۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷

به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)؛

چهارمین دوره آموزشی پژوهشی «منهاج» آغاز شد

چهارمین دوره آموزشی پژوهشی «منهاج» آغاز شد

چهارمین دوره آموزشی پژوهشی «منهاج» با هدف آموزش و تربیت پژوهشگرانی متخصص و توانمند در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوره های آموزشی پژوهشی «منهاج» از تابستان سال ۱۳۹۳ به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه الاسلام در سطح دانشجویان برگزار شده است که چهارمین دوره آن در تابستان ۹۶ با هدف آموزش و تربیت پژوهشگرانی متخصص و توانمند در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی ادامه پیدا کرده است.

چهارمین دوره آموزشی پژوهشی «منهاج» طی دو ماه بعد از امتحانات پایان ترم و تعطیلی یک هفته ای در تاریخ هفدهم تیرماه ۹۶ آغاز و یک ماه ادامه پیدا کرد و بعد از تعطیلی یک هفته ای بازه دوم آن تا هفدهم شهریورماه با حضور ۵۰ نفر از دانشجویان رشته های اقتصاد، حقوق، سیاست، فرهنگ، مدیریت و تاریخ ادامه پیدا می کند.

هدف اصلی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه الاسلام تحول و تولید علوم انسانی اسلامی در آن است، لذا جهت دستیابی به این هدف رجوع به اندیشمندان و مجتهدان طراز اسلامی ضروری است؛ اندیشمندانی که با استفاده از مبانی اسلامی و در نظر گرفتن مسائل و نیازهای روز جامعه توانایی ایجاد نظامات اجتماعی توحیدی و الگوهای کارآمد را دارند.

یکی از علمایی که در این امر کارنامه ­ای درخشان داشته است آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر است که رهبر معظم انقلاب درباره این شخصیت بزرگ می­ فرمایند: «مرحوم آقای صدر به معنای واقعی کلمه یک نابغه بود. ما در زمینه‌ی مسائل فکری و اسلامی و در زمینه‌ فقه و اصول و بقیه‌ چیزها آدم های پیشرفته زیاد داریم؛ منتها نابغه خیلی نادر است. ایشان جزء نادرهایی بود که حقیقتاً نابغه بود. ذهن و فکر ایشان فراتر از کارهایی که دیگران می کنند، حرکت می کرد».

به همین جهت اندیشه ها و مبانی فکری ایشان زیربنای پژوهش های این مرکز در راستای اهداف خود قرار گرفته است. لذا از جمله مباحثی که در برنامه های مطالعاتی دوره منهاج مورد توجه ویژه قرار گرفته است آشنایی کارآموزان با آثار این متفکر فقید جهان اسلام می باشد؛ آثاری همچون اسلام راهبر زندگی، بارقه ها، اقتصادنا، حلقات اصول فقه.

موضوع دیگری که در برنامه ­های آموزشی و پژوهشی این دوره مورد توجه قرار گرفته «مبانی علوم اجتماعی» است. در همین راستا در کنار این مباحث، کتاب «آناتومی جامعه» از دکتر رفیع پور در برنامه ­های مطالعات عمومی این دوره گنجانده شده است. در کنار برنامه های مطالعات عمومی معارف اسلامی، مطالعات تخصصی رشته های دانشگاهی و مهارت های پژوهشی نیز در دستور کار این دوره قرار دارد.

از مزیت های دیگر این دوره وجود حلقه های مباحثاتی است که باعث می­ شود محتوای مطالعه شده پس از ارائه، نقد و رفع اشکال در مخاطبان تثبیت گردد و در پژوهش ها مورد استفاده قرار گیرد. انتظار می رود مخاطبان در پایان این بازه دانش پایه و مهارت های لازم برای پژوهش در حوزه های تخصصی علوم انسانی اسلامی را کسب کنند.

شعار مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه الاسلام برای رسیدن به اهداف خود «علوم انسانی اسلامی؛ از اندیشه تا زندگی» است. در همین راستا مجریان این دوره با ایجاد بستری برای حضور شبانه روزی مخاطبان در دوره، محیطی گرم و صمیمی ایجاد کرده اند تا به این شعار جامه ی عمل پوشانده شود و مخاطبان برخی از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی را تجربه می کنند. به عنوان مثال مشارکت مخاطبان در امور اجرایی دوره مؤلفه هایی چون ایثار، همدلی، تعاون و … را در آنها شکل می دهد و به آنها کمک می کند در آینده ی علمی خود نیز از این ارزش های اسلامی بهره مند باشند.

محورهای اصلی این دوره در دو بخش عمومی و تخصصی قرار دارند که بخش عمومی به مباحثی چون «بنیادهای هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی علوم انسانی اسلامی»، «اجتهاد، نظام سازی فقهی و علوم انسانی» می پردازد. بخش تخصصی نیز ناظر به هر یک از حوزه های علوم انسانی و در هشت حوزه علوم انسانی به طور همزمان و در محورهای «نقد و بررسی مبانی فلسفی و اخلاقی علوم انسانی مدرن»، «مکاتب و نظام های اسلامی در حوزه های گوناگون اجتماعی براساس آراء اندیشمندان مسلمان»، «علوم انسانی و مسائل جامعه اسلامی در حوزه های گوناگون» برگزار می شود.

همچنین حوزه هایی نیز که در بخش تخصصی مورد توجه قرار خواهند گرفت عبارت است از: اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حقوق، مدیریت، روانشناسی، تاریخ و علوم دوره تمدن اسلامی».

کد خبر 4065239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha