۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است

شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است

حجت الاسلام مهدی شیخ گفت: شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است زیرا ادبیات شعر فارسی با معارف دینی و عرفانی گره خورده و نه تنها فرهنگ را در ایران بلکه در عرصه جهانی، زبانزد

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع روز ادب و شعر پارسی در ارتباط تلفنی با رحیمی عضو گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص ادبیات معاصر و حجت الاسلام  مهدی شیخ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز این برنامه رحیمی به شعر و ادبیات امروز فارسی اشاره کرد و گفت: خیلی قیاس مناسبی نیست که بخواهیم بین جایگاه شعر و ادب گذشته و امروز ایران را مقایسه کنیم زیرا تمام هنرها و عناصر فرهنگی جامعه ایران، به جهت تغییراتی که در شرایط زندگی و محیط اجتماعی به وجود آمده است، نقش ها و کارکردهایشان در طول زمان تغییر کرده است.

وی افزود: در گذشته شعر نقش های مختلفی از جمله نقش رسانه کمک آموزشی داشته است. در بخش داستان پردازی، داستان پردازی با محوریت شعر بود و هر چه زمان پیش رفته است، رسانه های جدید آمده است و در بخش داستان پردازی، شعر نقش چندانی بر عهده نمی گیرد. بدون تردید امروز نقش رسانه ها و هنرهای دیگر از جمله سینما پر رنگ تر و بسیار بیشتر از ادبیات داستانی در ارتباط با مخاطب است. خیلی از مردم داستان بینوایان را نخوانده اند اما بسیاری از مردم آن را در پرده نقره ای سینما یا تلویزیون دیده اند.

عضو گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کارکردهای جدید شعر و ادبیات نیز اشاره داشت و عنوان کرد: امروز محوری ترین نقشی که شعر دارد، انتقال احساسات و عواطف است به طوری که تقریبا در تمام برنامه ها، افراد اشعاری را برای بیان احساس نقل می کنند. شعر در کارکرد خودش دچار تحول شده است بر خلاف کسانی که معتقدند شعر جایگاه خودش را از دست داده است، معتقد هستم، شعر جایگاه خوبی دارد اما بدون تردید دچار تغییراتی شده است.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام مهدی شیخ، شعر فارسی را زبانزد جهان برشمرد و گفت: شعر فارسی هویت فرهنگی ایران را در خود جای داده است. زیرا ادبیات شعر فارسی با معارف دینی و عرفانی گره خورده که نه تنها فرهنگ را در ایران بلکه در عرصه جهانی، زبانزد کرده است.

وی با اشاره به برخی از شعرای ایرانی، گفت: این شعرا در تمام جهان مورد توجه هستند زیرا این شعرا میراث فرهنگی ایران را منتقل می کنند. در جامعه به سراغ حفظ میراث فرهنگی هستیم اما عمدتا نگاه، میراث مادی است. البته باید این نگاه را حفظ کنیم چون کوتاهی کرده ایم اما بخش میراث معنوی کشور را نیز نباید فراموش کنیم و بیشتر به آن توجه کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: میراث فرهنگی ایران در جای جای نقاط دنیا و جهان وجود دارد. باید به سراغ آنها برویم و با جمع آوری و نسخه برداری، در حفظ و حراست آنها بکوشیم و از این مسئله نباید غفلت کنیم.

کد خبر 4090491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha