۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۴

در آستانه شروع نمایشگاه و در نشستی خبری؛

برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷تشریح شد

برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷تشریح شد

برنامه‌های غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تشریح شد؛ این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۳ مهر ۹۶ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام برنامه‌های غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷، در آستانه آغاز به کار این نمایشگاه، پیش از ظهر امروز یکشنبه (۱۶ مهرماه) با حضور محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه یاد شده، در محل این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد سلگی با اشاره به سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب، حضور کشورمان را در نمایشگاه‌های بزرگی مانند فرانکفورت، تعامل فرهنگی با جهان عنوان کرد.

وی افزود: در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در سه بخش بزرگسال، کودک و نوجوان و گرنت برپا خواهد شد. در بخش اصلی یا همان بزرگسال، تعدادی از تشکل‌ها شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی مجمع ناشران و دفاع‌مقدس و انجمن فرهنگی زنان ناشر به همراه ۱۶ ناشر فعال به ارائه آثار خودشان می‌پردازند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، دو آژانس ادبی هم در این بخش از غرفه ملی ایران با هدف ایجاد تعامل با آژانس‌های ادبی خارجی و همچنین ناشران بین‌المللی حضور خواهند داشت.

سلگی همچنین از عرضه حدود ۳۰۰ عنوان از کتاب‌های کودک که توسط ۵۰ ناشر این حوزه منتشر شده است، در بخش کودک و نوجوان غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و این بخش از صنعت نشر ایران را از نقاط قوت آن برشمرد و گفت: این غرفه توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مدیریت خواهد شد. همچنین در این غرفه یک آژانس ادبی و چند ناشر به صورت مستقل حضور خواهند داشت.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به حضور نویسندگانی از کشورمان که برگزیده جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه ادبی کتاب پروین اعتصامی بوده‌اند و نیز تصویرگرانی در حوزه کودک و نوجوان، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و با حمایت این وزارتخانه خبر داد و گفت: بروشوری شامل معرفی ۱۰۵ نویسنده کودک و نوجوان در غرفه کودک و نوجوان ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به ۴۰ نشست و میزگرد در فضای داخل و خارج از غرفه ملی ایران که برای برگزاری آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است، در توضیح فعالیت‌های طرح گرنت در غرفه‌ای که به همین نام از سوی کشورمان برپا خواهد شد، تصریح کرد: دبیرخانه این طرح حدود سه ماه پیش شکل گرفت و با ارتباطات خوبی که با ناشران و مترجمان و همچنین آژانس‌های ادبی برقرار کرد، تعداد قابل توجهی از آثار ایرانی را برای معرفی به آژانس‌های ادبی خارجی و همچنین ناشران بین‌المللی انتخاب کرده است.

به گفته سلگی، کتاب‌های انتخاب شده در طرح گرنت محدودیت موضوعی نداشته‌اند، اما ادبیات داستانی و غیرداستانی، هنر، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در اولویت این انتخاب موضوعی قرار داشته‌اند.

همچنین در این نشست خبری امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با ارائه توضیحاتی درباره اهمیت نمایشگاه کتاب فرانکفورت که شصت و نهمین دوره آن از ۱۱ تا ۱۵ اکتبر برابر با ۱۹ تا ۲۳ مهرماه برپا خواهد شد، رویکرد ایران را به حضور در این نمایشگاه، تجمیع پتانسیل نشر ایران و گرد هم آمدن ناشران فعال زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و در غرفه ملی ایران عنوان کرد.

به گفته وی، بخش بزرگسال غرفه ایران در فضایی به مساحت ۲۱۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان غرفه ایران در فضایی به مساحت ۴۰ مترمربع و بخش طرح گرنت همین غرفه در فضایی تقریباً به همین میزان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برپا خواهند شد.

شهرام‌نیا در ادامه با اشاره به برنامه‌های مختلف ایران در پنج روز حضور در این نمایشگاه و برشمردن تعدادی از آنها گفت: در یکی از این نشست‌ها که با عنوان بررسی تعاملات ناشران دانشگاهی ایران با ناشران خارجی در روز ۱۲ اکتبر برگزار خواهد شد، ما برای اولین بار میزبان آقای «میشل کولمن» رئیس اتحادیه جهانی ناشران خواهیم بود که به اتفاق تعدادی از متخصصین حوزه نشر از کشورمان، در رابطه با موضوع این نشست سخنرانی خواهد کرد.

کد خبر 4107861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha