۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲

سالک مطرح کرد؛

نگاه متخصصین فرهنگی به ایثار و شهادت سطحی است

نگاه متخصصین فرهنگی به ایثار و شهادت سطحی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نگاه متخصصین فرهنگی به فرهنگ ایثار و شهادت را سطحی خواند و گفت: بودجه بسیار کمی صرف تقویت اعتقادات جوانان می شود و تمرکز دولت بر مسائل کم اهمیت فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع زندگینامه شهدا و ابعاد حماسی- زندگینامه شهدا در زندگی امروز ما چگونه تأثیرگذار است؟، با حضور مجید شیخیان کازرونی مدیر پایگاه اطلاع رسانی شهدای ارتش و نماینده ارتش در بنیاد شهید و امور ایثارگران و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز شیخیان، دلاوری های شهدا در زمان انقلاب و در جنگ را حماسه خواند و گفت: زمانی که از طریق خانواده شهدا و آزادگان از مستندات حماسی آگاه می شویم ، با خود می اندیشیم که چگونه این حماسه ها را منعکس کنیم.

وی با ابراز تاسف از وجود بهم ریختگی در حوزه ایثار و شهادت، گفت: از تمام اقشار کشور در دفاع مقدس حضور داشته اند، اما به برخی حوزه ها بسیار افراطی پرداخته شده و برخی بخش ها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی شهدای ارتش گفت: تبعات پرداخت ناهمگون به دفاع مقدس سبب از دست رفتن بخش هایی از جامعه شده است.سربازان و فرماندهان بسیاری در جنگ حضور داشته اند و حماسه آفریده اند که هیچ نشانی از آنها نیست.

شیخیان این کم کاری را ناشی از دیدگاه های سیاسی و فرهنگی دانست و گفت : برخی تصور می کنند امکاناتی که در اختیار دارند به بخشی از ایثار و شهادت اختصاص دارد در حالی که همه شهدا برای این کشور و آینده آن اهمیت دارند.

در ادامه حجت الاسلام سالک در گفت و گوی تلفنی به فرهنگ و فلسفه شهادت اشاره کرد و گفت: زیرساخت این موضوع معرفت است به این معنا که شخصیت توحیدی نسل جوان در کودکی و نوجوانی در دامن انسان های والا گوهر سامان می یابد که نتیجه آن پرورش افرادی مانند محسن حججی است که علیرغم هجمه های فرهنگی رسالت خود را انجام می دهند.

وی افزود: واقعیت وجودی شهدا پایه های ارزشی دینی و انسانی است که این افراد را می سازد و تربیت می کند و تحویل جامعه می دهد. بنابراین در حماسه بیان این معیارها و ملاک ها اهمیت ویژه ای دارد.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص تاثیر وصیت نامه شهدا بر زندگی امروز گفت: نسل جوان امروز که جنگ را ندیده و دشمن را لمس نکرده است باید از وصیت نامه شهدا بهره ببرد که می توان در قالب فیلم، نمایشنامه و دیگر آثار هنری و تجسمی بیان کرد.

حجت الاسلام سالک با تاکید بر اینکه ناگفته های جنگ فراوان است، گفت: زمانی که زندگی نامه یک شهید را می خوانیم اخلاص را در سراسر وجود او می بینیم که انسان خارق العاده ای نیست اما خودسازی می کند و در حرکت خود دیگران را نیز می سازد. عالی ترین منبعی که برای تاثیرگذاری در جامعه ما وجود دارد شهدا ، وصیت نامه و خاطرات آنهاست ، در حالی که ما از این موضوع غافل مانده ایم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوانینی برای حمایت از پژوهشگران دفاع مقدس جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد، گفت: مجلس در زمینه مصوبات قانونی بسترهایی را برای این کار آماده کرده است.به عنوان مثال بیمه هنرمندان آغاز خوبی برای این راه است.همچنین حمایت های جدول بودجه هر سال نیر به این موضوع تاکید دارد.

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه نوع نگاه متخصصین فرهنگی دولت ها سطحی است، گفت: به این مسائل دید عمیق وجود ندارد و در حاشیه قرار می گیرد و بودجه کمتری صرف این موضوع می شود و  در عوض مسائل دیگر برای آنها اهمیت بیشتری دارد. دشمن در صدد تخریب اعتقادات جوانان ما وارد عمل شده است و ما باید برای تقویت مسائل اعتقادی هزینه صرف کنیم و این در حالی است که کارشناسان دولت معتقدند مردم باید این هزینه ها را بپردازند.

کد خبر 4098539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha