۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۶

گزارش مهر از تهدید امدادی جنوب تهران؛

مجتمع هلال احمر«قلعه سین»در آستانه تخریب/مسئولین پاس کاری می کنند

مجتمع هلال احمر«قلعه سین»در آستانه تخریب/مسئولین پاس کاری می کنند

پیشوا- مجتمع هلال احمر «قلعه سین» با انبار اقلام ۲۲ گانه امدادی در حالی در آستانه تخریب قرار دارد، که مسئولین وظیفه حل این مشکل را به یکدیگر پاس می دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها؛ الهه آهنگر: مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی هلال احمر در روستای «قلعه سین» از جمله مجتمع هایی است، که مورد استفاده های فراوانی در شهرستان های پیشوا و ورامین قرار می گیرد.

این مجتمع از نظر حوزه تقسیمات کشوری، در محدوده شهرستان پیشوا قرار دارد، شهرستانی که به گفته محمد حسین مقیمی، استاندار تهران تنها ۵ سانتی متر مربع سرانه ورزشی دارد، ورامین نیز طبق آمار ارائه شده توسط اداره ورزش و جوانان این شهرستان وضع چندان بهتری نسبت به پیشوا نداشته و از سرانه ۱۷ سانتی متر مربعی برخوردار است.

این در حالی است، که سرانه ورزشی استان تهران ۴۳ سانتی متر مربع بوده و از تاکید استاندار تهران در سفر سوم آبان خود به شهرستان پیشوا، مبنی بر انجام کارهای عملی در جهت ارتقاء سرانه ورزشی شهرستان پیشوا هنوز یک ماه نمی گذرد، که مجتمع  آموزشی، فرهنگی و ورزشی هلال احمر در «قلعه سین» نیز در آستانه تخریب قرار می گیرد.

این مجتمع علاوه بر کاربرد ورزشی، نقش بسزایی در برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و نیز اسکان زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) در سالروز رحلت ایشان ایفا می کند، کاربرد اصلی این مجتمع، دپو اقلام ۲۲ گانه امدادی برای امداد رسانی در جنوب شرقی استان تهران است.

ماجرا از آن جا شروع می شود، که فردی با شکایت در دستگاه قضایی و ادعای مالکیت این مجتمع و دریافت حکم به سود خود، توانسته آن را پلمپ کرده و حکم خلع ید گرفته است، یعنی اگر حادثه ای در ایام پلمپ این مرکز در جنوب شرقی استان تهران رخ دهد، امکان دسترسی جمعیت هلال احمر به اقلام ۲۲ گانه امدادی وجود ندارد.

خطرات زلزله، سیل، فرونشست زمین و سیلاب های مختلف در ورامین و پیشوا وجود دارد

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این زمین ها در سنوات گذشته، از طریق هیات ۷ نفره به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و استان تهران واگذار شده و تشریفات قانونی آن نیز انجام شده است و بر اساس آن واگذاری اولیه در سال های گذشته بر روی این زمین ها ساختمان های اداری، سوله امدادی نگهداری اقلام ۲۲ گانه و امکانات ورزشی احداث شده است.

حسین کتابدار ادامه داد: این زمین در روستای «قلعه سین» در گذشته زمین بایر بوده است، که با حضور جمعیت هلال احمر به یک نقطه آباد، حصارکشی شده و تفکیک شده مبدل و سال ها به عنوان منطقه آموزشی، ورزشی و امدادی استفاده می شده است، در چند سال گذشته افرادی که مدعی مالکیت این زمین هستند، به دستگاه قضایی مراجعه کرده و دادخواست داده اند، اما دستگاه هایی که در این زمینه نقش داشتند، از جمله جمعیت هلال احمر، دفاع موثری را در محاکم  قضایی انجام ندادند و متاسفانه به دلایل مختلف، مقام قضایی حکم به خلع ید داده است.

وی با بیان این که این مساله از طریق ریاست کل دادگستری استان تهران و استاندار تهران به عنوان رییس شورای تامین و رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در حال پیگیری است، گفت: این زمین و این مجموعه بایستی همچنان در اختیار جمعیت هلال احمر بماند، از استاندار درخواست کردیم، که جلسه ای با حضور استاندار تهران، ریاست کل دادگستری تهران، فرماندار ورامین، رییس دادگستری و دادستان ورامین برگزار شود، چرا که اخیرا دلایل جدیدی ارائه داده ایم و امیدوارم دستگاه سیاسی و قضایی به دلایل ما استناد کنند.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: در منطقه جنوب شرقی استان تهران، که شامل شهرستان های بسیار مهم و پر جمعیت و خطرپذیر ورامین و پیشوا که خطرات زلزله، سیل، فرونشست زمین و سیلاب های مختلف در این منطقه وجود دارد، لازم است پایگاهی برای دپو اقلام ۲۲ گانه امدادی داشته باشیم، که اگرخدای نکرده مشکلی پیش آمد، این امکانات بلافاصله در اختیار مردم قرار بگیرد و به ویژه مدرسه آموزشی امداد مانند قبل در این مکان برپا باشد.

مدعیان درخواست اجرت المثل نیز از هلال احمر داشته اند

کتابدار با بیان این که در مجتمع فرهنگی، ورزشی، آموزشی هلال احمر قلعه سین اقدامات آموزش عمومی برای خود امدادی ارائه می شده است، گفت: امیدواریم با توجه استاندار تهران و رییس کل دادگستری استان تهران و مقامات محلی، این مشکل به طریقی حل شود واین مشکل که حدودا ۲ الی ۳ سال است، ایجاد و سبب عدم استفاده از این مجتمع و تخریب ساختمان هایی که با میلیون ها تومان بودجه جمعیت هلال احمرشده است، مرتفع شود.

وی اضافه کرد: اخیرا دسترسی هلال احمر به  این مکان را قطع کردند و امروز جمعیت هلال احمر به عنوان یک جمعیت خیریه غیرانتفاعی و امداد رسانی به انبار و ساختمان های اداری در این مرکز محدود شده است.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: البته حکم قلع و قمع برای این مکان داده نشده و حکم خلع ید داده شده است و اخیرا مدعیان درخواست اجرت المثل نیز کرده اند و مدعی شدند، که هلال احمر در ۲۰ سال گذشته و یا هر سالی که گذشته کرایه پرداخت کند، که این ظلم مضاعف به  هلال احمر است، چرا که هلال احمر زمین را به صورت عدوانی و غیر قانونی تصرف نکرده است، هیات های قانونی ۷ نفره که مرجع واگذاری زمین به دستگاه ها است، زمین را به هلال احمر واگذار کرده اند و امیدوارم این موضوع به طور مناسبی مدیریت و حل و فصل شود.

هلال احمر ورامین از مجتمع «قلعه سین» بهره برداری می کرده است

در این شرایط، مسئولین محلی مسئولیت را گردن دیگری انداخته و از زیر بار آن شانه خالی می کنند، فرماندار پیشوا، که این مجتمع از نظر تقسیمات کشوری در حوزه شهرستان تحت مدیریت وی واقع است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هلال احمر ورامین از این مجتمع بهره برداری می کرده است و به همین دلیل ورامین باید پیگیر رفع مشکل باشد.

محمد کرم محمدی افزود: درست است، که این مجتمع در حوزه شهرستان پیشوا قرار دارد، اما به طور کلی این مجتمع مرتبط با ورامین است.

روستای «قلعه سین» از توابع شهرستان پیشوا است

این اظهارات در حالی صورت می گیرد، که ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرونده هلال احمر «قلعه سین» در محاکم قضایی پیشوا مورد رسیدگی قرار گرفته است.

فرماندار ورامین نیز با تایید همین مطلب، به خبرنگار مهر گفت: این مجتمع در حوزه استحفاظی ورامین نیست و باید توسط دستگاه  های متولی در شهرستان پیشوا مورد پیگیری قرار گیرد.

محمدرضا یوسفی افزود: البته با این حال، من چند بار جلساتی گذاشته و طرفین را دعوت کردم و سعی در حل مسالمت آمیز این پرونده و رضایت شاکی داشتم، اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وعده رییس هلال احمر پس از ۳۰ ماه بر زمین مانده است

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۴ در گفتگو با خبرنگار مهر از جلسه با رییس جمعیت هلال احمر وقت و بررسی و ارزیابی مشکل هلال احمر روستای «قلعه سین» خبر داده و افزوده بود: رئیس جمعیت هلال احمر کشور دفتر حقوقی خود را مأمور کرد که هزینه زمین مجتمع فرهنگی ورزشی هلال احمر را کارشناسی کرده و آن را به مالک پرداخت کند تا مشکلی برای استفاده از این مکان صورت نگیرد.

از مصاحبه نماینده شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی حدود بیش از ۳۰ ماه می گذرد، اما وعده ای که نماینده مجلس خبر داده بود محقق نشد، برای علت عدم تحقق این وعده تماس هایی با نقوی حسینی گرفته شد، اما وی پاسخگو نبود.

به هر تقدیر، اهمیت این مرکز هلال احمر، از نظر امدادی، ورزشی و آموزشی بر کسی پوشیده نیست و اگر خدای نکرده حادثه ای رخ دهد، هیچ مسئولی نمی تواند پاسخگوی تعلل و تاخیر در این خصوص باشد و لذا به نظر می رسد، مسئولان بهتر است، به جای انداختن وظیفه خود به گردن یکدیگر، به طور جدی در پی حل مشکل ایجاد شده باشند.

کد خبر 4127438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha