۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰

اشرف غنی:راهبرد جدید آمریکا پیام روشنی برای پاکستان و طالبان دارد

اشرف غنی:راهبرد جدید آمریکا پیام روشنی برای پاکستان و طالبان دارد

رئیس جمهوری افغانستان راهبرد جدید آمریکا را پیامی روشن برای طالبان و پاکستان در جهت پایان دادن به جنگ و حل مسائل از طریق سیاسی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در مورد اعلام راهبرد جدید آمریکا در مورد افغانستان گفت: امروز آمریکا تبدیل به شریک کلیدی ما در جهان شده است به همین خاطر ما خود را موظف به استفاده از این فرصت می دانیم تا منافع ملی خودرا تامین کنیم؛ تامین ارتباط با همسایگان نیز یک بخش کلیدی استراتژی سیاست خارجی افغانستان است.

غنی در ادامه گفت: از اعلام راهبرد جدید آمریکا استقبال می کنیم؛ امیدواریم براساس این راهبرد به نتایجی برسیم که روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا به آن اشاره کرد؛ زیرا دیگر منافع و خطر ما واضح و مشترک اند.

به گفته وی، موفقیت این راهبرد بستگی به شرایط دارد نه به زمان؛ پیش از این گروه‌های مخرب و حامیان آن فکر می‌کردند که آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان زمانی مشخص دارند و از این کشور خارج خواهند شد ولی حالا من به آنان می گویم که برای خود زمان بخرند؛ زیرا دیگر حوصله ما به پایان رسیده است و آنان دیگر فرصت ندارند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که ما خواهان صلح پایدار با پاکستان هستیم؛ افغانستان بی ثبات به نفع هیچ کشوری نیست و به خصوص اینکه اثرات منفی ای بر پاکستان دارد و حالا که در مورد افغانستان اجماع جهانی به وجود آمده، پاکستان باید بر اقدامات گذشته خود تجدید نظر کند و مطابق قوانین بین المللی به افغانستان  به عنوان یک دولت احترام بگذارد.

غنی افزود: پاکستان بجای اینکه سال‌ها با افغانستان در جنگ باشد بهتر است مشکلات خود را از راه مذاکره حل کند؛ زیرا افغانستان کنونی دیگر افغانستان پیشین نیست؛ ما با دنیا راه ارتباطی داریم و دنیا از ما حمایت می‌کند؛ اما خواهان ارتباط خوب و منسجم با همسایگان خود نیز هستیم و همسایگان ما این صدا را باید بشنوند و شرایط را برای همکاری آماده کنند.

وی تاکید کرد که افغانستان شرایط مناسبات پایدار را در منطقه (هندوستان، چین، ایران، کشورهای آسیای میانه و جهان اسلام) به وجود آورده است و با مساعد شدن شرایط بین المللی، همکاری افغانستان با منطقه نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که راهبرد جدید آمریکا به طالبان نیز پیامی دارد و آن رفع ابهام برای طالبان و حامیان این گروه است.

غنی خطاب به طالبان گفت اگر به این فکر هستید که جنگ را در افغانستان ببرید و یا جغرافیای کشور را به دو نیم تقسیم کنید، این فکر را از سرتان دور کنید؛ دسیسه ها و فتنه های شما تنها عزت مردم را صدمه می زند و سبب شهادت قهرمانان ما می شود؛ تنها راه، راه حل سیاسی است و اکنون شرایط برابر است و بازهم اعلام می کنیم که اگر واقعاً افغانستانی هستید راه سیاسی را انتخاب کنید.

غنی خطاب به مردم افغانستان نیز گفت که ضرورت بسیج ملی در کشور احساس می شود.

وی افزود: از حالت ابهامی که در کشور حکم فرما بود بیرون آمدیم، موقعیت افغانستان در جامعه بین المللی واضح شده است و حالا ملت افغانستان، قوای امنیتی و دولت افغانستان مورد اعتبار دنیا است از این جهت آنچه که سالها آرزویش را داشتیم امروز فراهم شده است؛ اما استفاده از این شرایط بستگی به اراده ملی ما دارد، پس باید یک دیدگاه واضح و مشترک برای اهداف ملی  خود داشته باشیم.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه تاکید کرد که بزرگترین هدف ما این است که بحران ۴۰ ساله‌ی حاکم بر کشور را پایان دهیم؛ زندگی کردن در بحران، نسل به نسل نه طبیعی است و نه منطقی؛ ما باید موانع را شناسایی کنیم؛ اگر موانع را به صورت درست تعریف نکنیم کوشش ما نتیجه ندارد چرا که دنیا خواهان مشاهده تغییرات بنیادی افغانستان است.

غنی تصریح کرد که راهبرد جدید آمریکا پس از بحث های مفید وارزنده دولت افغانستان با مقامات آمریکایی (مشاور امنیت ملی ترامپ، رییس سازمان اطلاعاتی آمریکا و معاون رئیس جمهوری این کشور) تدوین شده و در این راهبرد منافع ما و آمریکا نهفته است، پس ضروری است که ما شرایط را آماده کنیم تا منافع خود را تامین کرده و آمریکا نیز در ساخت زیربناهای کشور ما مشارکت داشته باشد.

به گفته وی مشارکت افغانستان با آمریکا براساس منافع و هدف مشترک دو کشور تنظیم شده و راهبرد جدید آمریکا به نتیجه خواهد رسید.

غنی تاکید کرد که ملت افغانستان در عملی کردن اهداف مشترک دو کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی گزارش ها ی منتشر شده در چند روز اخیر نشان می دهد که راهبرد ترامپ در مورد افغانستان تنهای ساعاتی پیش از اعلام وی توسط معاون رئیس جمهوری آمریکا به غنی اطلاع داده شده و هیچ گونه مشورتی با وی در این زمینه صورت نگرفته است.

کد خبر 4067472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha