۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳

معاون آب منطقه ای گلستان خبرداد:

کاهش بیش از ۵۵ درصدی سطح آب رودخانه های گلستان

کاهش بیش از ۵۵ درصدی سطح آب رودخانه های گلستان

گرگان- معاون حفاظت آب منطقه ای گلستان گفت: آب رودخانه های استان گلستان نسبت به سال های گذشته ۵۵ تا ۷۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حسینی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش شدید آب رودخانه ها و ذخیره آب خوان های استان گلستان اظهار کرد: آورد آب رودخانه های استان گلستان نسبت به سال های گذشته بین ۵۵ تا ۷۸ درصد  کاهش داشته است. 

معاون حفاظت آب منطقه ای گلستان با اشاره به وضعیت نامناسب بارش ها در استان افزود: در بخش آب های زیرزمینی حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم.   

حسینی بیان کرد: آب پشت سدهای استان گلستان نیز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۱ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص کاهش بارندگی ها در استان گلستان افزود: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری، مهر۹۵، تا انتهای تیرماه ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و در درازمدت ۱۸ درصد کاهش داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: ۹۶ درصد آب های زیرزمینی استان گلستان در حال استحصال است که سهم چاه های مجاز و قنوات ۸۷ درصد است و  مابقی توسط چاه های غیر مجاز برداشت می شود.

مستلزم کاهش ۲۱ درصدی برداشت سالانه آب هستیم

معاون حفاظت آب منطقه ای تصریح کرد: حدود ۳۵ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که ۲۰ هزار حلقه آن مجاز وبقیه غیر مجاز است.

حسینی با اشاره توان برداشت محدود چاه های غیرمجاز ادامه داد: علی رغم تعداد زیاد چاه های غیرمجاز عمدتا در سفره های سطحی و نیمه عمیق، در فواصل نزدیک به هم و غالبا غیراصولی حفر شده است.

 وی تصریح کرد:  این میزان برداشت به آبخوان ها و هم به صاحبان چاه های مجاز مجاور آن ها آسیب وارد می کند.

معاون حفاظت شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: طبق استاندارد اعلام شده وزارت نیرو در دوسال اخیر،  سقف میزان برداشت آب زیرزمینی در کشور ما حداکثر تا ۷۵ درصد پتانسیل آبخوان است که این مستلزم کاهش حدود ۲۱ درصدی برداشت سالانه آب است.

حسینی گفت: در استان گلستان با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای، شرایط اقلیمی و همکاری نسبتا مناسب کشاورزان و سایر دستگاه های مرتبط، دشت های ممنوعه بحرانی نداریم و از این لحاظ نسبت به بسیاری از استانهای کشور وضعیت بهتری داریم.

اجرای طرح تعادل بخشی در راستای مدیریت آب های گلستان

حسینی با اشاره به  اهداف طرح احیا و تعادل بخشی بیان کرد:  هدف از این طرح تعادل آب های زیرزمینی است که  در بخشی از آن با ساختن سازه های تغذیه مصنوعی آب مازاد سطحی و سیلاب را به زمین تزریق می کنیم.

وی ادامه داد: در بخش غیر سازه ای نیز با افزایش آگاهی عموم مردم و کشاورزان و اطلاع رسانی مناسب تلاش داریم، فرهنگ صحیح استفاده از آب نهادینه شود.

حسینی  با اشاره به لزوم افزایش حساسیت مردم در راستای کاهش مصرف تصریح کرد: اطلاعات مردم نسبت به کمبود منابع آبی تقریبا مناسب اما حساسیت آن ها کم است.  

وی افزود: در راستای همین طرح ، گروه های گشت و بازرسی نیز در کل استان روزانه بازدیدهایی را انجام می دهند و هم از برداشت زیاد چاه های مجاز و هم از حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری می کنند.  

حسینی از نصب حدود هزار و ۵۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در راستای کنترل برداشت آب توسط چاه ها خبرداد و گفت: امید داریم با تقویت اعتبارات این بخش بهتر بتوانیم از منابع آب زیرزمینی استان صیانت کنیم.

کد خبر 4054995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha