۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۹

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

کشتار دام خارج از محیط کشتارگاه به هر شکلی ممنوع است

کشتار دام خارج از محیط کشتارگاه به هر شکلی ممنوع است

یزد- مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به لزوم پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: کشتار دام خارج از محیط کشتارگاه به هر شکلی ممنوع است.

علی اکبر حداد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشتار دام در خارج از کشتارگاه های مجاز فاقد نظارت است و سلامت مردم را به خطر می اندازد، اظهار داشت: تاکید شبکه دامپزشکی بر کشتار دام در کشتارگاه ها است.

وی با بیان اینکه این اقدام مانع از شیوع بیماری ها می شود، ادامه داد: کشتار در خارج از کشتارگاه ها شرایط بهداشتی مطلوبی ندارد و نگهداری گوشت در این شرایط باعث شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از دیگر معایب کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها را دفع نامناسب پسماندها همچنین آلودگی شدید محیطی برشمرد و گفت: رفت و آمد افراد و حتی وسایل نقلیه نیز آلودگی هایی دارد که موجب شیوع بیماری خواهد شد.

وی با بیان اینکه از دغدغه های شبکه دامپزشکی تامین گوشت سالم و بهداشتی برای مصرف شهروندان در سطح جامعه است، اظهار داشت: دامپزشکی نظارت کامل بر روند کشتار و توزیع گوشت مصرفی و مورد نیاز مردم دارد و هر دامی که در کشتارگاه های مجاز کشتار شود، جای نگرانی در شیوع بیماری های مشترک دام و انسان ندارد.

حدادزاده از جمله شرایط نگهداری گوشت را قرار دادن لاشه دام کشتار شده در شرایط پیش‌سرد برشمرد و عنوان کرد: با توجه به بیماری های مشترکی که بین انسان و دام شیوع دارد و به تازگی نیز نگرانی هایی در این مورد وجود داشته، لازم است تا دام کشتار شده حتما به مدت ۲۴ ساعت به صورت پیش‌سرد در سردخانه های مورد تایید دامپزشکی نگهداری شود.

وی تصریح کرد: بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهوری مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شوند که مردم باید نسبت به این بیماری ها آگاهی داشته باشند.

کد خبر 4058051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha