۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

مدیریت مصرف آب در صنعت و حذف چمن در اصفهان ضروری است

مدیریت مصرف آب در صنعت و حذف چمن در اصفهان ضروری است

اصفهان -عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، مدیریت مصرف به ویژه در صنعت و همچنین حذف چمن از فضای سبز را از راهکارهای کاهش بحران آبی عنوان کرد و گفت:با این وضعیت راهی به جز تصفیه پساب نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن صفوی پیش از ظهر یکشنبه در آئین بهره برداری از پروژه‌های زیست محیطی شهرداری اصفهان که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و درقالب شصت و ششمین برنامه از طرح هر هفته با چند افتتاح برگزار شد با اشاره به تعدد تنش‌های محیطی درکلانشهرها و شهرهای بزرگ جهان اظهار داشت: از این رو برای کاهش این تنش‌ها توسعه پایدار طی ۳۰ سال گذشته در سطح جهانی با رویکرد حمایت‌های زیست محیطی دردستور کار قرار گرفته است.

وی باتاکید بر اینکه توسعه پایدار متضمن زندگی بهتر برای نسل کنونی بدون وارد کردن کوچکترین ضرری به زندگی نسل آینده است، تصریح کرد: توسعه پایدار اجتماعی با استفاده کارآمد از منابع، و توسعه عادلانه اجتماعی و زیست محیطی و منابع اقتصادی محقق خواهد شد که برای این امر همه مردم جامعه باید دست در دست هم دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه امروز دیگر آب محور توسعه نیست، تصریح کرد: در حال حاضر آب محدودیت توسعه را به همراه دارد و به دلیل محدودیت‌های منابع آبی باید در خصوص تغییر رویکرد نسبت به استفاده از آب توجه داشته باشیم.

روان‌آب‌های کشور ۲۴۰ درصد کاهش داشته است

وی با اشاره به کاهش ۲۴۰ درصدی منابع روان‌اب‌ها در کشور ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که استفاده بیش از ۶۰ درصد از منابع آبی بحران را به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که در کشور از ۸۶ درصد منابع آبی استفاده می شود و این امر کشور را در وضعیت فوق بحرانی قرار داده است.

صفوی در ادامه با اشاره به کاهش چشمگیر منابع آبی در کشور ایران اضافه کرد: این امر زمینه ساز نشست‌ زمین در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های هواشناسی میزان تبخیر آب در کشور سالانه ۵.۴ میلی‌متر است، افزود: این در حالی است که درسال گذشته با کاهش ۱.۱ میلی‌متر بارش بوده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تغییر سبک زندگی مردم را یکی از راهکارهای اساسی در حل مشکلات زیست محیطی اعلام کرد و گفت: مردم باید تنش آبی را به خوبی حس کنند و در سطح مدیران بین‌المللی و ملی نیز برای این امر برنامه‌ریزی شود.

وی مدیریت مصرف به ویژه در صنعت و همچنین حذف چمن از فضای سبز را از راهکارهای کاهش بحران آبی در کشور عنوان کرد و گفت: آب کالایی یکبار مصرف نیست و می توان به صورت مجدد از آن استفاده کرد و با این وضعیت راهی به جز تصفیه پساب نداریم.

صفوی با تاکید بر اینکه این روزها به دلیل عدم تعادل نیاز و تامین آب ناچار به تصفیه فاضلاب‌های خانگی شده‌ایم، افزود: در این راستا تصفیه خانه فاضلاب سپاهان‌شهر با دبی ۱۴۰ لیتر  بر ثانیه به همت شهرداری اصفهان به بهره برداری می رسد، البته این شروع کار است و سیستم تکمیلی آن نیز برای تبدیل پساب به آب شرب در کشورهای دیگر در دست اجراست.

کد خبر 4045267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha