۲۷ آبان ۱۳۸۵، ۱۱:۵۵

سخنگوی وزارت امور خارجه چین :

اظهارات رایس درباره توان نظامی چین بی پایه و اساس است

چین انتقادهای وزیر امور خارجه آمریکا از گسترش سریع توان نظامی خود را بی ارزش دانست و اعلام کرد که سیاست دفاعی پکن در جهت تامین نیازهای امنیت ملی اش است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روزگذشته در گفتگو با شبکه تلویزیون کابلی سی ان بی سی گفت که افزایش توان نظامی چین گاهی اوقات به نظر می رسد که برای نقش منطقه ایش غیر طبیعی است .

لیوجیان چائو سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروزدرجمع خبرنگاران در واکنش به سخنان رایس گفت : این اظهارات بی اساس و دور از حقیقت است .

وی افزود: جایگاه چین همچنان ناشناخته است، زیرا سیاست دفاعی پکن نوعی سیاست است که درآن امنیت ملی و حفظ حاکمیت ملی منظور شده است .

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین درگفتگوی روزگذشته خود لیستی از عوامل نگران کننده آمریکا درباره چین، شامل رشد سریع اقتصادی آن ، ارزش یوان چین ، حقوق بشر و میزان نیروهای نظامی آن را ارائه کرد.

وی تصریح کرد:" اینها نگرانی های ما هستند و البته نگرانی هایی در مورد ساختارهای نظامی چین است؛ گاهی به نظر می رسد که میزان نیروهای نظامی چین در مقایسه با نقش منطقه ای آن بیش از حد طبیعی است."

رایس افزود: "چین کشوری است که درمرحله گذارقراردارد و البته سابقه آن درزمینه حقوق بشرو آزادیهای مذهبی همچنان از مسائلی هستند که ما در مورد آنها بحث می کنیم."

از سویی ، پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که یک زیردریایی چینی ماه گذشته در آبهای بین المللی در چند کیلومتری یک ناو هواپیما بر آمریکایی درنزدیکی جزیره ژاپنی اوکیناوا دیده شد . این ادعا از سوی چین رد شد . 

کد خبر 408416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha