۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰

محمدعلی مهتدی مطرح کرد؛

داعش؛ پروسه یا پروژه؟

داعش؛ پروسه یا پروژه؟

محمدعلی مهتدی، در نشست «داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام» با بیان اینکه داعش پروژه ای ای است که بر اندیشه تکفیر سوار شده است، گفت: هدف از شکل گیری داعش از بین بردن خط مقاومت است.

به گزارش خبرنگار مهر نشست «داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام» به عنوان اولین نشست از سلسله نشست های آینده عقلانیت در جهان اسلام با همکاری انجمن اندیشه قلم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

محمدعلی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه سخنان خود را با طرح یک سوال آغاز کرد: اینکه آیا داعش یک پدیده است یا یک پروسه و پروژه؟ وی در پاسخ به این پرسش گفت: مبنای بحث ها نشان می دهد که داعش یک پدیده خودجوش و یک پروسه است، اما بنده با استناد به اطلاعات خودم اعتقاد دارم که داعش یک پروژه است که بر روی اندیشه تکفیری سوار شده است. اگر هم دنبال پاسخ این سوال باشیم که آینده عقلانیت در جهان اسلام چه می شود، باید گفت که بایستی ببینیم کسانی که این پروژه طراحی کرده اند، هنوز به آن احتیاج دارند یا اینکه تاریخ مصرف آن تمام شده است.

وی افزود: اسرائیل در سال ۱۹۸۲ لبنان را اشغال کرد. سال ۲۰۰۰ لبنان اسرائیل را فراری داد و ۶ سال برنامه ریزی شد که این بازدارندگی از بین برود. در سال ۲۰۰۶ دوباره جنگ اتفاق افتاد و در آن جنگ با برنامه ریزی دقیقی این هدف تعیین شد که حزب الله و مقاومت نابود شوند. درهمان سال ها کاندولیزا رایس در بیروت گفت که این درد، درد زایمان خاورمیانه جدید است. جنگ لبنان و اسرائیل هم برخلاف تصور اسرائیل ۳۳ روز طول کشید و پس از آن جریان مقاومت بسیار محبوب شد. در ماه اکتبر خانم رایس به قاهره سفر کرد و جلسه ای مهم با چندین کشور قدرتمند گذاشته شد پیرامون اینکه چه کنیم که حزب الله و مقاومت از بین برود. در همان سالها اقدامات شکل گیری داعش نه با این عنوان، ولی با کلیت چنین جریان تکفیری برنامه ریزی شد.

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: در سال ۲۰۰۶ ابوبکر بغدادی در زندان عراق زندانی بود و در آن زمان آمریکایی ها هیچ زندانی عراقی را آزاد نمی کردند، ولی ابوبکر بغدادی و تعدادی از هم سلولی هایش را آزاد کردند. در سال ۲۰۱۱ که انقلاب ها شروع شد، زمان مناسبی بود که داعش وارد سوریه بشود. بنده در ماه مارس ۲۰۱۱ در قطر شاهد بودم که چه برنامه ریزی های مهمی انجام شد مبنی بر اینکه این انقلاب ها چگونه باید به سمت سوریه برود. از منظر داعش برداشتن مرزهای ساکسپیکو یک واجب است. در همان زمان بیشترین تبلیغات رسانه های خارجی هم در راستای برداشتن مرزهای ساکسپیکو بود و همه اینها یعنی اینکه داعش یک پروژه است.

مهتدی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر از ۸۰ کشور به داعش ملحق شده اند و این طبیعی است که این الحاق و پیوستن یک هماهنگی اطلاعات می خواهد. ما بارها شاهد بودیم که هزار دستگاه تویوتا در سوریه با پرچم داعش در حال حرکت بود و حال این سوال پیش می آید که این هزار دستگاه تویوتا چگونه از ژاپن به سوریه رسیده است؟ حتما یکی آنها را خریده و به سوریه رسانده است، بنابراین کار و فعالیت در داعش یک هماهنگی بین المللی لازم دارد. دلایل بسیار زیادی است که نشان می دهد پروژه داعش با هدف سرنگون کردن رژیم سوریه و عراق کار خود را آغاز کرده و ربطی به عقلانیت و عدم عقلانیت ندارد، بلکه تنها هدفش ضربه زدن به مقاومت، حزب الله و انقلاب اسلامی است. اگر این سوال را بپرسید که این پروژه تا کی ادامه دارد باید گفت که تا زمانی که به این پروژه نیاز باشد، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه ترتیبی داده شود که ضرر و زیان داعش به ایجادکننده های آن برگردد و اسلام دوباره به دوران اوج خود برسد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه تصریح کرد: بنده با فرمایش جناب فراستخواه که از فقر به عنوان دلیل پیوستن به داعش یاد کردند موافق نیستم، چراکه در بسیاری از مطالعات و تحقیقات نشان داده شده که بسیاری از افرادی که به داعش پیوسته اند پزشک، مهندس و افراد تحصیلکرده بوده اند، بنابراین صرف فقر و عقده های اجتماعی و رانده شدن به حاشیه نمی تواند پیوستن به داعش را تفسیر کند.

مهتدی افزود: بسیاری از افرادی که در داعش عضو هستند نه نماز می خوانند و نه روزه می گیرند، حتی آنها را بلد هم نیستند. آنها با اتکا به یک تفسیر فقهی خشونت های خود را ادامه می دهند و آن تفسیر فقهی پیروزی از طریق رعب و وحشت است. داعش با خشونت های وحشتناک خود ایجاد رعب و وحشت می کند و همان رعب و وحشت باعث می شود که افراد را به تسلیم وادارد.

وی در پایان گفت: همه مسلمانان معتقدند که اسرائیل دشمن است، ولی چرا داعش به سمت اسرائیل حمله نمی کند و حتی زخمی هایش را می برد آنجا درمان می کند، این سوال و سوال های بسیار دیگری احتیاج به پاسخ دقیق و با فکر دارد. پایان دادن و آینده پروژه داعش به روابط و قدرت های منطقه ای بستگی دارد و باید ببینیم که در چنین شرایطی به داعش و داعش ها احتیاج است یا نه.

کد خبر 4048138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha