۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۵

اختتامیه جشنواره «عکس معدن» برگزار شد

دبیرخانه جشنواره های هنری «ایمیدرو» شکل می گیرد/ معرفی برگزیدگان

دبیرخانه جشنواره های هنری «ایمیدرو» شکل می گیرد/ معرفی برگزیدگان

اختتامیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی «عکس معدن» عصر روز چهارشنبه ۴ مردادماه برگزار شد و این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان نخستین جشنواره ملی «عکس معدن» عصر روز چهارشنبه ۴ مردادماه در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با حضور مهدی کرباسیان رییس هیات عامل «ایمیدرو»، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر اداره کل هنرهای تجسمی و هنرمندانی چون سیف الله صمدیان، اکبر عالمی، مسعود زنده روح کرمانی، ساعد نیک ذات و رضا معطریان برگزار شد و این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

در ابتدای این مراسم مهدی کرباسیان در سخنانی گفت: تصمیم داریم دبیرخانه جشنواره های هنری «ایمیدرو» را راه اندازی کنیم و از این پس جشنواره های هنری در زمینه های مختلف برگزار کنیم. به گمان ما هنر می تواند به شناساندن مسائل مربوط به حوزه معدن کمک بسیاری بکند.

وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای مهم در زمینه ذخایز معدنی است و ما رتبه ۱۵ را در دنیا در این زمینه داریم و در بسیاری از معادن ما طی سال های گذشته فعالیت اکتشافی وسیعی صورت نگرفته است که خوشبختانه در دولت یازدهم توانستیم ۲۵۰ هزار کلیومتر اکتشافات جدید توسط «ایمیدرو» داشته باشیم و در ماه های آینده هم خبرهای خوشی در این حوزه به مردم خواهد رسید.

رییس هیات عامل «ایمیدرو» بیان کرد: ما به پیوند هنر و بخش معدن اعتقاد داریم و بر نقش هر رسانه ای در انعکاس این فعالیت ها تاکید داریم. کارگروه دائمی در قالب دبیرخانه جشنواره های هنری «ایمیدرو» شکل خواهد گرفت و امیدواریم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ما را یاری دهد. همچنین انتظار داریم حوزه عکاسی صنعتی در کنار عکاسی مستند اجتماعی که طرفدار زیادی دارد هم دیده شود و این عکس ها به خانه مردم هم راه پیدا کند.

در ادامه مراسم علی مرادخانی با بیان اینکه با دیدن عکس ها متوجه شدم این جشنواره به خوبی ارتباط بین هنر و حوزه صنعت و معدن را به نمایش گذاشت از آمادگی معاونت هنری در برگزاری این جشنواره ها خبر داد و در عین حال گفت: در این جشنواره انجمن عکاسان به خوبی ارتباطی موثر را با سازمان توسعه برقرار کرد. به گمانم انجمن های تخصصی ما می توانند در این زمینه کمک موثری انجام دهند. از همین امروز می توانید از توان این انجمن برای برگزاری جشنواره بعدی کمک بگیرید و ما هم اگر کمکی از دستمام بر می آمد در کنار شما خواهیم بود.

وی ادامه داد: بخش معدن کشورمان دارای گستره وسیعی است و استمرار در معرفی فعالیت های معدنی و صنایع وابسته آن از طریق حوزه هنر موجب جلب توجه بیشتر به این حوزه با ظرفیت خواهد شد، ضمن اینکه آقای کرباسیان به بنده گفت ما در همه زمینه های هنری فعالیت خود را شروع کرده ایم و تنها در زمینه تئاتر نمی دانیم چگونه باید ورود کنیم که من به ایشان قول می دهم در زمینه تئاتر هم می توان بسیار فعالیت موثری در این زمینه داشت چون معدن کاران شخصیت های جذابی برای خلق یک اثر نمایشی هستند.

قدردانی از پیشکسوت عکاسی صنعتی

تقدیر از فرهود حقی استاد برجسته عکاسی صنعتی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه این جشنواره بود و این پیشکسوت هنر عکاسی طی سخنانی گفت: عکاسی صنعتی، قدردانی از مردانی است که بار این ملت بر دوش شان است. همچنین جا دارد از عکاسان نسل جدید که آثار ارزشمندی را به جشنواره ارسال کردند و کاملا ما را شگفت زده کردند تشکر کنم.

حقی با اعلام اینکه جای برگزاری چنین جشنواره ای در کشورمان خالی بود، عنوان کرد: صنعت، حرفه مردان بی ادعاست و به نمایش گذاشتن سختی های فعالان این حوزه از طریق هنر عکاسی ضرورتی بود که سازمان «ایمیدرو» به بهترین شکل زمینه تحقق آن را فراهم کرد.

اکبر عالمی رییس هیات داوران جشنواره نیز با قدردانی از مدیران سازمان «ایمیدرو» در برگزاری این جشنواره گفت: امیدوارم این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود و همچنین کتابی در ۴۰ هزار نسخه از آثار این نمایشگاه در جشنواره های آتی چاپ و منتشر شود. تشویق به اطلاع رسانی صحیح از فعالیت های معدنی را باید از همین فردا از طریق دبیرخانه جشنواره دوم کلید بزنید تا عکاسان بروند به سمت معادن و عکاسی کنند.

در ادامه عباس یاری روزنامه نگار و منتقد سینما خطاب به رییس هیات عامل «ایمیدرو» گفت: سوابق مدیریتی آقای کرباسیان طی سال های گذشته نشان داد که این مدیر باسابقه همواره حامی هنرمندان و روزنامه نگاران بوده است و امیدوارم برگزاری این نوع جشنواره ها تداوم داشته باشد.

در این مراسم محسن کابلی، محمود کلنگری، مسعود احمدزاده مطلق، علیرضا معماریان، کاظم حسینی، امیرحسین کمالی و ابوطالب ندری به عنوان برگزیدگان مورد قدردانی جشنواره معرفی شدند.

جایزه ویژه هیات داوران به همراه لوح تقدیر، نشان کیمیا و جایره نقدی به احترام قربانیان معدن ذغالسنگ زمستان یورت آزادشهر به بهار شقایق تعلق گرفت.

همچنین آذین حقیقی رتبه نخست جشنواره ملی عکس معدن را کسب کرد و محمد آزادی احمدآبادی و حمید صادقی به ترتیب دوم و سوم شدند. این سه عکاس برگزیده لوح تقدیر، نشان کیمیا، جایزه نقدی به ترتیب ۵ میلیون، ۳ میلیون و ۵۰۰ و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دریافت کردند.

ضمن اینکه عکسی از طرف نفر اول جشنواره همراه با امضاء هیات داوران جشنواره به مهدی کرباسیان تقدیم شد.

از مجموع ٢ هزار آثار ارسال شده برای هیات داوری این جشنواره، ٧٣ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در نهایت از ١١اثر تقدیر شد.

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی عکس معدن، روزهای اول تا چهارم مرداد ماه سال جاری در محل «ایمیدرو» برگزار شد.

کد خبر 4042507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha