۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷

آیت الله اعرافی:

استکبار به دنبال تهی کردن عزم و اراده مسئولان و مردم است

استکبار به دنبال تهی کردن عزم و اراده مسئولان و مردم است

قم - امام جمعه قم با بیان اینکه طرح امروز آمریکا در گذشته نیز اجرا شده است، گفت: استکبار جهانی و آمریکا به دنبال تهی کردن عزم و اراده مسئولان و مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با اشاره به‌روز دانش‌آموز و گرامیداشت این روز گفت: طرح امروز آمریکا، طرحی است که در گذشته نیز اجرا شده است، استکبار جهانی و آمریکا به دنبال تهی کردن عزم و اراده مسئولان و مردم است بنابراین راهپیمایی روز ۱۳ آبان در سراسر ایران و قم باید با یک فریاد رساتر از گذشته باشد.

وی با بیان این‌که متأسفانه برخی در داخل به دنبال ترویج فکر صلح با دشمن هستند، گفت: فشار اقتصادی، فشار بر جبهه مقاومت، فشار بر تجزیه کردستان عراق، تقویت جبهه مزدوران در منطقه، همراه ساختن جبهه اروپایی و تحریم‌های جدید به بهانه‌های جدید از دیگر اقدامات آمریکا است.

امام جمعه قم با تأکید بر توجه و پیروی از توصیه‌های مقام معظم رهبری گفت: آمریکا تحریم‌های جدید را به بهانه‌های جدید علیه ایران وضع کرده است ولی ملت ایران و مسئولان باید هوشیار باشند و دیپلماسی انقلابی و جهادی را در دستور کار قرار دهند و با حضور حداکثر در راهپیمایی ۱۳ آبان به دنیا نشان دهند که تهدیدهای آن‌ها تاثیری بر اراده ملت ایران ندارد.

عزم و اراده ما باید مستحکم‌تر شود

وی با تأکید بر اینکه عزم و اراده ما باید مستحکم‌تر شود، خاطرنشان کرد: به فضل الهی در برابر تمام این توطئه‌ها خواهیم ایستاد، روز ۱۳ آبان روزی است که همه ملت ما در یک آزمون جدید درصحنه مبارزه با دشمن حضور خواهد یافت.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رعایت تقوای الهی گفت: تشکیل خانواده سالم و ازدواج به‌هنگام، در وحله اول وظیفه جوانان است، البته در مرحله بعد جامعه، حاکمیت و دولت و خانواده‌ها در این زمینه عهده‌دار مسئولیت هستند.

وی با بیان اینکه هیچکس نباید نسبت به مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه مقوله ازدواج بی‌تفاوت باشد، اظهار کرد: تمام آحاد و افراد جامعه در تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج جوانان مسئولیت دارند و همه افراد باید به فراخور توانایی خود در تسهیل ازدواج جوانان تلاش کنند چرا که ایفای نقش در ازدواج جوانان استحبابی و در برخی مواقع نیز واجب است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود:‌ در این زمینه قرآن فرموده است که همه مردم در برابر خوبی و نیکی و سعادت جامعه وظیفه دارید و باید تلاش کنند تا خوبی‌ها و نیکی‌ها در جامعه رواج پیدا کند.

تأکید بر وساطت در ازدواج جوانان

وی با تأکید بر وساطت در ازدواج جوانان، گفت: در جامعه خیران و افرادی وجود دارند که شرایط را برای ازدواج‌ جوانان تسهیل می‌کنند و اسلام نیز بر وساطت در امر ازدواج تأکید کرده است و آیه ۸۸ سوره نسا نیز به این مسئله اشاره دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: براساس روایتی، خداوند به چهار گروه در قیامت توجه و عنایت ویژه‌ای می‌کند، فروشنده‌ای که اقاله شخص پشیمان را قبول می‌کند، شخصی که به مسلمان گرفتار کمک می‌کند، شخصی که بنده‌ای را آزاد می‌کند و شخصی که شرایط ازدواج را فراهم می‌کند و امام صادق(ع) در این زمینه فرموده‌اند که هر کس در فراهم کردن ازدواج یک فرد تلاش کند در قیامت مورد عنایت خداوند قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: آیه تعاونوا علی البر و التقوی اشاره به این نکته دارد که باید در حد توان زمینه و شرایط ازدواج جوانان را مهیا کنیم تا خانواده‌های سالم شکل گیرد و قاعده امر به ‌معروف و نهی از منکر نیز مؤید این نکته است که باید جلوی طلاق و فروپاشی خانواده را بگیریم و در راه شکل‌گیری خانواده تلاش کنیم.

امام جمعه قم گفت: شخصی که در ازدواج جوانان وساطت می‌کند در ثواب و اجر این کار سهیم می‌شود و در اسلام نیز این کار از ارزشمندترین کارها به شمار آمده است. البته این کار نیازمند تجربه و دقت و امانتداری است چراکه فرد واسط باید ویژگی‌های دو طرف را به خوبی بشناسد و در این صورت است که می‌تواند زمینه سعادت و آرامش دو جوان را فراهم کند.

اربعین حسینی(ع) تجلی وحدت و  انسجام جهان اسلام است

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه اربعین هستیم، گفت: اربعین از زمانی که جابر بر سر قبر سالار شهیدان اشک ریخت، شروع می‌شود اما حقانیت اربعین زمانی مشخص می‌شود که به فضل الهی در حال حاضر با حضور بیش از ۲۰ میلیون مسلمان و زائر از سراسر دنیا برگزار ‌می‌شود و این پدیده‌ بسیار کم‌ نظیری است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه زائران از بیش از ۱۰۰ کشور در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اربعین حسینی(ع) تجلی وحدت و  انسجام جهان اسلام است و همچنین یک پدیده خودجوش است که همه هزینه‌ها توسط مردم تامین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روز فرهنگ عمومی گفت: شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تشکیل شده است اما باید توجه و حمایت بیشتری نسبت به مقوله فرهنگ عمومی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از امور پزشکی و مقوله بهداشت و درمان قم تأکید کرد: امیدواریم بر این مقوله مسئولان قم اهمیت بیشتری داده و اهتمام ویژه داشته باشند.

کد خبر 4133344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha