۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲

تغییر مراکز حکومتی عامل کم رونق شدن شهرهای صدر اسلام در ایلام

تغییر مراکز حکومتی عامل کم رونق شدن شهرهای صدر اسلام در ایلام

مهمترین عوامل متروکه شدن شهرهای صدر اسلام در استان ایلام و کاسته شدن از اهمیت و رونق آن‌ها تغییر مراکز حکومتی و دور شدن منطقه از مرکز حکومت بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یونس یوسف وند سرپرست هیأت بررسی و شناسایی شهرهای صدر اسلام در استان ایلام این مطلب را  مطرح کرد او با طرح این دو پرسش که موقعیت مکانی دقیق شهرهای سیمره، سیروان، آذیوجان و جولیان در نقشه امروزی منطقه در کجا قرار دارد وعوامل مؤثر در مکان گزینی، رشد و گسترش و متروکه شدن این شهرها کدامند؟ و نقش هریک از این عوامل در این زمینه چگونه است؟ به بیان برخی از ویژ گی‌های تاریخی این  شهرها پرداخت .

این باستان‌شناس در ادامه به منابع تاریخی، یافته های باستان شناسی، بقایای معماری و ... اشاره کرد و افزود :با مطالعه ویژگی‌های شهرهای سیمره، شیروان، آذیوجان و جولیان در منابع تاریخی و سنجش این اطلاعات با موقعیت امروزی منطقه پیشنهاداتی برای موقعیت مکانی این شهر ها در نقشه امروزی منطقه ارائه شد.

وی اظهار داشت: در مرحله مکان گزینی وجود موانع دفاعی طبیعی و ملاحظات امنیتی، امکانات زیست محیطی (وفور منابع آبی، پوشش گیاهی، تنوع جانوری، تنوع اقلیمی و...)، موقعیت مناسب ارتباطی منطقه بر سر راههای درون و برون منطقه باعث مکان گزینی و شکل گیری این شهرها شده است.

به گفته این دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، شکل گیری حکومت آل حسنویه در منطقه و تلاش های عمرانی آنها باعث گسترش و رشد این شهرها شده است.

او از مهمترین عوامل متروکه شدن شهرهای منطقه و کاسته شدن از اهمیت و رونق آنها را تغییر مراکز حکومتی و دور شدن منطقه از مرکز حکومت دانست.

کد خبر 4057551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha