۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵

برگزاری سمپوزیوم «حکمت و گفت‌وگو در دیدگاه امام رضا (ع)» در دهلی‌

برگزاری سمپوزیوم «حکمت و گفت‌وگو در دیدگاه امام رضا (ع)» در دهلی‌

سمپوزیوم «حکمت و گفت‌وگو در دیدگاه امام رضا (ع)» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمپوزیوم «حکمت و گفت‌وگو در دیدگاه امام رضا (ع)»، ۱۲ مرداد با حضور حجت‌الله عابدی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، علماء و اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و طلاب، مسئولین و کارکنان نهادهای ایرانی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو، برگزار شد.

عابدی در سخنانی، با اشاره به ضرورت بررسی حکمت و گفت‌وگو در دیدگاه امام رضا (ع) گفت: از معانی حکمت، دست یافتن به حقیقت به یاری علم و عقل دریافت می‌شود. علامه طباطبایی (ره) «حکمت» را در تفسیر المیزان نوعی از «محکم‌کاری» در معلومات عقلی واقعی می‌داند که در آن سُستی و بطلان راه ندارد.

وابسته فرهنگی کشورمان افزود: امروز، بشر دچار جهل مدرنی به نام افراطی‌گری است که به خاطر برداشت‌های سطحی از دین است. بشر به گفت‌وگو نیازمند است و لازمه فهم همدیگر و تقارب آراء و در نتیجه زندگی مسالمت‌آمیز خواهد بود.

مولانا محمد عازم حسین باقری، معاون سردبیر ماهنامه اصلاح شهر لکهنو هند در مقاله خود به حدیث سلسله الذهب پرداخت و یادآور استقبال گرم مردم آن زمان از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در سرزمین خراسان شد.

وی به ابعاد و نکات کاربردی سیاسی ـ ولایی اشاره و حدیثی از امام موسی کاظم (ع) در خصوص امام رضا (ع) بیان کرد.

شاه محمد وسیم، رییس پیشین دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی علیگر شهر علیگر هند مقاله خود را تحت عنوان «زندگینامه امام رضا (ع) و سهم ایشان در توسعه و صیانت از دین» ارائه کرد و به ساده‌زیستی ائمه معصومین (ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام محمد رضا صالح، رییس نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در هند ضمن بیان اینکه گفت‌وگو یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده تمدن‌های بزرگ است، گفت: حضرت امام رضا (ع) نماد گفت‌وگو در بین ادیان هستند.

وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در قرآن کریم تصریح کرد: در قرآن کریم، منطق گفت‌وگو جایگاه ویژه‌ای دارد و پس از خداوند متعال همه انبیا و شخص نبی اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) پیشگام ارتباط و گفت‌وگو با ادیان و ملت‌ها بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید شمشاد احمد رضوی، رییس بنیاد قرآن و عترت در سخنانی، گفت‌وگوی حکیمانه بین ادیان و فرق مختلف جهان را نیاز اساسی عصر حاضر خواند.

سید عزیز الدین حسین، قائم مقام پیشین دانشگاه جامیا ملیا اسلامیه، فرمان حسین، رییس پیشین گروه الهیات شیعه شناسی دانشگاه اسلامی علیگر، غلام یحیی انجم، مولانا سید نعیم عباس عابدی مدیر جامعه المنتظر شهر نوگاوان سادات، رییس دانشکده الهیات دانشگاه همدرد و برخی از اندیشمندان اهل سنت با استناد به قرآن کریم به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون شخصیت والای امام رضا (ع) پرداختند.

این برنامه با قرائت شعر و نعت‌خوانی توسط شاعران هندی چون ضیاء چهولسوی، شمیم اله آبادی و متین امروهوی پایان یافت.

همچنین، در حاشیه این برنامه نمایشگاهی برگرفته از آثار مکتوب و منشورات رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو برپا شد که با استقبال بازدیدکنندگان همراه بود.

کد خبر 4052139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha