۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۷

در رادیو گفتگو مطرح شد؛

زیارت حضرت معصومه(س) پاداشی جز بهشت ندارد

زیارت حضرت معصومه(س) پاداشی جز بهشت ندارد

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام معصوم تعارف و تبلیغ نمی کند، هر چه امام می گوید صدق است. سه امام فرموده اند که زیارت حضرت معصومه (س) پاداشی جز بهشت ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «نور علی نور» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و با حضور درویشی پژوهشگر و محقق حوزه مسائل دینی و فاطمه آزادی نژاد استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی به روی آنتن رفت.

درویشی درباره فلسفه به کار بردن صفت کریمه اهل بیت برای حضرت معصومه (س) گفت: کریمه، کریم و کرامت یک خانواده هستند. علامه طباطبایی این کرامت را ویژگی خاص می دانند. این ویژگی خاص برای بشر یعنی قدرت تفکر و اندیشه.

وی درباره ویژگی خاص حضرت معصومه (س) برای اختصاص لقب کریمه اهل بیت توضیح داد و بیان داشت: امیر المومنین حضرت علی (ع) فرمودند برای اهل بیت حرمی است که آن حرم حضرت معصومه (س) است.

این پژوهشگر و محقق حوزه مسائل دینی با ذکر داستانی ادامه داد: بهلول وقتی به خانه خدا رفت از آن تعریف کرد اما گفت باید مدیون پیغمبرت باشی که برای استواری این خانه خیلی زحمت کشید. بهلول سپس به مدینه آمد و خطاب به حرم پیامبر(ص) گفت، برای دین خیلی زحمت کشیدید اما باید مدیون حضرت علی (ع) باشید. وقتی پیش حضرت علی (ع) آمد گفت باید همه شما مدیون امام حسین (ع) باشید. وقتی به کربلا رسید همه چیز را به اسلام دادید و اگر جانفشانی شما نبود، خبری از اسلام نبود. این موضوع نشان می دهد هر کدام از این افراد نقش مهمی در دین داشتند.

وی به نقش شهر قم و اهمیت آن اشاره کرد و بیان داشت: در روایات داریم که علم ابتدا در شهر نجف است و بعد به قم می رود و یا در روایت دیگری آمده است که مردم قم از حجت های خدا در آخرالزمان هستند. 

درویشی به نقش زنان برجسته اسلام نیز اشاره کرد و گفت: چند خانم بودند که برای جهان اسلام مثمر ثمر بودند. حضرت خدیجه با ثروت و ایثار، حضرت زهرا با دفاع از ولایت، حضرت زینب با صبر و حضرت معصومه  از جمله زنانی بودند که در اسلام نام هایشان  همیشه جاودان است.

وی افزود: دختران ما باید خیلی به خودشان ببالند که همچنین زنانی را در اسلام داشتند و توانستند دین را با این همه سختی ها، حفظ کنند و به اینجا برسانند. یکی از کسانی که در احیای دین نقش وافری داشتند، حضرت معصومه (س) بودند. وقتی دختران ما با این همه احساسی بودن و وابسته بودنشان به خانواده، این چنین در مراکز حوزوی درس می خوانند، باید به وجودشان افتخار کرد.

این پژوهشگر دینی به روایتی از امیرالمومنین (ع) اشاره داشت و بیان کرد: حضرت علی (ع) می فرماید وقتی به قم می روید و حضرت معصومه (س) را زیارت می کنید، تمام ائمه را زیارت کرده اید و این ویژگی فقط برای حضرت معصومه (س) است.

در ادامه دکتر فاطمه آزادی نژاد با بیان اینکه احادیث و تاکیدات زیادی از سوی معصومین (ع) درباره زیارت حضرت معصومه (س) رسیده است، گفت: روایات در خصوص زیارت این بانو از قبل از ولادت ایشان ذکر شده است. امام صادق (ع) به یاران خود می فرمایند بعد از من، شهر قم خانه اهل بیت (ع) می شود زیرا دختری از خاندان من که فاطمه نام دارد، در آنجا به خاک سپرده می شود و هر کسی که ایشان را زیارت کند، از شفاعت حضرت معصومه (س) برخوردار می شود.

وی ادامه داد: سعدبن اشعری می گوید از امام رضا (ع) درباره فاطمه خواهرشان سوال کردم که ایشان فرمود هر کسی او را زیارت کند، بهای او بهشت است. همین روایت در کتاب کامل الزیارات آمده است. امام رضا (ع) در جای دیگری فرموده اند که برای ما در نزد مردم قبری وجود دارد و آن قبر حضرت فاطمه است که هر کس او را زیارت کند و عارف به حق او باشد و با معرفت زیارت کند، آن زائر وارد بهشت می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره آئین زیارت آن حضرت نیز بیان داشت: هر زمان بالای سر قبر فاطمه (س) شدید، رو به قبله، 34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدالله را بیان کن. این زیارت از سوی امام رضا (ع) وارد شده است.

آزادی نژاد با بیان اینکه بهشت برای انسان های عادی واجب نمی شود، اظهار داشت: امام معصوم تعارف و تبلیغ نمی کند زیرا برای امام تعارف، دروغ محسوب می شود و هر چه امام می گوید صدق است. سه امام فرموده اند که زیارت حضرت معصومه (س) پاداشی جز بهشت ندارد.

وی با اشاره به مقام علمی و جایگاه علمی حضرت معصومه (س) گفت: حضرت معصومه (س) محدثه بوده اند، یعنی در احادیثی که متواتر است در سند روایات نام مبارک حضرت معصومه (س) به چشم می خورد. احادیث فوق العاده معتبر از ایشان ذکر شده و در واقع ایشان سلسله سند این احادیث هستند از جمله حدیث منزلت، حدیثی در مورد ولادت امام حسین (ع) و حدیث غدیر.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: محدثه بودن در آن زمان اشاره به علم بالای ایشان دارد. در کتب تاریخی علم حضرت معصومه (س) مطرح شده است از جمله روزی تعدادی از شیعیان به قصد دیدن حضرت امام موسی بن جعفر(ع) راهی مدینه می شوند با خستگی زیاد به خانه امام می رسند اما ایشان در مسافرت بودند. مردم پرسش های خود را به حضرت معصومه(س)  می دهند و ایشان جواب تمام سوالات آنها را پاسخ می دهد و در زمان برگشت امام موسی کاظم (ع) را می بینند و مسئله را مطرح می کنند و اینکه دختر شما پاسخ سوالات را به ما دادند. امام نگاه به سوالات و پاسخ ها می کنند و چندین بار می فرمایند «فداها ابوها» یعنی پدر به فدایش و در واقع این اشاره به مقام معنوی و علمی حضرت معصومه (س) دارد.

کد خبر 4046485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha