به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی ادیان نوظهور و فرقه انحرافی هندوئیسم، با حضور مریم مقدسی (استاد دانشگاه الزهرا) و راضیه تبریزی زاده (مدرس دانشگاه تهران و جامعه المصطفی) روی آنتن رفت.
در این برنامه مریم مقدسی با اشاره به نحوه ی ایجاد دوران کلاسیک در آیین هندو، گفت: در فاصله سال های ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد تعداد زیادی از افراد از آسیای مرکزی کوچ می کنند، به طوری که در نتیجه ی این کوچ عده ای به سمت غرب و شمال اروپا و عده ای دیگر به ایران و هند می روند.
وی همچنین در ادامه افزود: به دلیل پیوندهای قدیمی و کهنی که میان مهاجران آسیای مرکزی وجود داشت، همگی به خانواده ی زبانی هندی، اروپایی تکلم کرده و واقف بودند.
استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به این که مهاجران هند اروپایی از شمال غربی به هند آمده و به سمت رود گنگ می روند، توضیح داد: با غلبه و نفوذ آریایی ها بر شمال و جنوب هند و با گذشت زمان، نظام های اجتماعی و کشاورزی بومی در فرهنگ مهاجران با یکدیگر آمیخته شده و زمینه ی تشکیل دوران کلاسیک یا دوران طلایی هند فراهم می شود.
وی با اشاره به این که قوم هندی اروپایی ها همواره مشغول دامداری بودند، اظهار داشت: این قوم با رسیدن به هر مکان یا جغرافیای جدید فرهنگ و سنت های خود را انتقال داده و به همراه داشتند؛ بر همین اساس با واردات مواردی چون زبان سانسکریت، اعتقاد به خدایان، مراسم قربانی برای آتش و غیره دوران کلاسیک در هند پا گرفته و رشد کرد.
در ادامه ی برنامه راضیه تبریزی زاده با اشاره به این که آیین هندوئیسم از سنت ها و فرهنگ های دینی هند نشات گرفته است، گفت: آیین هندوئیسم در تاریخ سابقه ای چند هزار ساله دارد، به طوری که در زمان حاضر نیز مشغول فعالیت و پیشروی است.
وی همچنین در ادامه اضافه کرد: هندوئیسم یک دین است، در حالی که به اعتقاد برخی از کارشناسان یک فرهنگ بوده و بیانگر آداب و سنن اجتماعی خاص است.
این مدرس دانشگاه تهران با بیان این که عنصر تسامح و تساهل از مهم ترین ویژگی های دین هندوئیسم به شمار می رود، عنوان کرد: جایگاه خدایان در دین هندوئیسم در دوران و تاریخ های مختلف این دین متفاوت است، به طوری که خدایان این دین در ادوار مختلف تغییر جایگاه های بسیار واضح و متعددی را نشان می دهند.
وی با اشاره به شاخصه ی اصلی دین هندوئیسم ، توضیح داد: بر اساس دین هندو، یک فرد هندو هیچ گاه مجبور به پذیرش خدایان متعدد یا خدای واحد نیست.
راضیه تبریزی زاده با بیان این که نشانه های توحید و نبوت در دین هندو مشاهده نمی شود، گفت: هندو تاریخ یک فرهنگ و آداب و سنن اجتماعی است.
وی با اشاره به این که اولین دوره از دین هندو مربوط به ۴ هزار و ۷۵۰ سال پیش از میلاد است، عنوان کرد: دوره ی دوم دین هندو در نیمه ی دوم هزاره ی پیش از میلاد به وقوع پیوسته و دوران کلاسیک نیز به عنوان دوره ی سوم تاریخ هندوئیسم از سال ۵۰۰ قبل از میلاد تا سال ۵۰۰ بعد از میلاد ادامه یافته است.
نظر شما