۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۰۳

محسن هاشمی:

در نگاه آیت الله هاشمی هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود

در نگاه آیت الله هاشمی هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود

رییس شورای شهر تهران گفت: در نگاه آیت الله هاشمی هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود که به تامین رفاه عمومی، شکوفایی در اقتصاد و فرهنگ و حفظ منافع ملی منجر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران عصر امروز در  همایش آیت الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: در سال ۶۵ و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور به شدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که آیت الله هاشمی توصیه کرد با توجه به تخصص من به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات های بنده با وی عمدتا به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند.

وی افزود: در خاطرات روزنوشت آیت الله هاشمی که تا در این دوره یعنی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ در دسترس است مشاهده می کنید که تقریبا اکثر مواردی که وی به ملاقات بنده اشاره کرده، موضوع صنایع موشکی بوده است و در آن زمان با توجه به مشغله های گوناگون، شرایط به گونه ای بود که دسترسی به آیت الله هاشمی را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می کرد. آیت الله هاشمی این وظیفه را هم به من محول کرده بود که وی را در جریان موضوعات صنایع دفاعی قرار دهم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: وی از ابتدای مسئولیت خود در سطوح ارشد نظام یعنی ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به صنایع دفاعی داشت که در خاطرات روزنوشت هم آثار این حساسیت کاملا دیده می شود. مسئولان مختلف صنایع دفاعی و انرژی اتمی طبیعتا گزارش هایی به ایت الله هاشمی و سایر مسئولان ارشد نظام از وضعیت و مشکلات این صنایع می دادند اما پیگیری های وی متفاوت با سایر مسئولان بود و تا انتها و رسیدن به نتیجه معمولا موارد را پیگیری می کرد.

وی با اشاره به نوع نگاه آیت الله هاشمی به صنایع دفاعی و موشکی گفت: اصولا در بسیاری از کشورها به خصوص در کشورهای استبدادی، تجهیزات نظامی به خصوص موشکی به نوعی اسلحه ای برای ایجاد رعب و قدرت است که توسط دیکتاتورهایی نظیر صدام حسین برای کشور گشایی نیز به کار می رود. از این رو به نوعی تجهیزات نظامی خود هدف و حتی بالاترین ابزار حاکمیت محسوب می شود.

وی یادآور شد: اما نگاه آیت الله هاشمی به صنایع دفاعی اینگونه نبود، در نگاه وی هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود که به تامین رفاه عمومی، شکوفایی در اقتصاد و فرهنگ و حفظ منافع ملی منجر شود؛ از این رو صنایع دفاعی برای وی وسیله ای بود که بتواند امنیت کشور را در برابر تهدیدات تامین کند و حتی پلی برای انتقال تکنولژی جهت توسعه صنعتی کشور.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین شاهد هستیم در مقطعی که حملات موشکی عراق به شهرهای ایران آغاز می شود و کشور به موشک بالستیک برای دفاع از خود و پاسخ نیاز دارد، از طریق لیبی و سوریه تامین موشک های اسکاد به صورت محدود آغاز می شود و همزمان فرایند تولید موشک در کشور از طریق مهندسی معکوس آغاز می شود.

وی تاکید کرد: برای افزایش توان صنایع دفاعی و کاهش ریسک، همزمان در سه حوزه تلاش برای تولید موشک آغاز می شود، در صنایع دفاعی شهید همت که وابسته به سپاه پاسداران است در وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنایع.

هاشمی افزود: در خاطرات آیت الله هاشمی در این مقطع، پیگیری این سه خط موازی و تاکید بر توسعه صنایع دفاعی وموشکی کاملا مشهود است. با پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی، توجه به توسعه صنایع دفاعی و موشکی نه تنها در دولت سازندگی کاهش نمی یابد بلکه شاهد افزایش شتاب آن هستیم. ادغام صنایع دفاع با وزارت دفاع و متمرکز کردن صنایع دفاعی در این وزارت خانه نیز در این راستا بود.

هاشمی تاکید کرد: بهبود روابط با اتحاد جماهیر شوروی و سفر موفقیت آمیز وی به مسکو در سال ۱۳۶۸ یکی از محورهایی است که در توسعه صنایع دفاعی کشور شتاب ایجاد می کند. اولویت دادن آیت الله هاشمی به توسعه صنایع دفاعی و موشکی تا پایان دولت سازندگی ادامه دارد و در این دوره تلاش برای تولید موشک های دوربرد به نتایج تثبیتی می رسد و صنایع دفاعی موفق می شود با انتقال تکنولوژی به داخل، ایران به کشوری تولید کننده در این حوزه تبدیل کند.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: حوزه صنایع دفاعی حوزه گسترده ای است که کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و حتی در باغ موزه دفاع مقدس نیز بخشی به آن اختصاص داده نشده است؛ این حوزه فقط صنایع موشکی نیست و سیستم تولید و تعمیر و نگهداری گسترده ای را شامل می شود و در حوزه موشکی نیز سایر دستگاه ها نظیر صنایع دفاعی وجهاد سازندگی در کنار سپاه نقش آفرینی کردند.

وی یادآور شد: از میان همکارانم در این حوزه از شهید حسن تهرانی مقدم، آقایان علی عسگری و ضرغامی روسای فعلی و قبلی صداوسیما، آقای منطقی و قیامتیون، حسن زاده و... تیمی بودند که خالصانه در جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور به صورت شبانه روزی فعالیت می کردند که ثمره این فعالیت ها را ما در سال جاری که توانستیم انتقام حمله داعش به مجلس شورای اسلامی را با انهدام پایگاه های آنان در دیرالزور با موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی بگیریم، شاهد هستیم.

هاشمی تصریح کرد: در کنار این تقدیر، مناسب می دانم که گله ای هم از برخی رسانه ها و جناح های سیاسی داشته باشم که بدون در نظر گرفتن نقش بی بدیل و زحمات و همت والای آیت الله هاشمی در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به وی بی انصافی و جفا کردند.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم چه در دوران امام(ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، شاید نتوانیم مسئولی را در کشور پیدا کنیم که به اندازه آیت الله هاشمی دغدغه و پیگیری جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور صرف کرده باشد و تحقیقا این بعد از کارنامه وی مظلوم واقع شده که امیداوریم تلاش هایی نظیر این همایش بتواند حقایق را جهت اطلاع افکارعمومی و ثبت در تاریخ تبیین کند.

کد خبر 4108289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha