۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸

رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای شهر قزوین:

محدودیت جسمی معلولان هیچ مانعی در پیشرفت آنها نیست

محدودیت جسمی معلولان هیچ مانعی در پیشرفت آنها نیست

قزوین- رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای اسلامی شهر قزوین گفت:معلولان توانمندی های گوناگونی در بخش های مختلف دارند که محدودیت جسمی آنها مانع پیشرفت و موفقیت آنها نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مدیران کانون توانا روز دوشنبه به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی عصای سپید با همراهی دو عضو شورای اسلامی شهر با حضور در منزل نابینایان موفق قزوینی با آنها دیدار و گفتگو  کردند.

زهرا یوسفی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین در این بازدید، نابینایان را دارای توانمندی بالا دانست و بیان کرد: امروز معلولان اثبات کرده‌اند محدودیت جسمی مانع پیشرفت‌های انسان و نافع توانایی‌های او نیست.

رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای اسلامی شهر قزوین از دستاوردهای نامگذاری ایام را اندیشیدن به طیف‌های مختلف اجتماع، توجه به نیازها و رفع دغدغه‌های آنها دانست و گفت: این رویداد می‌تواند عامل توجه و ابراز مهر و محبت به آحاد جامعه باشد.

وی اضافه کرد: معلولان مانند افراد تندرست مالیات پرداخت می‌کنند و این مهم ایجاب می کند تا آنها نیز مانند سایر اقشار از امکانات جامعه به‌طور برابر بهره‌مند شوند.

مهدیه‌سادات قافله‌باشی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این بازدید نابینایان را از تحصیل‌کرده‌ترین اقشار جامعه دانست و گفت: با اینکه تبدیل کتب درسی به سی‌دی‌ صوتی اغلب افراد نابینا را دچارچالش می‌کند اما این افراد امروز موفق به طی مدارج بالای دانشگاهی شده و روانشناس و وکلای توانمندی هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و هنری شورای اسلامی شهر بر حضور اجتماعی معلولان و همچنین افراد نابینا تاکید کرد و اظهارداشت:  فضاهای شهری باید به‌گونه‌ای تعریف شود که همه شهروندان امکان تردد و دسترسی به نقاط مختلف شهر را داشته باشند.

وی، پیاده روسازی را از مولفه‌های مهم استقلال برخی از گروه معلولان به‌ویژه نابینایان ذکر کرد و یادآورشد: در صورتی‌که پیاده روهای شهر مناسب‌سازی شوند افراد نابینا و کم‌بینا بدون نیاز به دیگران و تنها با تکیه عصای سفید خود قادر به عبور و مرور در شهر و انجام امور خود خواهند بود.

محمدرضا هادی‌پور، مدیرعامل کانون معلولین توانا نیز در این بازدید بیان کرد: کانون توانا بیش از چهار هزار عضو دارای معلولیت در استان دارد که بیش از ۶۰۰ نفر از آنها را نابینایان و کم‌بینایان تشکیل می دهند.

وی تصویب نشدن قانون جامع حمایت از معلولان را مشکل بزرگ جامعه چند میلیونی معلولان در کشور برشمرد و از فراهم نبودن بسترهای شغلی برای این افراد انتقاد کرد.

هادی‌پور خاطرنشان کرد: کانون معلولین توانا پیمانکار تامین نیروی انسانی واحد ویژه ای است که معلولان در آن فعالیت می کنند که با این روش موفق بیش از ۵۰۰ شغل پایدار برای معلولین ایجاد شده است.

این فعال حوزه معلولان کشور همچنین اضافه کرد:کانون توانا درحال حاضر صاحب یک مجتمع رفاهی، آموزشی و تولیدی در شهر صنعتی لیاء است که با داشتن سه شرکت مجزا، زمینه اشتغال بیش از یکصد نفر از معلولان را نیز فراهم کرده است.

علی کریمیان از اعضای کم بینای کانون معلولین توانا در این بازدید بزرگ‌ترین مشکل افراد نابینا را بی اعتمادی جامعه به آنها دانست.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بویژه مسئولان هنوز به توانمندی نابینایان و کم‌بینایان اطمینان لازم را ندارند و تصور می‌کنند این افراد به دلیل محدودیت در بینایی از عهده انجام امور برنخواهند آمد.

کریمیان که در رشته ماشین ابزار و تا مقطع کاردانی تحصیل کرده، حضور کم‌رنگ نابینایان در سطح شهر را یکی از نقاط ضعف این افراد خواند و ادامه داد: به اعتقاد من افراد دارای معلولیت نباید تسلیم خانه‌نشینی شوند هرچند که بخشی از عدم حضور در شهر نتیجه نامناسب بودن اماکن و فضاهای عمومی است.

سمیرا خدابنده نیزدراین دیدار گفت:بدلیل ترس از چاله‌ها، حفاری‌ها و تفاوت ارتفاع در پیاده‌روها جرات خروج از خانه را ندارم.

وی که تحصیلات خودرادر مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق به پایان رسانده و آماده شرکت در آزمون دکتری است، افزود: پیش از این با تکیه بر عصای سپید و به‌ور مستقل در سطح شهر تردد می‌کردم اما به دلیل افزایش ساخت و سازها و حوادثی که برایم اتفاق افتاده جرات و توانایی این کار را از دست داده‌ام.

خدابنده با بیان اینکه عدم استقلال نابینایان تا حدود زیادی نتیجه تصمیم‌گیری مدیران شهری است، بیان کرد: طراحی مبلمان شهری، عدم توجه به لزوم دسترس‌پذیری برای معلولان و وجود پستی و بلندی در پیاده‌روهای شهر یا از عدم نظارت کافی مسوولان شهری حکایت می‌کند و یا بر فقدان قوانین یکسان‌ساز و یکپارچه کننده‌ی شهرسازی دلالت دارد که در هر صورت نتیجه آن خانه نشینی معلولان به ویژه نابینایان و افراد ویلچری شده است.

کد خبر 4115585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha