در برنامه شعبده شوم مطرح شد:

وحدت موجودات رکن اصلی آیین هندو است

وحدت موجودات رکن اصلی آیین هندو است

حجت الاسلام محمدتبار اظهار داشت: عقیده به تعدد خدایان و ناتوانی از تبیین مبدا عالم و انسان، خرافاتی بودن و ناتوانی از ارائه برنامه ی زندگی، نژادپرستی و نظام طبقاتی، از جمله عقاید هندو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی ادیان نوظهور و فرقه انحرافی هندوئیسم، با حضور حجت الاسلام دکتر محمدرسول ایمانی (دکترای ادیان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) و حجت الاسلام دکتر عباد محمدتبار (استادیار دانشگاه تهران) روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام دکتر ایمانی با اشاره به این که ظهور خداباوری شخصی یکی از ویژگی های مهم دوران کلاسیک در آیین هندو است، گفت: موضوع خداباوری شخصی در هیچ کدام از دوره های پیشین آیین هندو ظهور نکرده و وجود نداشته است.

وی همچنین در ادامه افزود: در ابتدای دوره ی کلاسیک در آیین هندو خداباوریِ وحدت وجود که در دوره ی اپنی شاتی مطرح بود، به الهایتی مبدل می شود که موجودات فراوانی مورد پرستش قرار می گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین ادامه داد: شرک خدایان و پرستش خدایان متکثر از موضوعات عجیبی است که آیین هندو را همواره تحت نقد قرار می دهد.

وی با اشاره به این که در دوران کلاسیک شخصیت های اسطوره ای بسیاری در آیین هندو معرفی شده اند، اظهار داشت: شخصیت های اسطوره ای آیین هندو به گونه ای هستند که در عالم خارج هیچ مابه ازایی نداشته و اصولا وجهه ی بیرونی ندارند.

حجت الاسلام دکتر ایمانی با اشاره به این که شخصیت های اسطوره ای آیین هندو به اعتقاد خودشان تجلیات خداوند بر روی زمین هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در آیین هندو هزاران خدا وجود دارد که همواره مورد پرستش هندویان هستند.

در ادامه ی برنامه حجت الاسلام دکتر عباد محمدتبار با بیان این که آیین هندو وحدت موجودات را رکن اصلی خود قرار داده است، گفت: هندویان تمام ارواح، اشجار و مظاهر طبیعت را دارای نوعی الوهیت دانسته و از آن ها تعبیر خدایی دارند.

وی با اشاره به این که هندویان تعداد خدایان را به تعداد موجودات متنوع و متکثر می رسانند، اظهار داشت: خدایان متعدد و متکثر در آیین هندو به دلیل وحدت خدا بیش از یک خدا نمی توانند باشند.

این استادیار دانشگاه تهران همچنین در ادامه تاکید کرد: آیین هندو مجموعه ای از افسانه ها، اساطیر و برخی توصیه های اخلاقی و عرفانی است.

وی با بیان این که بنیان گذار آیین هندویسم مشخص نیست، عنوان کرد: آیین هندوییسم مکتب تکامل یافته ی آنی نیسم است.

حجت الاسلام دکتر عباد محمدتبار در خصوص اصول دین هندو، توضیح داد: اعتقاد و احترام  به کتاب های باستانی و سنت های دینیِ برهمنان، پرستش خدایانی که در دوره های قدیم ظهور کرده اند، اعتقاد به تناسخ و رعایت مقررات و طبقات اجتماعی در معاشرت و ازدواج و احترام به موجودات زنده از اصول آیین هندو هستند.

وی همچنین در ادامه افزود: تمام فرقه های آیین هندو به سالوس اعظم (خدایان بزرگ سه گانه) اعتقاد دارند.

این استادیار دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت آیین هندو با ادیان آسمانی، گفت: ضعف ها و ناکارآمدی های آیین هندو همواره در مقایسه ی این آیین با ادیانی چون اسلام آشکار خواهند شد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: عقیده به تعدد خدایان و ناتوانی از تبیین مبدا عالم و انسان، خرافاتی بودن و ناتوانی از ارائه برنامه ی زندگی، نژادپرستی و نظام طبقاتی، نظریه تناسخ و ناتوانی از تبیین سرانجام انسان از جمله ضعف ها و ناتوانی های آیین هندو هستند.

کد خبر 4024559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha