۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰

استراتژی ترامپ در افغانستان با انتقاد چین و استقبال هند روبرو شد

استراتژی ترامپ در افغانستان با انتقاد چین و استقبال هند روبرو شد

اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، واکنش‌های زیادی به دنبال داشت که از یک طرف چین؛ متحد پاکستان به این استراتژی واکنش منفی نشان داد و از دیگر سو هند از آن استقبال کرد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه پاکستان، «دونالد ترامپ» روز گذشته در یک سخنرانی خطاب به مردم آمریکا راهبرد تازه خود در قبال افغانستان را اعلام کرد و گفت که ادامه مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت آمریکا قرار می‌دهد.

این استراتژی همچنین بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن پایگاه های امن تروریستی در خاک خود و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند.

 متعاقب این امر دولت چین به بخشی این استراتژی که از وجود پایگاه های امن تروریستی انتقاد کرد و واکنش منفی نشان داد.

«هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است و قربانی‌های بزرگی در این راستا داده است.

 چونینگ از جامعۀ جهانی خواست تا تلاش های ضد تروریستی از جانب پاکستان  کاملا درک و در نظر گرفته شود.

این مقام دولت پکن با تقدیر از اقدامات اسلام آباد، بیان کرد که پاکستان فعالانه تلاش کرده و سالها در مبارزه با تروریسم قربانی های بزرگی را متقبل شده و به خاطر صلح و ثبات منطقه ای، همکاری های زیادی کرده است.

پاکستان متحد منطقه‌ای چین شمرده می‌شود و در رقابت با هند با پاکستان وجه مشترک دارد. در استراتژی تازه آمریکا از هند خواسته شده که در مبارزه با تروریسم در افغانستان نقش برجسته‌تری به عهده بگیرد.

اما وزارت خارجه هند با اعلام حمایت از استراتژی جدید آمریکا در باره افغانستان گفت: ما از تصمیم ترامپ برای تقویت تلاش‌ها برای رسیدگی به چالش‌ها در افغانستان و مبارزه با تروریست هایی که در کشور دیگری از پایگاه های امن لذت می‌برند، استقبال می‌کنیم.

استراتژی تازه آمریکا پس از هفته‌ها رایزنی بین تیم امنیتی دونالد ترامپ اعلام شد، پیش از این گفته می‌شد که ممکن است رئیس جمهوری آمریکا به تقاضای فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان شماری نیرو به این کشور اعزام کند.

اما ترامپ هیچ آمار مشخصی درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام نکرد و علاوه بر آن به جدول زمانی مشخصی درباره مبارزه با تروریسم یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم اشاره‌ای نکرد.

ترامپ همچنین با متهم کردن پاکستان به حمایت از گروه های تروریستی اعلام کرد که دیگر تحمل حمایت اسلام آباد از طالبان و سایر گروه های تروریستی را نداریم.

کد خبر 4067113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha