۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۸

رئیس اندیشکده یقین در اراک؛

تحقق جامعه اسلامی درگرو تمدن سازی است/لزوم خلق علوم انسانی توحیدی

تحقق جامعه اسلامی درگرو تمدن سازی است/لزوم خلق علوم انسانی توحیدی

اراک- رئیس اندیشکده یقین گفت: تحقق جامعه اسلامی واقعی مستلزم تمدن سازی است به این معنا که باید علوم انسانی غربی و غیرتوحیدی را کنار بگذاریم و بدون کپی کاری از غرب، علم توحیدی راجایگزین کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباسی روز دوشنبه در همایش چشم انداز تولید علم توحیدی در انقلاب اسلامی در دانشگاه اراک، اظهار داشت: مبحث تولید علم توحیدی از دو دهه گذشته آغاز و اجزا و ابعاد اصلی آن در حوزه های مختلف علوم انسانی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تبیین شده است.

وی افزود: امروز در حوزه علوم انسانی و مسائل مربوط به آن در جامعه با دو مساله مواجه هستیم، یکی اینکه چرا علوم انسانی کنونی دچار مشکل بوده و نمی تواند به مسائل ما پاسخ دهد؟ و دیگر اینکه چه جایگزینی برای علوم انسانی فعلی با چه ویژگی هایی مناسب است؟

رئیس اندیشکده یقین ضمن بیان اینکه تحقق جامعه و تمدن اسلامی مراحل متعددی دارد، بیان کرد: کشورهای غربی طی ۲۰۰سال گذشته به تمدن سازی روی آورده اند، تمدن سازی یک هرم چهار لایه دارد که شامل دولت سازی، نظام سازی، ملت سازی و سرزمین سازی است و کشوری که تمام این فرآیندها را طی کند می تواند ادعا کند که به مرحله تمدن سازی رسیده است.

عباسی با اشاره به اینکه تمدن سازی با کپی کاری و تقلید از دیگر جوامع تفاوت و تمایز دارد، خاطرنشان ساخت: برخی پروژه های حوزه علوم انسانی بیش از چهار نسل و در واقع یکصد سال زمان می برد، ما در سناریوی نظام سازی، دولت سازی و ملت سازی تا حدودی پیش رفته ایم اما به نظر می رسد این اقدام حداقل ۵۰ سال زمان ببرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی در حوزه تمدن سازی در غرب آسیا به یک کشور پایه تبدیل شده، شاید گفته شود که ترکیه نیز در این زمینه اقدام کرده اما ترکیه به دلایل گوناگون شرایط لازم را برای انجام این پروژه ندارد.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: برمبنای فرموده رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب حوزه علمیه، جمهوری اسلامی باید دولت سازی و نظام سازی را دنبال و ساماندهی کند و هر کشوری که از این دو مرحله بگذرد، پیگیری ادامه فرآیند تمدن سازی آن تسهیل می شود.

عباسی اضافه کرد: دولت سازی و ملت سازی همچون بافتن تار و پود یک فرش است، در حقیقت تار این فرش نظام سازی، گره های این فرش ملت سازی و پودهای آن دولت سازی است.

وی با اشاره به ضرورت تولید علمی بومی و توحیدی در علوم انسانی گفت: در علم ریاضیات تمام اصول و مبناها در تمام جهان یکی است، اما در مورد علوم انسانی کاملا بالعکس است، در حقیقت یک علم انسانی توحیدی و یک علم انسانی غیرتوحیدی داریم که علوم انسانی غربی عمدتا در دسته دوم جای می گیرد.

رئیس اندیشکده یقین افزود: آن علوم انسانی که هم اکنون در دانشگاه های ما تدریس می شود مبتنی بر علوم انسانی غربی است، اساس مکتب علوم انسانی غربی در حقیقت تثلیث است که قرآن کریم آن را شرک می خواند و وقتی دانشجویی علوم مبتنی بر آن را فرامی گیرد، نمی توان انتظار داشت علم توحیدی ترویج پیدا کند.

عباسی ادامه داد: نظریات بسیاری از فلاسفه و جامعه شناسان و نظریه پردازان علوم انسانی در غرب کاملا مبتنی بر تثلیث است، اگر ما می خواهیم یک جامعه و تمدن کامل بسازیم باید علوم انسانی تثلیثی غرب را کنار بگذاریم و علوم انسانی توحیدی را محقق کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: علوم انسانی توحیدی آن گاه خلق می شود که اولا ما بتوانیم «خلق» را از «جعل» تفکیک کنیم و دوما توحید را رقم بزنیم.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید ما یک عالم «خلق» داریم که در آن همه چیز زوج آفریده شده و یک عالم «جعل» داریم که در آن همه چیز یکی است و دومی را انسان جعل می کند، چراکه در عالم جعل، انسان صاحبِ اختیار است.

عباسی بیان کرد: توحید و معرفت توحیدی آن است که برخلاف برخی ادیان نگاه دوگانه یا سه گانه(تثلیثی) نداشته و فقط یه یک سو و یک خدا نظر داشته باشد که پایه این علم توحیدی در قرآن است.

وی افزود: در رابطه با معرفت توحیدی، پس از قرآن و روایات ائمه(ع)، تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی عظیم ترین تفسیری است که تاکنون در جهان ارائه شده و از تمام تفسیرهای قبلی علمای شیعه و اهل سنت در آن بهره گرفته شده است.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: در حال حاضر مباحث حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان علوم انسانی توحیدی در جامعه ما تعریف شده و درگیر تولید علم بومی اقتصاد این حوزه هستیم و در حوزه هنر و فرهنگ نیز باید این مهم انجام پذیرد.

عباسی گفت: ورود علم توحیدی به تمام عرصه های ذکرشده، موجب تغییر و تحولات فراوان می شود چراکه به جای توجه صرف به امور و پیامدهای دنیوی و مادی، مباحث معنوی و اخروی نیز درنظر گرفته می شود.

کد خبر 4109294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha