۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷

آلبوم «نغمه های ولایی» در قزوین رونمایی شد

آلبوم «نغمه های ولایی» در قزوین رونمایی شد

قزوین- آلبوم «نغمه های ولایی» گزیده ای از نوحه خوانی استاد حاج محمد ولایی در قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم نغمه های ولایی روز شنبه با حضور محمد جواد حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، حجت الاسلام صفی خانی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قزوین و جمعی از  نوحه خوانان پیشکسوت در مسجد آقا میرعبدالصمد قزوین رونمایی شد.

در این مراسم حجت الاسلام صفی خانی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قزوین بر اهمیت ذکر فاخر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) و حفظ شان و منزلت معصومین درنوحه خوانی ها تاکید کردوگفت:نوحه خوانانی چون؛ استاد حاج محمد ولایی، سرمایه های معنوی هستند که نوحه های اصیل را در سینه هایشان حفظ کرده اند.

وی ثبت و ضبط نوحه هارادر قالب آلبوم نغمه های ولایی بسیار ارزشمند و مغتنم برشمرد وئ از این حرکت فرهنگی تقدیر کرد.

در این مراسم محمد جواد حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین هم اظهارداشت: نوحه خوانی در تاریخ تشیع را از قدیمی ترین سنت ها و روشهای انتقال حقایق مکتب عاشوراست و ذکر مصایب اهل بیت(علیهم السلام) از زبان حضرت زینب(س) خطبه های امام سجاد(ع) بنای این اساس گذاشته شد وتا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: نوحه خوانی در طول زمان تغییر و تحول یافته است برای نمونه در دوره ای یغمای جندقی نوحه را یک گام به پیش برد و هنوز سبک یغما در نوحه های قدیمی همه نقاط ایران با همان شیوه ادامه دارد و قزوین یکی از مراکز نشر فرهنگ عاشورا بوده و سابقه زیادی در این عرصه دارد.

این پژوهشگر تصریح کرد: امروز به لحاظ شکل و فرم به سه گونه نوحه مواجهیم که نخست نوحه های ساده که هنوز هم شکل قدیمی اش ادامه دارد، هرچه قدر نوحه ها قدیمی تر باشند، اصالت بیشتری به مقتل سید الشهدا(ع) دارند، به لحاظ طبقه بندی جزء نوحه های روان و در عین حال ساده است که ضرب اهنگ مناسبی دارند و حزن زیاد، فراز و فرودهای زیبا، از ویژگی های آنهاست.

وی اظهارداشت: دوم نوحه هایی که بهره هایی از ساختار دستگاهی موسیقی دارند و در عین حال خیلی هم پایبند به فرم های ردیفی نیستند و بر سه رکن سینه زن، نوحه خوان و میان دار استوارند و سوم نوحه های پیچیده تر که نوحه های دستگاهی بودند که تعداد ضرب آهنگ را میان دار هماهنگ می کرد.

صفی خانی تولید آلبوم نغمه های ولایی توسط حوزه هنری را اثری ارزشمند در جهت ماندگاری میراث کهن قزوین برشمرد و گفت:ثبت ملی نوحه دستگاهی قزوین درفهرست میراث معنوی کشور، جزو برنامه های آتی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

در پایان مراسم  پس از نوحه خوانی و سینه زنی توسط حاضران با اهدا لوح یادبود توسط حوزه هنری قزوین از استاد حاج محمد ولایی و سعید افزونتر تقدیر شد.

آلبوم «نغمه های ولایی» شامل پانزده قطعه در رثای خاندان عصمت و طهارت(ع) است که توسط حاج محمد ولایی اجرا شده و به همت سعید افزونتر، پژوهشگر قزوینی، گردآوری، ثبت و ضبط شده است.

کد خبر 4134492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha