۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰

تغییر الگوهای سنتی سبک زندگی به مدرن در شهر اندیمشک

تغییر الگوهای سنتی سبک زندگی به مدرن در شهر اندیمشک

طرح تحقیقاتی بررسی انسان شناسی تغییر الگوهای سنتی سبک زندگی به مدرن در شهر اندیمشک از سلسله طرح­های پژوهشی پژوهشکده مردم ­شناسی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، معصومه رخشا، کارشناس و مجری این طرح با اعلام این خبر افزود: این طرح می­تواند به­عنوان مطالعه­ای بنیادی و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در مطالعات انسان­شناسی و جزیی از برنامه­های تخصصی و کاربردی مربوط به مطالعات انسان شناسی شهری و مردم­شناختی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی مطرح شود.

رخشا با بیان این که عوامل بسیاری موجب پدید آمدن، شکل گیری و تغییر در سبک زندگی  می شوند، گفت: این عوامل  به شدت تحت تأثیر تغییرات فرهنگی و اجتماعی­ هستند و بر الگوهای رفتاری تک تک افراد یک جامعه تاثیر می گذارند.

او در توضیح روند شکل گیری و نفوذ سبک زندگی گفت: ابتدا تک تک افراد جامعه سبکی را انتخاب کرده و بر آن اصرار می­ورزند تا تبدیل به یک هنجار شود و پس از تبدیل شدن به هنجار و قدرت گرفتن جامعه راالبته با فشار با خود و روش خود همراه می­ کنند.

به گفته رخشا، در اثر این تحولات فردی و اجتماعی سبکی به تدریج قدرت می گیرد و باعث خاموشی و مرگ سبکی دیگر  یا جایگزین آن می شود.

او با اشاره به این که همواره این نگرانی وجود دارد که با توسعه ارتباطات و فناوری ها، فرهنگ محلی به طور کامل با فرهنگ جهانی یکی شده و از بین برود، گفت: پژوهش حاضر تغییرات سبک زندگی در شهر اندیمشک را با استفاده از روش تحقیق کمی و پرسشنامه بررسی کرده است

او افزود: نتایج این پژوهش،  نشان از برخی روندهای تحولات فرهنگی در شهر اندیمشک دارد.

او با اشاره به کوچکی گروه مورد بررسی در قیاس با کل کشور گفت: با این حال نتایج حاکی از کنش­های فرهنگی آنها در روابط و تعاملات با دیگر نقاط است که نباید از اهمیت آن غافل ماند.

علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم­شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ارتباط با این طرح پژوهشی گفت: هدف از این تحقیقات نشان دادن تنوع فرهنگی در زندگی مردم ایران است که در شکل هایی چون پوشش، فرهنگ غذا، زیباشناسی مردمی و غیره آشکار می­شود.

اعظم موسوی مدیر گروه مردم­ شناسی اجتماعی نیز در این مورد گفت: نتایج این پژوهش با توجه به تاکیدی که بر عامل انسانی، نحوه و مدیریت سبک زندگی، آموزش و بهبود آن دارد می­تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره الگوهای رفتاری فردی و جمعی، هنجارها و جریان­های نفوذی بر آن، تغییرات فرهنگی و اجتماعی و تعاملاتی که کنشگران با هم دارند در اختیار محققان برای برنامه ریزی­های اجتماعی و فرهنگی در استان خوزستان و شهر اندیمشک قرار دهد.

کد خبر 4058587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha