۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸

پلیمر روغن پخت و پز جیوه را از محیط زیست پاک می کند

پلیمر روغن پخت و پز جیوه را از محیط زیست پاک می کند

محققان موفق به تولید پلیمری خاص از روغن پخت و پز شده اند که می تواند جیوه را جذب خود کند و محیط زیست را از این آلاینده خطرناک پاک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، فعالیت های صنعتی مانند سوزاندن زغال سنگ و حفر معدن باعث افزایش شدید جیوه در محیط زیست شده است.

این امر میزان آلودگی دریاچه ها، رودخانه ها و آب هایی را که وارد قطب شمال می شود، به شدت افزایش داده است. جیوه نه تنها محیط زیست را به خطر می اندازد، بلکه حیات وحش را تهدید می کند. انسان ها هم از تماس با جیوه آسیب می بینند.

دانشمندان می گویند موفق به تولید پلیمر ارزان قیمتی شده اند که خطرناک ترین اشکال جیوه ها را جذب خود می کند و استفاده از آن روشی ارزان قیمت و پایدار برای پاکسازی محیط زیست از این ماده به شدت خطرناک است.

پژوهشگران دانشگاه آدلاید استرالیا که پلمیر یاد شده را ابداع کرده اند می گویند از این طریق می توان جان ۱۵ میلیون معدنچی در سراسر جهان را هم که هر روز در خطر تماس با جیوه برای استخراج طلا از معادن هستند را حفظ کرد.

پلیمر یاد شده از روغن پخت و پز دست دوم و سولفور تهیه می شود که یکی از محصولات جانبی صنعت پتروشیمی است. این پلیمر توسط محققانی در نقاط مختلف استرالیا برای پاکسازی جیوه از آب، خاک و حتی هوا با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 4056313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha