۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱

استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت معصومه(س)  بعد از شهادت پدر تحت تربیت امام رضا(ع) قرار گرفت

حضرت معصومه(س)  بعد از شهادت پدر تحت تربیت  امام رضا(ع) قرار گرفت

حکیم زاده استاد حوزه و دانشگاه گفت: زندگی حضرت معصومه (س)  به سه مرحله تقسیم می شود، دوران دوم، یک دوران ۲۱ ساله است که ایشان در کنار برادرشان امام رضا (ع) در مدینه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «نور علی نور» رادیو گفت و گو با موضوع دوران سیاسی و اجتماعی زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و با حضور حکیم زاده محقق، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه به روی آنتن رفت.

حکیم زاده با اشاره به اینکه مجموعه مطالبی که در رابطه با زندگی نورانی حضرت معصومه(س) در کتاب های مختلف ثبت شده، بسیار مختصر است، گفت: شرایط ویژه و استثنایی سیاسی - اجتماعی که حضرت فاطمه معصومه(س)  در آن قرار داشتند یکی از پر خفقان ترین شرایط زمانی است که هارون عباسی حکومت می کند که می تواند امام معصوم را زندانی کند.

وی با بیان اینکه این بانوی بزرگوار یکی از برترین فرزندان امام کاظم (ع) هستند، اظهار داشت: حضرت معصومه (س)  جایگاه ویژه و خاصی دارند که باعث شده با وجود اینکه خیلی از افراد حتی نام فرزندان متعدد امام موسی کاظم (ع) را نمی دانند اما نسبت به ایشان تا حدودی حتی شناخت اجمالی را دارند.

این پژوهشگر با اشاره به زمان تولد حضرت معصومه (س) یادآور شد: ایشان در اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری در مدینه متولد شدند و تنها فرزندی هستند که مادرشان با امام رضا (ع) یعنی نجمه خاتون مشترک است. ایشان در دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری به شهادت رسیدند و یا رحلت فرمودند.

وی با اظهار به برخی از القاب ایشان اشاره و عنوان کرد: عمر شریف ایشان ۲۸ سال است ولی در این فرصت کوتاه ایشان چهره ای از خودشان نشان می دهند که القاب مختلفی را پیدا می کنند از جمله القاب معصومه، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، کریمه اهل بیت، محدثه و عالمه آل طاها.

حکیم زاده با بیان اینکه دوران حیات حضرت معصومه (س) را می توان به سه بخش تقسیم کرد، گفت: دوران اول، دوران ده ساله ای است که ایشان در زمان حیات پدرشان هستند از سال ۱۷۳ تا ۱۸۳  که چهار سال آخر این ده سال را امام کاظم (ع) در زندان هارون بودند و در همان جا هم به شهادت رسیدند در نتیجه ایشان شش سال از حضور در کنار پدر بهره مند شدند.

وی به دوران دوم زندگی حضرت معصومه (س) پرداخت و بیان داشت: دوران دوم، یک دوران ۲۱ ساله است که ایشان در کنار برادرشان امام رضا (ع) در مدینه هستند و طبق وصیت امام موسی کاظم (ع) تمام امورات فرزندان دختر و پسر بر عهده رضا (ع) بود بنابراین حضرت معصومه (س) تحت تربیت و سرپرستی مستقیم امام رضا (ع) قرار گرفتند و در این زمان آموزش های مهمی را از برادرشان دیدند.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص دوران سوم زندگی حضرت معصومه (س) گفت: وقتی مامون وارث کل قلمرو حکومت عباسی می شود، در آغاز حکومت خودش با مشکلات اساسی مواجه می شود که با مشورتی که از وزیر ایرانی خودش می گیرد تصمیم می گیرد تا امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان دعوت کند و ایشان را ولیعهد خودش قرار دهد. این هجرت اجباری خیلی مهم است و بر کل خاندان رسالت تاثیر می گذارد. مرحله سوم زندگی فاطمه معصومه (س) در این دوران است  که برخورد جدی با اهل بیت (ع) می شود.

وی در خصوص شرایط سیاسی دوران خلافت عباسی اظهار داشت: حکومت بنی عباس که در سال ۱۳۲ هجری با شکست کامل بنی امیه ظهور پیدا می کند این دوران اقتدار حکومت زیاد، اختناق شدید و همچنین دوران پر از فریب بود و مردم در جهل زیادی به سر می بردند. در زمان هارون که بیشتر از ۱۵ سال از زندگی حضرت معصومه  (س) در زمان هارون است، علویان در فشار زیادی بودند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه امام کاظم (ع)  دارای ۳۷ فرزند بودند که اکثرشان ازدواج نکردند، در رابطه با این مسئله توضیح داد: در آن زمان ارتباط علویین با دیگران خیلی سخت بود و همسران امام بیشتر از چهار نفر نبودند و بقیه کنیزان ایشان بودند، کنیزان در آن زمان منزلت اجتماعی نداشتند و مهم نبود که با علویین ارتباط داشته باشند.

کد خبر 4047535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha