۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد:

۱۱ هزار تبعه خارجی زیرپوشش بیمه سلامت/ دیابت یزدی‌ها کنترل می‌شود

۱۱ هزار تبعه خارجی زیرپوشش بیمه سلامت/ دیابت یزدی‌ها کنترل می‌شود

یزد ـ مدیرکل بیمه سلامت استان یزد با اشاره به اینکه دیابت ۹۰ درصد دیابتی‌های یزد تحت کنترل نیست، گفت: با اجرای طرح مشترکی با مرکز دیابت یزد، شرایط کنترل و پیگیری وضعیت بیماران فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دریجانی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و کاهش دغدغه های مردم در بیمارستانهای دولتی اظهار داشت: بیماران با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی برای همه صندوق های بیمه ای به جز بیمه های روستایی، تنها ۱۰ درصد هزینه درمان را پرداخت کردند در حالی که این رغم در گذشته بین ۳۵ تا ۳۷ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: از سال ۸۸ تا سال ۹۱، بیمه سلامت استان یزد در مجموع ۱۵۴ میلیارد تومان هزینه کرد اما از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ هزینه انجام شده توسط بیمه سلامت بالغ بر ۵۶۴ میلیارد تومان است.

رشد ۲۶۶ درصدی هزینه های درمان بیمه سلامت در یزد

دریجانی با بیان اینکه ۲۶۶ درصد رشد هزینه داشته ایم، بیان کرد: این میزان در واقع از سهم پرداختی مردم کسر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد در مورد هزینه های انجام شده برای بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس نیز یادآور شد: در طول چهار سال گذشته در مجموع برای بیماران خاص استان یزد که ۴۵۸ نفر هستند، ۲۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان یزد ۳۵ درصد جمعیت معادل ۳۵۳ هزار و ۹۵۱ نفر بیمه سلامت هستند، افزود: ۸۲ هزار و ۲۳۸ نفر از این افراد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفته اند که حق بیمه آن کاملا رایگان است.

۱۵۴ میلیارد تومان برای بیمه شدگان سلامت همگانی یزد هزینه شد

دریجانی بیان کرد: از سال ۹۲ این تعداد بین ۸۲ هزار تا ۹۵ هزار نفر متغیر بوده و در طول چهار سال گذشته، هزینه‌های انجام شده برای این افراد ۱۵۴ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در یزد در بین کل جمعیت شهرنشین، ۱۲ درصد دیابت شناخته شده دارند اما دیابت در روستاییان چهار درصد است و نکته کلیدی اینجاست که با توجه به خشکسالی در روستاها، عمده جوانان توانمند از روستاها به شهر مهاجرت کرده اند و اکنون اغلب روستاییان ما مسن هستند و پزشک خانواده پیگیر سلامت آنها است به همین دلیل آمار دیابت در روستاییان کمتر است.

دریجانی اظهار داشت: یکی از مسئولیت های پزشک خانواده، پیگیری درمان بیماران است و این نقش فعال پزشک خانواده، دیابت را به شکل چشمگیری در روستاها کاهش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیمه سلامت یک بیمه دولتی است و کار حاکمیتی در حوزه سلامت انجام می‌دهد و ۱۰۰ درصد وابسته به بودجه دولتی است که این امر هم یک فرصت و هم یک تهدید به شمار می رود.

تشریح وضعیت بدهی بیمه سلامت به پزشکان و مراکز درمانی یزد

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد در مورد وضعیت پرداخت های بیمه سلامت به پزشکان، داروخانه و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گفت: بدهی به داروخانه ها و پزشکان تا پایان سال ۹۵ به طور کامل تسویه شد و بدهی بیمارستان‌های دولتی تا پایان ماه‌های مهر و آبان و بدهی بیمارستان‌های خصوصی تا پایان آذرماه سال ۹۵ تسویه شده است.

وی با اشاره به اینکه بدهی بیمه سلامت به پاراکلینیک‌ها نیز تا پایان سال ۹۵ تسویه شده است، افزود: بدهی ما به ویژه در حوزه بیمارستانها بالا است و تقریبا هر ماه ۱۷ میلیارد تومان در این حوزه هزینه می شود که در تلاش برای تسویه آن هستیم.

دریجانی یکی از دلایل هزینه های سنگین بیمه سلامت در استان یزد را بیمارپذیری این استان دانست و بیان کرد: یزد بعد از تهران بیمارپذیرترین استان کشور است و همواره در این زمینه در رتبه اول یا دوم قرار داشته ایم اما در بیمارفرستی به سایر استان‌ها رتبه بیست و هفتم را داریم.

یزد در رشته جراحی مغز و اعصاب دچار کمبود است

وی در مورد کمبودهای حوزه بهداشت و درمان استان یزد بیان کرد: با توجه به اینکه جراحی مغز و اعصاب یک کار تیمی است و در یزد کار تیمی به خوبی انجام نمی شود، ضعف هایی در این زمینه وجود دارد و نیاز به تقویت این رشته داریم.

دریجانی همچنین عنوان کرد: در زمینه ارائه خدمات بهداشتی سطح یک نیز ضعیف هستیم و باید به نحوی عمل کنیم که شرایط بیماری بیماران به درجه حاد و بحرانی نرسد که برای تحقق این امر بیمار باید متولی داشته باشد.

وی افزود: باید پزشکانی در این حوزه فعالیت کنند که پیگیر درمان بیمار باشند و اگر بیمار به هر دلیلی برای ادامه درمان خود مراجعه نکرد، پزشک پیگیر درمان او شود.

دیابت در یزد تحت کنترل در می آید

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد ادامه داد: در سال جاری قرار است برای تمام بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند، پرونده تشکیل شود تا بیماری دیابت را در استان تحت کنترل درآوریم.

دریجانی ادامه داد: در مناطق شهری یزد بالای ۹۰ درصد بیماران دیابتی که نزدیک به ۱۱ هزار نفر هستند، قندشان در معرض کنترل نیست بر این اساس با همراهی و هماهنگی مرکز دیابت یزد قرار است شرایطی فراهم کنیم که کار کنترل بیماری بیماران دیابتی به شکل جدی انجام شود.

وی همچنین از اجرای راهنمای بالینی مصوبه هیئت وزیران خبر داد و گفت: پزشک باید در مورد بیماران بر اساس این راهنما عمل کند که در این صورت، هم هزینه های بیمار کاهش می یابد و هم درمان بیماری زودتر انجام می شود.

دریجانی خاطرنشان کرد: یزد در زمینه اجرای طرح راهنمای بالینی و در زمینه مدیریت هزینه و درآمد رتبه برتر را در کشور کسب کرده است.

هزینه ۸ میلیارد تومانی بیمه سلامت یزد برای بیمه شدگان افغانستانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیمه اتباع خارجی در استان یزد نیز اظهار داشت: در استان یزد ۱۱ هزار تبعه خارجی که کارت آمایش دارند و نام آنها به عنوان ساکنان مجاز یزد در سیستم کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان ثبت شده، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

دریجانی با اشاره به اینکه این طرح از مهرماه سال ۱۳۹۵ در استان یزد اجرا شد، افزود: از زمان اجرای این طرح تاکنون بالغ بر ۸ میلیارد تومان در حوزه سلامت بیمه شدگان تبعه خارجی هزینه شده است.

کد خبر 4059940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha