۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵

نمایشگاه «نیمروز» با موضوع هنر افغانستان افتتاح شد

نمایشگاه «نیمروز» با موضوع هنر افغانستان افتتاح شد

نمایشگاه هنرهای تجسمی «نیمروز» با موضوع هنر افغانستان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با نام «نیمروز» شامگاه جمعه ۱۲ آبان ماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران ضمن خوشامدگویی به حاضران، همدلی و همراهی مردم ایران و افغانستان را مورد قدردانی قرار داد و افزود: در زیر گرد و غبار جنگ افغانستان گنجی هست که بخشی از آن در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این نمایشگاه آثار ۵۳ هنرمند افغانستانی در حوزه هنرهای تجسمی است که ۱۳ نفر از این هنرمندان ساکن افغانستان و ۴۰ نفر از آنان ساکن کشورهای دیگر هستند.

مهنام معاون امور اجتماعی یونسکو نیز با حضور در جایگاه در سخنان کوتاهی اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی یونسکو در جهان و ایران این است که تا حد امکان از برگزاری اینگونه برنامه‌های تاثیرگذار فرهنگی و هنری حمایت کند. در دنیای امروز که تنها خشونت و نظامی‌گری دیده می‌شود ابزار هنر یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای ارتباط و تعامل بیشتر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... میان ملت‌های مختلف است.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در سخنانی با ذکر این نکته که بی تردید نمی‌توان در مورد هنر ایران صحبت کرد و به افغانستان، هندوستان و آذربایجان نپرداخت، بیان کرد: متاسفانه در این سال‌ها بیشتر به سمت هنر غرب رفتیم و اطراف خود را ندیده ایم.

ملانوروزی ادامه داد: ما باید به دنبال مشترکات فرهنگی باشیم که میان ما و سایر ملت‌های این منطقه وجود دارد. اگر خود را، شرق را و کشورهای همسایه‌مان را نشناسیم، چگونه می‌توانیم از هنر خاورمیانه، از هنر کشورهای اسلامی و نیز کشورهای فارسی زبان صحبت کنیم. بی تردید یکی از مهمترین پیکره‌های فرهنگی ایران زمین، افغانستان است که این ۲ کشور بیش از ۲ هزار سال اشتراکات فرهنگی دارند و امروز در این نمایشگاه شاهد این اشتراکات در هنر معاصر این کشور هستیم.

سپس علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از بازدید از آثار ارایه شده در نمایشگاه «نیمروز» با ذکر این نکته که فرهنگسرای نیاوران گرانیگاه فعالیت‌های هنری حتی در عرصه بین‌المللی شده است، گفت: خوشحالم که هنرمندان افغانستانی از سراسر دنیا آنچه که سال‌های سال در نگاه و ضمیر خود داشته‌اند در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان قرار داده‌اند. ما آمال و آرزوهای این هنرمندان را به وضوح در آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌بینیم.

آیین افتتاحیه این برنامه همراه با سخنرانی نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، علی بابا اورنگ هنرمند افغانستان، پروین نوبهار نماینده کانون حمایت از کودکان کار، شعرخوانی الیاس علوی نقاش هنرمند و شاعر افغانستانی و با توضیحات مریم کوهستانی نمایشگاه گردان این رویداد به پایان رسید.

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» از ۱۲ تا ۲۶ آبان در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا است.

علاقمندان می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۲۰ به گالری شماره ۱ در فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

کد خبر 4134029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha