۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶

مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت:

برتری ایرانیان در حج به دلیل برخورداری از یک باطن حقیقی است

برتری ایرانیان در حج به دلیل برخورداری از یک باطن حقیقی است

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برتری ایرانیان در حج که به دلیل برخورداری از یک باطن حقیقی است، نباید باعث حجاب شود و اتفاقا این موضوع برای ایرانیان باید یک غنا ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «صبح و گفت و گو» رادیو گفت وگو با موضوع حج در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین فرزاد فروزش مدرس حوزه و دانشگاه روانه آنتن شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزاد فروزش با بیان اینکه حج مانند بقیه مناسک دینی، ظاهر و باطنی دارد، گفت: ظرافت تمام تعالیم الهی، مشحون به ترکیب ظاهر و باطن است مگر بعضی از قسمت ها که دچار تغییر شده است. در اسلام نیز ظاهر و باطن اعمال یک انسجام و پیوستگی خاصی دارد.

وی درباره ظاهر حج توضیح داد و بیان داشت: ظاهر حج، طواف و قربانی کردن و امثال آن است اما همه اینها یک باطنی دارد که باعث می شود، این اعمال، اعمال سیاسی شوند. برای توسعه ظرفیت حجاج همه کشورها، دست دولت ها باز است اما تنها برای کشور ایران محدودیت ایجاد می شود یعنی عربستانی ها می خواهند ظرفیت حجاج ایرانی کم شود اما ظرفیت تمام حجاج کاهش پیدا نکند.

این مدرس حوزه و دانشگاه درباره علت نگاه سیاسی عربستان به ایران در حج، بیان داشت: تفاوت حجاج ایرانی با کشورهای دیگر محسوس است و این موضوع حتی در چرخیدن و طواف کردن دور قبله نیز مشهود است. علت این موضوع به پدیده باطن گرایی در اعمال مربوط می شود که ناظر بر روح حقیقی حج یعنی پذیرفتن ولایت الله است.

وی در عین حال تاکید کرد: برتری ایرانیان در حج که به دلیل برخورداری از یک باطن حقیقی است، نباید باعث حجاب (مانع) شود و اتفاقا این موضوع برای ایرانیان باید یک غنا ایجاد کند تا ما را در خانه خدا خاکسارتر کند.

حجت الاسلام و المسلمین فروزش ادامه داد: اگر قرار باشد به خاطر یک پوسته ای از دین احساس برتری کنیم، دچار گمراهی می شویم و یک انحطاط محسوب می شود. البته این احساس برتری در بعضی از حجاج کشورها از جمله عربستان بیشتر وجود دارد اما صحبت ما ناظر بر یک محتوا است که در آن نفی ولایت هر چه غیر از خدا از جمله نفس خود انسان است.

کد خبر 4041694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha