۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۴۵

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

فقدان استراتژی بلندمدت از اصلی‌ترین مشکلات شوراهای شهری است

فقدان استراتژی بلندمدت از اصلی‌ترین مشکلات شوراهای شهری است

اراک- نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: یکی از مشکلات اصلی و اولیه ای که شوراهای شهری با آن روبرو می شوند فقدان استراتژی و برنامه ریزی بلندمدت در مدیریت شهرها است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی عصر چهارشنبه در نشست منتخبین شوراهای شهر استان مرکزی با معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در اراک اظهار داشت: نبود استراتژی و برنامه های بلندمدت در مدیریت شهرها و گرفتاری در مسائل روزمره از مشکلات شوراها است، چرا که اداره امور شهر نیاز به دید جامع و بلندمدت دارد و آینده شهروندان را باید دید و با دیدگاه های سطحی نمی توان خروجی خوبی داشت.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: ظرفیت بسیار زیادی در قانون شوراها برای شوراهای اسلامی پیش بینی و اختیارات زیادی به آن ها داده شده اما متاسفانه شوراهای اسلامی از این ظرفیت های قانونی به طور کامل استفاده نمی کنند و این عدم اجرای کامل قوانین از واقعیات شوراها است زیرا گرفتن حقوق قانونی شوراها نیاز به این دارد که خودشان آن را مطالبه کنند.

کریمی خاطرنشان ساخت: شورای شهر شورای شهرداری نیست و در همین راستا اختیاراتی برای آن تعبیه شده که فراتر از شهرداری اعمال نظر کند و این اختیارات و حقوق قانونی را شوراها باید استیفا کنند.

وی ادامه داد: اگر شوراها می خواهند امور محلی و منطقه ای را به طور کامل و درست اداره کنند نیازمند اختیارات است، در این رابطه لایحه متمرکز مدیریت شهری سال ها است در دولت های مختلف اجرا نشده، دولت ها باید امور محلی و منطقه ای را به مردم و نمایندگانشان بسپارند و وظایف و اختیارات را به شوراهای اسلامی بدهند.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: اطلاعات مردم از اختیارات و وظایف شوراها بسیار ضعف دارد که باعث می شود توقعات و انتظارات زیادی حتی فراتر از انتظارات قانونی شوراها به آن ها تحمیل شود و قطعا با اطلاع رسانی های بیشتر در این زمینه به مردم کار شوراها راحت تر خواهد شد.

کریمی گفت: مشارکت مردم باید با تشکیل شورایاری ها در این زمینه بیشتر  شود، زیرا شورایاری ها انگیزه خوبی برای مشارکت و همکاری بیشتر مردم در زمینه انعکاس مطالبات آنان می شوند و این امر به ویژه در شهرهای بزرگ ضروری است.

وی اظهار داشت: شوراها در تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری نباید ضعیف عمل کنند زیرا بسیاری از مسائلی که در شهر مبنا و ملاک عمل است در جای دیگری به غیر از شورا تهیه و تصویب می شود و شوراها در آن نقش کمی دارند که این خلاء باید جبران شود.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تشریح کرد: شوراهای فرا دست نقش و مسئولیت بسیار مهمی را بر عهده داشته و برای عملکرد بهتر نیاز به تقویت شدن دارند و همچنین شوراها با انتخاب شهرداران لایق به عنوان کسی که مدیریت نظارت اجرایی شهر را به عهده دارد در ابتدا کار خودشان را تسهیل می کنند.

کد خبر 4049009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha