۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۳۵

صباح زنگنه:

مراودات تجاری کشورهای اسلامی با میانمار کاهش یابد

مراودات تجاری کشورهای اسلامی با میانمار کاهش یابد

کارشناس مسائل منطقه گفت: کشورهای اسلامی عمدتا مراودات گسترده اقتصادی را با میانمار دارند، آنها می‌توانند با کاهش تجارت با میانمار یک هشدار جدی به دولت میانمار و ارتش این کشور وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو گفتگو، صباح زنگنه نماینده سابق کشورمان در سازمان همکاری های اسلامی، با انتقاد از بی توجهی چین به تحولات میانمار، اظهار کرد: چین متوجه تبعات این درگیری‌ها که ممکن است زمینه برای حضور نیروهای افراطی که در عراق و سوریه آموزش دیده‌اند، فراهم شود، نیست.

زنگنه با اشاره به وضعیت جغرافیایی و اقتصادی میانمار تصریح کرد: کشور میانمار بسیار مستضعف است، با مشکلات محیط زیستی، ‌ اقتصادی و  تغییرات آب و هوا روبرو است در حالی که از جمعیت فشرده و انبوهی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه بنگلادش به لحاظ قومیتی نزدیک‌ترین کشور به مسلمانان میانمار است، تصریح کرد: خود بنگلادش نیز با مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی روبروست و در چند سال اخیر سیل و طوفان‌های متعدد بر مصائب این منطقه افزوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه میانمار در میان دو کشور هند و چین قرار دارد و آمریکا نیز به دنبال یافتن جا پایی در این منطقه است، گفت: آمریکایی‌ها مدتی برای اینکه در آن منطقه نفوذی پیدا کنند، مسائل حقوق بشری را مطرح می‌کردند و از این طریق خانم سوچی را به حاکمیت میانمار رساندند، ولی اکنون مشکلات عظیم مسلمانان در این منطقه مورد توجه آمریکایی‌ها نیست و حتی به نظر می‌رسد که آنها مایل هستند که آشوب‌ها در میانمار افزایش پیدا کند تا به نوعی در پی این آشوب‌ها به چین نیز ضربه وارد شود. از دیگر سو متاسفانه  کشور چین نیز متوجه تبعات این درگیری‌ها نیست و به این موضوع توجه ندارد که افزایش درگیری‌ها در میانمار ممکن است زمینه را برای حضور نیروهای افراطی که در عراق و سوریه آموزش دیده‌اند در این منطقه فراهم کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در ارتباط با اقدامی که کشورهای مسلمان می‌توانند در ارتباط با کشتارهای صورت گرفته در میانمار انجام دهند، خاطر نشان کرد: کشورهای اسلامی عمدتا مراودات گسترده اقتصادی را با میانمار دارند، محصولات گیاهی و دامی از میانمار وارد می‌کنند و محصولات نفتی و شبه نفتی به این کشور صادر می‌کنند. آنها می‌توانند با کاهش تجارت با میانمار یک هشدار جدی به دولت میانمار و ارتش این کشور وارد کنند.

صباح زنگنه همچنین افزود: گروه تماس از سوی کشورهای اسلامی می‌تواند با حضور کشورهایی چون ایران، ترکیه، اندونزی، مالزی، بنگلادش تشکیل شود و آنها از طریق تماس با دیگر کشورها و سازمان ملل اقداماتی را برای جلوگیری از این کشتار انجام دهند.

وی همچنین گفت: شاید لازم باشد که در آن منطقه نیروهای حافظ صلح مستقر شوند و صندوقی نیز برای کمک به مسلمانان و توسعه مناطقی که در آن زندگی می‌کنند، ایجاد شود.

کد خبر 4084161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha