۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی و عرفانی است

وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی و عرفانی است

قم - مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی است که همه را در ایشان می‌بینیم.

حجت الاسلام بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رخدادهای روز تاسوعا اظهار داشت: از نگاه فلسفی و زمانی، روز تاسوعا و عاشورا در همه ماه‌های قمری وجود دارد اما این که چرا تاسوعا و عاشورای ماه محرم اهمیت دارد به دلیل اتفاقاتی است که در این روزها افتاده است.

وی ادامه داد: تاسوعا همچون باند فرودگاه برای پرواز است و با ابعادی که دارد خود پردازش مستقلی می‌طلبد که از آن معارف اعتقادی، اخلاقی. عرفانی و قرآنی را اصطیاد کنیم.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: تاسوعا به تصویر درآمدن نیایش عبد با حق است. امام حسین علیه‌السلام و قمر بنی هاشم(ع) از دشمن در این روز مهلت خواستند تا با حق نیایش و قرآن تلاوت کنند.

وی بیان داشت: امام حسین(ع) با علم امامت می‌دانند که قرار است فردا، عاشورا چه رخ دهد اما با این حال با خدای خود راز و نیاز می‌کنند.

تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است

حجت الاسلام دلیر ابراز کرد: ما عاشورا را به نمایش گذاشتن مفاهیم فضائل اخلاقی در قالب عمل می‌دانیم و تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است، زمانی که امام علیه‌السلام به خیمه‌ها سر می‌زنند و از احوال اهل بیت و کودکان باخبر می‌شوند.

وی افزود: وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی است و ما همه این‌ها را در رفتار و وجود ایشان به وضوح می‌بینیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما همه نوع روابط عاطفی خانوادگی، خواهری و برادری، رابطه همسری، والدین با فرزندان و رابطه با برادرزادگان و خواهرزادگان را در کربلا می‌بینیم. روابطی که برای ما باید درس عبرت باشد و متأسفانه این گونه رابطه مهربانی و ایثار و فداکاری با یکدیگر را در خانواده‌های امروز کمتر نداریم.

وی با بیان این که اتفاقات عاشورا، عاشورا را بزرگ کرده است، ادامه داد: امام حسین(ع) عاشق فرزندانش، خواهر، همسر و برادر و خواهرزادگان و برادرزادگانش بودند و این عشق جلوه‌ای از عشق حضرت حق بود. صحنه وداع امام حسین(ع) با فرزندانش و یتیم نوازی در اوج تلاطم جنگ صحنه‌هایی هستند که انسان را به تفکر وا می‌دارد.

دور ماندن از روابط عاطفی خانوادگی مفاسد گوناگون ایجاد کرده است

حجت الاسلام دلیر با بیان اینکه در زندگی مدرن با همه پیشرفت نسبت به سال 61 هجری ما سخت نیازمند این عاطفه‌ها و مهربانی‌ها با یکدیگر هستیم، تصریح کرد: اگر در روابط جامعه کنونی مهربانی و اخلاق انسان دوستانه حاکم باشد زندگانی‌ها استواری خاصی خواهند داشت و در این صورت مشکلات و مفاسد گوناگون شاهد نخواهیم بود و نهاد خانواده برای اعضا گرم می‌شود.

وی افزود: یارانی که در روز تاسوعا و عاشورا امام را تنها نگذاشته و تا پایان راه یاری کردند، از روی توهم و احساسات تصمیم نگرفته بودند آن‌ها خردمندانه و عاشقانه قدم به این عرصه گذاشتند و میان بندگی حضرت حق، حامی اباعبدالله الحسین(ع) شدند.

وفاداری حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دنیا نظیر ندارد. ما فقط در مکتب اهل بیت(ع) چنین وفاداری را دیده‌ایم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اما کسانی که از این راه جدا شدند توهم زا و خیال پردازانه آمده بودند و شهوت شهرت و مقام و مال داشتند.

وی عنوان کرد: سخن و گفت‌وگوهای شب عاشورا در هیچ مکتبی وجود ندارد. کسانی که در اوج بحران امام را تنها نگذاشتند با این که امام حسین(ع) فرمودند از یاری شب استفاده کنید و صحنه را ترک کنید زیرا دشمن قصد کشتن مرا دارد.

حجت الاسلام دلیر اظهار کرد: وفاداری حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دنیا نظیر ندارد. ما فقط در مکتب اهل بیت(ع) چنین وفاداری را دیده‌ایم.

وی اظهار داشت: امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان برای احیای شجره طیبه آئین اسلام احساس وظیفه کردند و جان خود را فدای اسلام کردند.

کد خبر 4101242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha