۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲

با موافقت ۹۱ درصدی نمایندگان؛

بررسی طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» فوریتی شد

بررسی طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» فوریتی شد

نمایندگان مجلس شورای یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار مهر، فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۲۱۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت این طرح موافقت کردند در واقع ۹۱ درصد نمایندگان رأی مثبت به یک فوریت این طرح دادند.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این طرح گفت: این رأی بالا نشان‌دهنده عزم ملت در مبارزه با آمریکاست. در مجلس، علایق مختلف سیاسی وجود دارد اما در این رأی‌گیری همه یکصدا و با رأی بالا و استثنایی، طرح مقابله با آمریکا را به تصویب رساندند.

وی ادامه داد: آمریکا باید این پیام را درک کند که کارهایش، مقابله با ملت ایران است و مجلس با همه وجود در مقابل اقدامات آمریکا خواهد ایستاد.

پس از تصویب یک فوریت این طرح، نمایندگان با فریاد مرگ بر آمریکا، بر لزوم مقابله با آمریکا تأکید کردند.

جلالی: بعد از برجام ۶۰ طرح علیه ایران در کنگره آمریکا مطرح شد

کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلان مجلس در دفاع از این طرح گفت: در داخل منطقه ما توسط برخی از قدرت های فرامنطقه ای به ویژه ایالات متحده آمریکا صلح و ثبات منطقه به خطر افتاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: لازم است نمایندگان مجلس واکنش همگرایانه ای را نسبت به اقدامات ماجراجویانه ایالات متحده آمریکا و طرح هایی که در کنگره آمریکا مطرح می شود، داشته باشند.

وی گفت: پس از امضای برجام برخلاف آنکه تصور می شد رفتار آمریکایی ها به سمت نوعی عقلانیت پیش برود، شاهد آن هستیم که در کنگره آمریکا بیش از ۶۰ طرح بر ضد جمهوری اسلامی مطرح شده و هر روز از سوی نمایندگان مجلس و یا سنای آمریکا طرح هایی به عنوان طرح های ضد ایرانی و یا تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی مطرح می شود.

جلالی تصریح کرد: البته ملت ما در طول سال های گذشته نشان دادند در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقاوم هستند و تحریم ها نمی تواند بر ملت ایران تاثیر بگذارد. شاید آمریکایی ها به یاد داشته باشند زمانی که برجام مطرح بود، عده ای مطرح می کردند که تحریم ها جواب داده است و ایران پای میز مذاکره آمده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در همان زمان رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد تحریم ها بر ملت ایران چنان اثری نداشته است که آنها را وادار به حضور بر سر میز مذاکرات کرده باشد. حضور ملت ایران بر اساس حق طلبی و منطقی بود که در خانواده انقلاب وجود داشت.

رئیس فراکسیون مستقلان با اشاره به هجمه آمریکایی ها به سپاه پاسداران گفت: آمریکا برخی نهادهای اصیل انقلابی ما از جمله سپاه پاسداران را مورد هجمه قرار می دهد. باید به آنها اعلام کنیم سپاه نهاد مقدس برآمده از انقلاب است. ما بگومگوهای داخلی خانوادگی داریم، اما این بگومگوها نباید آنها را وسوسه کند.

وی تاکید کرد: همان طور که ریاست مجلس اشاره فرمودند سپاه خط قرمز همه نیروهای انقلاب داخل خانواده انقلاب است.

جلالی نیروی قدس را نیرویی رهایی بخش و طرفدار مستضعفان عالم و ضد تروریست خواند و گفت: در داخل منطقه خاورمیانه از مسیحیان، آشوریان، طوایف و مذاهب مختلف مورد هجمه تروریست ها قرار گرفته است. آنکه از همه مردم و انسانیت دفاع کرد جمهوری اسلامی و نیروی قدس بود. ما برای دفاع از مردم، اختلاف دینی، نژادی و قومی را مورد توجه قرار نمی دهیم.

وی افزود: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با تفاهم فراکسیون های سیاسی مجلس تهیه شد.

جلالی گفت: امروز سیاست خارجی آمریکا دچار تناقض آشکاری است. از یک سو از رژیم های منطقه ای، خودکامه و دیکتاتور حمایت می کنند و از سوی دیگر خود را حامی حقوق بشر و آزادی اعلام می دارند.

وی تصریح کرد: ما در بحث مجازات ها و مقابله با رفتارها به شکل پلکانی با آمریکا عمل خواهیم کرد و اگر آمریکایی ها بخواهند به رفتار خود باز هم ادامه دهند، حتما تدابیری برای اقدامات دیگری خواهیم اندیشید.

جلالی: طرح مقابله با اقدامات آمریکا تنها بخش کوچکی از شمشیر بُرنده نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی افزود: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و ترویستی آمریکا در منطقه تنها بخش کوچکی از شمشیر برنده نظام جمهوری اسلامی است که نشان داده شده است و امیدواریم آمریکایی ها به اصلاح رفتارهای خودشان بپردازند و به جای شعار تغییر رژیم و رفتار در مورد کشورهای مستقل، به اصلاح رفتار خود بپردازند.

حاجی دلیگانی: طرح مقابله با آمریکا باید قوی تر و محکم تر تدوین می شد

در ادامه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مخالفت با این طرح گفت: ما با تدوین طرح برای مقابله با آمریکا موافقیم، اما معتقدیم باید این طرح محکم تر و قوی تر نوشته شود.

وی ادامه داد: طرح مقابله با آمریکا باید متناسب با آرمان ها و در تراز جمهوری اسلامی باشد. آمریکایی ها هر زمان طرحی را علیه ایران به تصویب رساندند، ضمانت اجرایی آن را هم دیده اند، اما در این طرح ضمانت اجرایی برای مصوبات مجلس کمتر دیده شده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: آمریکایی ها شش میلیارد دلار از اموال ملت ایران را ربوده اند، اما در مقابل شرکت توتال با حمایت و موافقت آمریکایی ها قصد سرمایه گذاری در ایران را دارد. این شرکت پیش از این حدود هشت سال ایران را معطل کرده است. باید در طرح فوق شرکت های آمریکایی را هم قرار می دادیم.

وی همچنین معتقد بود طرح مقابله با آمریکا باید بر روی ائتلاف جبهه مقاومت تاکید بیشتری کرده و راهکاری برای جمع آوری پایگاه های آمریکایی از منطقه می اندیشید.

در ادامه اکبر رنجبرزاده در موافقت با این طرح گفت: باید دولت را موظف کنیم تا اقدامات مقابله ای خود را برنامه ریزی کند.

وی سپاه پاسداران و نیروی قدس را پایه های امنیت انقلاب خواند و گفت: دولت و نیروهای مسلح با پشتوانه مجلس برای مقابله با آمریکا آماده باشند.

به گزارش مهر، طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه شامل ۲۶ ماده و ۸ بخش می باشد. بخش های مختلف این طرح عبارتند از:

۱: تعاریف،۲: تعیین راهبرد،۳:حمایت آمریکای از تروریسم، ۴:نقض حقوق بشر توسط آمریکا، ۵:مجازات ها و اقدامات متقابل،۶:مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا، ۷:حمایت از اتباع ایران، ۸: هماهنگی

کد خبر 4034310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha