۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸

مهر گزارش می دهد؛

بازار قطر فرصتی برای کشاورزان خراسان رضوی/صادرات جدی گرفته شود

بازار قطر فرصتی برای کشاورزان خراسان رضوی/صادرات جدی گرفته شود

مشهد- طی چند ماه گذشته با مهیا شدن شرایط صادرات محصولات کشاورزی به کشور قطر ،بازار مناسبی برای محصولات ایرانی ایجاد شده است که می توان با برنامه ریزی صحیح از این فرصت استفاده کرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: خراسان رضوی از جمله استان هایی است که به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خود ظرفیت های خوبی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد که همه ساله بخشی از آنها به خارج از کشور صادر می شود.

اگر چه هنوز هم نبود صنایع تبدیلی، بسته بندی و حمل و نقل از جمله مشکلات اصلی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی و دامی محسوب می شود، اما گام های خوبی در این راستا برداشته شده در صورت توجه بیشتر به این حوزه می توان درآمدهای خوبی را برای استان به ارمغان آورد.

طی چند ماه گذشته با مهیا شدن شرایط صادرات محصولات کشاورزی به کشور قطر ،بازار مناسبی برای محصولات ایرانی دراین کشور ایجاد شده است که می توان برنامه ریزی صحیح زمینه رونق صادرات محصولات کشاورزی به این کشور را فراهم آورد.

در این راستا با مسئولان حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان به گفتگو نشستیم تا با ظرفیت ها و کاستی های این حوزه آشنا شویم.

بسیاری از بازاری های قطر اصالتا ایرانی است

در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران با کشورهای عربی علی‌الخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس همیشه مشکل داشته و سیاست‌های آن‌ها تابع آمریکاست اما با این وجود از دیرباز در خصوص صادرات کالا، ایران در قطر و دبی از جایگاه خوبی برخوردار است اظهار می‌کند: بسیاری از بازاری‌های قطر اصالتا ایرانی و از استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هستند .

مجتبی مزروعی می‌افزاید: اما در برخی از محصولات را کشورهایی مانند ترکیه، اسرائیل و فرانسه به صورت عمده بازار قطر را اشغال کرده‌اند، ما می‌توانیم ورود پیدا کنیم و در این عرصه حضور فعال‌تری را برای کالاهایی مانند تره‌بار، گوشت و مرغ داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح می‌کند: در رابطه با صادرات کالا به کشور قطر اخیرا جلسه‌ای با استانداری خراسان رضوی تشکیل دادیم و اتاق بازرگانی موظف شد ارزیابی از بازارهای قطر مبنی بر صادرات کالاهایی از مرزهای ایران به این کشور، داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: محصولاتی که برای خراسان رضوی مهم است، گیلاس، آلبالو و آلو است و سال گذشته صادرات خوبی به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم و امسال نیز این روند ادامه دارد.

مزروعی خربزه ایران را یکی از مهمترین اقلام صادراتی بیان و خاطرنشان می‌کند: خربزه خراسان یکی از کالاهای ارزشمند به حساب می‌آید اما چون صادرات از استان به استان می‌رود، به نام خراسان این صادرات ثبت نمی‌شود اما شرکت‌هایی در استان ما وجود دارند که این کالاها را بسته بندی و برای صادرات به استان‌های دیگر ارسال می‌کنند.

صادرات دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس

وی با اشاره به دام زنده بیان می‌کند: پیش از تعطیلات سال جدید که معمولا قیمت گوشت افزایش می یابد، هرساله میزان قابل توجهی دام به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داشتیم و دام زنده ایران در این کشورها به لحاظ کیفیت بالا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید به اینکه تا امروز در حوزه صادرات به این کشور شاهد جهش نبوده‌ایم اما روند قبلی ادامه پیدا می‌کند می‌گوید: کیفیت محصولات صادراتی به سفارش مشتری مربوط می‌شود و صادرات کالا به افغانستان، اروپا و حوزه خلیج فارس متفاوت است اما در مجموع کیفیت محصولات ایرانی درحد بالاست.

وی می‌افزاید: محصولات دامی حتما باید دارای کد IR باشند، محصولات تره‌بار باید آزمایش میزان کود و سم را داشته باشند و کشاورزان در کشت و برداشت محصولات از روش‌های طبیعی به جای سموم شیمیایی استفاده می‌کنند.

مزروعی تاکید می‌کند: هراندازه که ارزش محصول ما بیشتر شود و صرفه اقتصادی بیشتری برای تولیدکننده داشته باشد،کیفیت محصول نیز ارتقاء پیدا می‌کند،  باید تلاش شود بازار خوبی برای عرضه محصولات فراهم کنیم و یکی از مسائل اصلی و جدی در بازار، بحث ارتباطات بین المللی است و این به معنای آن است که کشورهای دنیا به ما اجازه حضور فعالیت در بازارهایشان بدهند.

وی بیان می‌کند: کشورهایی مانند هلند عقیده دارند کیفیت بعضی محصولات ایران به نسبت دیگر کشورها بسیار بالاست و در کالاهای خربزه، انار، انگور، کشمش، پسته و زعفران برند هستیم.

 کیفیت محصولات صادراتی خراسان رضوی درحد بالاست

در ادامه به سراغ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی رفتیم و وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان را از وی جویا شدیم.

محمدحسین روشنک با بیان اینکه از مرزهای شرقی کشور به افغانستان و آسیای میانه صادرات صورت می‌گیرد اظهار می‌کند: از طریق مرزهای ایران کالاهای بسیاری از شهرهای مرزی به دیگر کشورها صادر می‌شود و اینگونه نیست که صادرات تنها از یک استان انجام شود.

وی می‌افزاید: در مورد قطر نیز همین قضیه صدق می‌کند و صادرات به این کشور بیشتر از طریق استان‌های نزدیک به این کشور صورت می‌گیرد، کالاهای کل کشور به استان مورد نظر صادر می‌شود و بخشی از این کالاها، کالاهای خراسان رضوی است که توسط بازرگانان آن منطقه، صادر می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید می‌کند: در صادرات کالا یک سری محدودیت‌ها وجود دارد و بیشتر از طریق گروه خاصی انجام می‌شود، همچنین کالاهای کل کشور به استان‌های مرزی و شهرهای شیراز و تهران ارسال و از آنجا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از گمرک مشهد به صورت مستقیم کالاهایی مانند پسته و زعفران صادر نمی‌شود بلکه به استان‌های دیگر ارسال و سپس توسط بازرگانان صادر می‌شود تصریح می‌کند: صادرات از خراسان رضوی نیز و  از طریق بازرگانان صورت می‌گیرد اما به‌وسیله کارت‌های استان‌های دیگر اقدام به صادرات می‌کنند.

روشنک در خصوص کیفیت کالاهای صادراتی بیان می‌کند: ما محصولات غذایی به قطر صادر می‌کنیم اما محصولاتی مانند گوشت چون صادراتش ممنوع شده، جز اقلام صادراتی محسوب نمی‌شود، برای مثال خربزه، پسته، تخم‌مرغ با کیفیت بسیار عالی صادر می‌شود که در این میان کیفیت محصولات صادرشده خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها از رتبه خوبی برخوردار است.

صادرات جدی گرفته شود

در این میان نکته حائز اهمیت این است که باید تجار و بازرگانان به وسیله نهادهای مسئول از جمله جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی از ظرفیتی های ایجاد شده در کشور قطر آگاهی یافته و متناسب با آن زمینه صادرات محصولات باکیفیت استان به این کشور را فراهم کند.موضوعی که نیازمند حساسیت و توجه بیشتر مسئولان فعال در این بخش است.

کد خبر 4051117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha