۲۸ آبان ۱۳۸۵، ۱۴:۰۰

حجت الاسلام محمدی عراقی در جمع خبرنگاران:

هدف همایش" قرآن و جامعه معاصر" معرفی ایران به جهان است/ 50 مقاله تخصصی در همایش قرآن و جهان معاصر ارائه می شود

هدف همایش" قرآن و جامعه معاصر" معرفی ایران به جهان است/ 50 مقاله تخصصی در همایش قرآن و جهان معاصر ارائه می شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس همایش بین المللی "قرآن کریم و جامعه معاصر" صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه برگزاری این همایش گامی است برای معرفی ایران در منطقه خاورمیانه و جهان، گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد زمینه ها و فرصتهایی مناسب برای پژوهشگران عرصه های قرآنی است تا بتوانند با همفکری، تعامل و اهتمام به قرآن کریم به گسترش مبانی دین اسلام در جهان بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس همایش فوق تأکید کرد:  نخستین همایش بین المللی قرآن کریم و مسائل جامعه معاصر با حضور پژوهشگران قرآنی ایران و سایر کشورهای جهان، همکاری و مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان علوم و فرهنگ و تربیت اسلامی( آیسیسکو) و با مسئولیت علمی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که وابسته به حوزه علمیه قم است از اول تا سوم آذر ماه امسال در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان برگزار می شود.

حجت الاسلام محمدی عراقی با اشاره به اینکه یکی از برجسته ترین شخصیتهای قرآنی که مقبول همه فرق اسلامی است اهل اصفهان است، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور اسلامی ایران مهد فرهنگ و دین در جهان است و همواره قرآن پژوهان جهان از ایران بوده اند و با توجه به اینکه یکی از برجسته ترین شخصیتهای قرآنی جهان اسلام اهل اصفهان بوده است پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پذیرفته شد تا در کنار همایش فوق، بزرگداشت شیخ راغب اصفهانی به عنوان قرآن پژوه برجسته نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه همایش فوق در دانشگاه اصفهان برگزار می شود و با تأکید بر شرکت پژوهشگران خارجی، گفت: همچنین در این همایش پژوهشگران کشورهای مصر، سوریه، پاکستان، ترکیه، عرق، غنا، انگلیس، چین، تونس، سودان، لبنان و هند با ارائه مقالاتی در زمینه های قرآنی و مسائل و مشکلات جامعه معاصر شرکت می کنند.

رئیس همایش قرآن و جامعه معاصربا اشاره به اینکه در کنار همایش فوق نمایشگاه تخصصی قرآن نیز دایر می شود، اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که بتوانیم قرآن و معارف آن را به عنوان منبع منحصر به فرد  و مورد قبول امت مسلمان جهان در پاسخگویی به مسائل جامعه معاصر مطرح و شناسایی کنیم و همچنین استعدادها و ظرفیتهای پژوهشگران قرآنی را فعال کرده و زمینه ای را فراهم کنیم تا اندیشمندان به همفکری و تبادل نظر بپردازند.

وی افزود: امیدوار هستیم این همایش به عنوان گام نخست در ایران در ترویج معارف قرآنی تحقق پیدا کند و با همکاری سازمان علوم وفرهنگ وتربیت اسلامی(آیسیسکو)، هر دو سال یکبار بتوانیم قرآن پژوهان برجسته را به جهان معرفی کنیم تا این قرآن پژوهان قرآن را به عنوان تولید اندیشه و معرفت در حوزه علوم انسانی معرفی کنند.

وی با اشاره به تجلیل از قرآن پژوه و مفسر برجسته کشور در همایش فوق اظهار داشت: سازمان علوم و فرهنگ و تربیت اسلامی(آیسیسکو)،  یک نفر از مفسران و قرآن پژوهان برجسته را انتخاب کرده است که در این همایش با اهدای تقدیر نامه و هدیه ای به عالم برجسته حجت الاسلام جوادی آملی به دلیل تألیف و تفسیر مجموعه "تسنیم"  اهدا می شود.

حجت الاسلام محمدی عراقی با اشاره به مقاله های ارائه شده برای این همایش، تأکید کرد: بیش از 200 مقاله علمی به دبیرخانه همایش از داخل و خارج کشور ارسال شده است که به دلیل محدودیت های موجود هیئت علمی 50 مقاله را ارائه داده است.

وی افزود: در این همایش دانشمندان قرآنی به پنچ  گروه دسته بندی می شوند  و مقالاتی که به دبیرخانه همایش رسیده است را با نظارت و نقد و بررسی که انجام می دهند مورد تأیید قرار داده و در واقع کار خود را با افتتاح همایش آغاز می کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به فعالیتهای گروههای دسته بندی شده، افزود: گروه اول قرآن و علم روش شناسی ، استنباط و برداشت از قرآن را مورد بحث قرار می دهند، گروه دوم قرآن و مباحث اجتماعی قرآن را مورد بحث قرار داده و گروه سوم نیز قرآن و مباحث سیاسی در جامعه را مورد نظارت قرار می دهند، گروه چهارم قرآن و مسائل اقتصادی و گروه آخر نیز قرآن و مسائل حقوقی آن را در جامعه بررسی می کنند .

کد خبر 409056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha