۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲

مدیردفتر رودخانه‌های مرزی وزارت نیرو؛

وجود فلزات سنگین در «ارس» محرز شد/ تعهد ارمنستان برای اصلاح

وجود فلزات سنگین در «ارس» محرز شد/ تعهد ارمنستان برای اصلاح

اردبیل – مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته وجود فلزات سنگین در رودخانه مرزی ارس محرز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جبار وطن فدا صبح چهارشنبه در حاشیه شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک به میزبانی اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر تصریح کرد: در مرز ایران و ارمنستان و در خاک ارمنستان تعدادی معادن و کارخانه های مس وجود دارد.

وی افزود: هر چند در گذشته املاح سرریز شده و وارد رودخانه می شد اما به دلیل وجود کارخانه و معدن، بخشی از پساب نیز وارد رودخانه می شود.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو تاکید کرد: از ۱۵ سال قبل پیگیری جدی این موضوع با همکاری کشور ارمنستان آغاز شده و کمیته پایش مشترک نیز تشکیل شده است.

به گفته وطن فدا کمیته پایش ۲۳ جلسه تشکیل داده و در چارچوب روابط با ارمنستان این کشور ملزم به بازچرخانی پساب و ممانعت از ورود آن به منابع آبی شده است.

وی با تاکید به اینکه سرمایه گذاری این مهم از سوی ارمنی ها صورت می گیرد، اضافه کرد: در کمیته پایش به جد بررسی هایی صورت گرفته و این آلودگی مشکلی در آب شرب ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه هیچ آلودگی رادیو اکتیوی نداریم، ادامه داد: آلودگی صرفا فلزات سنگین است که در جلسات رسمی با مقامات ارمنستان از جمله وزیر نیرو، محیط زیست و انرژی طرح شده و ارمنستان تعهد کتبی برای کاهش آلودگی داده است.

وطن فدا با تاکید به اینکه تصاویر منتشر شده از مرگ انبوهی از ماهیان در این رودخانه نیز در دست بررسی است، متذکر شد: در صورتی که مرگ ماهیان در بالادست بود می شد این حدس را مطرح کرد که دلیل آن آلودگی آب است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو افزود: با این وجود مرگ ماهیان در پایین دست سد است و نمونه برداری و بررسی ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بررسی های اولیه نشان می دهد مرگ ماهیان بر اثر حادثه است اما در خصوص تعمدی بودن آن فعلا مستنداتی در دست نداریم.

کد خبر 4080233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha