۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱

نایب رئیس انجمن معدن مازندران اعلام کرد:

ضرورت اجرای پروژه ژئوفیزیک هوایی شناسایی معادن در مازندران

ضرورت اجرای پروژه ژئوفیزیک هوایی شناسایی معادن در مازندران

ساری - نائب رئیس انجمن معدن مازندران، اجرای پروژه ژئوفیزیک هوایی را برای شناسایی معادن استان ضروری دانست.

عبدالرضا سرمستی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش و اهمیت کاوش‌های ژئوفیزیک هوایی بخش معدن، نقشه راه اصلی اکتشاف مواد معدنی را اجرای ژئوفیزیک هوایی دانست که از نتایج حاصله می‌توان وجود هرگونه معادن را در پهنه استان شناسایی و به‌تبع آن تصمیمات و برنامه‌ریزی لازم را برای استخراج مواد معدنی اتخاذ کرد.

وی افزود: ژئوفیزیک هوایی تنها راهی است که کمترین زمان و هزینه را در شناسایی معادن در پی دارد و متأسفانه اطلاع‌رسانی دقیقی در این رابطه نشده است و به همین خاطر بعضاً ذهنیت‌های منفی شکل می‌گیرد.

وی اظهار داشت: از اینکه اعلام می‌شود به دنبال پیاده‌سازی این طرح ۵۵ هزار هکتار عرصه در زمان اکتشاف تخریب می‌شود به‌هیچ‌وجه صحیح نیست و اگر نیاز به گمانه‌زنی هم باشد در نقاط خاصی به سطح حدود یک هکتار نیز نیاز نخواهد بود.

سرمستی اعلام کرد: چنانچه این پروژه و اکتشافات آن عملیاتی شود به معادن غنی دست پیدا می‌کنیم و سطحی را که بعد از شناسایی جهت بهره‌برداری روباز و زیرزمینی دچار اشکال می‌شود مساحت محدودی خواهد بود بنابراین نباید با ایجاد تصویر ذهنی منفی و مخالفت‌های غیرواقعی و آن‌چنانی فریاد تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست را سر داد، گرچه معدن داران برابر قانون معادن با جنگل‌کاری خیلی بیشتر از سطح برداشت به کمک سازمان‌های ذی‌ربط به‌ویژه محیط‌زیست می‌آیند.

 رئیس کمیته شن و ماسه انجمن معدن استان تصریح کرد: همه می‌دانیم که میزان کم سطح برداشت و بهره‌برداری در مقابل تخریب چند هزار هکتاری از بابت ساخت‌وسازهای غیرمجاز، برداشت چوب در سطح وسیع و زمین‌خواری که درگذشته اتفاق افتاد بسیار اندک است.

سرمستی افزود: این مقدار تخریب برای بهره‌برداری و توسعه معادن و آبادانی استان چارهٔ دیگری ندارد و این میزان تخریب اندک طبیعت کار معدنکاری است.

آبادانی آبسرمستی با اشاره به اینکه دستاوردهای این طرح را در سرانه اقتصاد و درآمد استان به‌وضوح مشاهده خواهیم کرد، ادامه داد: به دنبال شناسایی معادن جدید، فرآوری، زنجیره توزیع مواد معدنی و تأمین قطعات و ماشین‌آلات، فروش و صادرات آن به حرکت درمی‌آید و درنتیجه باعث ایجاد اشتغال فراوان و کاهش بیکاری افزایش درآمد برای استان و کشور خواهد شد.

وی یادآور شد: بیشتر معادن خارج از بافت جنگلی و مرتعی قرار دارند چراکه همه سطح استان پوشیده از مرتع و جنگل نیست و اقلیم متفاوت و متمایزی در سطح استان وجود دارد.

کد خبر 4084874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha