۱۵ آبان ۱۳۸۵، ۸:۵۲

"پذيرايي" ميزبان آداب و رسوم استان‌هاست؛ گزارش مهر از ضبط برنامه راديويي "پذيرايي"

"پذيرايي" ميزبان آداب و رسوم استان‌هاست؛ گزارش مهر از ضبط برنامه راديويي "پذيرايي"

خبرگزاري مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: "پذيرايي" عنوان برنامه‌اي است كه پنجشنبه هر هفته به صورت زنده به مدت دو ساعت از شبكه راديو ايران براي علاقمنداني كه قصد دارند با آداب و رسوم پذيرايي شهرهاي مختلف آشنا شوند، پخش مي‌شود. خبرنگار مهر گزارشي از پشت صحنه ضبط اين برنامه تهيه كرده كه مي‌خوانيد.

به گزارش خبرنگار مهر، استوديو پخش راديو ايران در ساختمان پخش هر هفته روزهاي پنجشنبه از ساعت 9 تا 11 ميزبان عوامل برنامه "پذيرايي" است. البته قبل از رفتن سر برنامه تعريف زيادي از عوامل اين برنامه شنيده بوديم كه همانند نام برنامه كه ميزبان مراكز مختلف است، خيلي مهمان نواز و فعال هستند و شهين مهين فر كه از پيشكسوتان راديو است در كنار دو مجري جوان ويدا شعشعاني و اشكان صادقي اجراي اين برنامه را بر عهده دارد.

اين برنامه در گروه ايران و خانواده تهيه مي شود و عوامل "پذيرايي" به آداب و رسوم دست و پاگير پذيرايي كه منجر به كم شدن معاشرت ها شده، مي پردازند. هدف آنها محو اين آداب و رسوم است. البته اخيراً هم باكسي براي ميهمانان خارجي در اين برنامه باز شده تا آداب و رسوم كشورهاي مختلف هم بررسي شود.

وقتي براي تهيه گزارش از اين برنامه همراه عكاس عازم سازمان مي شويم، مثل هميشه مشكلات آفيش آغاز و باعث مي شود ما با سه ربع تاخير سر برنامه حاضر شويم. استوديو پخش راديو ايران همانند ديگر استوديوها دستگاه صدا، چهار دستگاه آنالوگ، دو باند صدا در دو طرف شيشه حائل اتاق فرمان با استوديو پخش قرار گرفته اند. مصطفي طالبيان هم در اتاق تلفن براي ضبط تلفن هاي برنامه نشسته است، البته با اين تفاوت كه گروه "پذيرايي" خيلي فعال هستند و ريحانه يزدان دوست سردبير برنامه با حساسيت زيادي از پشت شيشه اتاق پخش را نگاه مي كند.

در اين اتاق در كنار مجريان، حميدرضا پگاه به عنوان مهمان برنامه حضور دارد. محور برنامه امروز منت گذاشتن سر مهمان است. او درباره مجموعه "آخرين گناه" كه از آخرين فعاليت هايش محسوب مي شود به سئوالات مجريان و تلفن هاي مردم جواب مي دهد و با وجود اينكه سابقه حضور در برنامه راديويي نداشته، اما به خوبي از پس برنامه برمي آيد، حتي در فواصل برنامه نكاتي را در قالب طنز بيان مي كند. برخي از ديالوگ هاي او هم در مجموعه "آخرين گناه" پخش مي شود.

جعفر تاجيك تهيه كننده هم مشغول گذاشتن سي دي داخل دستگاه است تا موسيقي آيتم ديگر به موقع پخش شود، اما در كنار عوامل دختري كم و سن و سال به چشم مي خورد كه در كمال خونسردي در گوشه اي از اتاق نشسته و از طريق رايانه مقابلش مشغول نوشتن پيام هاي كوتاهي است كه به اين برنامه ارسال مي شود و با دادن آن به دست مجريان پيام ها خوانده مي شود. البته دو موزيسين هم در كنار بچه هاي "پذيرايي" نشسته اند. يكي ساز تنبك در دست دارد و ديگري ساز ويلن. آنها در فواصل برنامه هم تمرين مي كنند.

تهيه كننده برنامه درباره اهداف برنامه مي گويد: "هدف ما پرداختن به آداب و رسوم پذيرايي در شهرهاي مختلف است. اينكه وقتي مهماني سرزده مي آيد، هر شهر چه رسومي دارند. ما در اين برنامه مهمانان خارجي از كشورهايي چون ژاپن داشتيم و او درباره آداب و رسوم مهمان داري در فرهنگ شان صحبت كرد و اينكه در ژاپن مهمان سرزده ندارند. ما به شهرهاي مختلف هم سفر مي كنيم و گزارشگران مراكز گزارش هايي درباره مراسم پذيرايي شهرهاي خود ارائه مي دهند و در اين برنامه شنوندگان مي توانند با خصوصيات مختلف ايراني ها در پذيرايي مهمان آشنا شوند."

وي درباره انتخاب موسيقي هاي اين برنامه مي افزايد: "بافت اصلي اين برنامه پخش موسيقي ايراني، سنتي و محلي است. موسيقي هاي پاپ هم پخش و سعي مي كنيم به سلايق همه اقشار توجه كنيم. علاوه بر آن پخش موسيقي زنده هم در برنامه هاي ما قرار دارد. در اين باره محمدرضا طيار كه از موزيسين هاي خيلي خوب و از دوستان من است، كمك گرفتم تا باهزينه هاي كم راديو، اما از موزيسين هاي خوبي براي برنامه دعوت كند."

تاجيك درباره قرار دادن موسيقي زنده در برنامه "پذيرايي" خاطرنشان مي كند: "براي اينكه برنامه نشاط بيشتري داشته باشد و ارتباط بيشتري هم با شنوندگان برقرار كند، به همين دليل پخش موسيقي زنده را در اين برنامه قرار داديم و حس بيشتري به مخاطب منتقل مي كند. علاوه بر آن هر برنامه سازي علاقمند است كه برنامه ارتباط بيشتري با شنوندگان برقرار كند و برايشان جذاب تر باشد."

در استوديو بعد از اينكه حميدرضا پگاه گزارشي از كارنامه بازيگري اش مي دهد، ارتباط برنامه با گزارشگر خراسان برقرار مي شود و او درباره يكي از مرباهاي شيرين اين استان توضيحاتي مي دهد و بعد از پايان گزارش، در فاصله پخش آگهي هاي بازرگاني صدابردار به سرعت داخل استوديو پخش مي شود و چون سه ميكروفن بيشتر در داخل اين استوديو نيست، ميكروفن را براي موزيسين ها آماده مي كند و ايمان ملكي نوازنده ويلون و محمدرضا طيار نوازنده تنبك داخل استوديو مي شوند و موسيقي اجرا مي كنند. بعد از اجراي موسيقي سه مجري در كنار هم با يك ميكروفن صحبت مي كنند و سئوالاتي را از موزيسين ها مي پرسند و برنامه با پخش چند تلفن به پايان مي رسد.

ريحانه يزدان دوست سردبير برنامه به خبرنگار مهر مي گويد: "اين برنامه از توليدات ايران و خانواده است، چرا كه جاي برنامه اي كه به آداب و رسوم پذيرايي بپردازد، خالي بود. ما در اين برنامه سعي كرديم خيلي منسجم به آداب و رسوم دست و پاگير در نقاط مختلف ايران بپردازيم و در كنار تحقيقات اينترنتي و كتابخانه اي كه هميشه در كار داريم از صداي مراكز استان ها هم كمك گرفتيم و آنها گزارشگرها را راهي منزل كهنسالان مي كنند و ما براي اينكه از يكنواخت بودن متون گويندگان فاصله بگيريم با صداي خود اين افراد گزارش ها را پخش مي كنيم تا براي شنوندگان هم جذابيت داشته باشد."

وي ادامه مي دهد: "براي اينكه شنوندگان خسته نشوند، آيتم هاي شش تا هفت دقيقه اي را به گزارش هايي از شهرستان ها اختصاص داديم. همچنين مهماناني هم از كشورهاي مختلف داريم و تاكنون هم از كشورهاي ژاپن، ايتاليا و ... مهمان داشتيم. هدف ما دعوت از ميهماناني است كه با ايران آشنا باشند يا اينجا درس بخوانند."

کد خبر 402735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha