۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸

مهر گزارش می دهد؛

مغناطیس زیارت اربعین در مرزهای شرقی/شور حسینی در میرجاوه

مغناطیس زیارت اربعین در مرزهای شرقی/شور حسینی در میرجاوه

زاهدان - این روزها همه جذب مغناطیس زیارت اربعین هستند به گونه ای که خادمان زائران پاکستانی اربعین در شرقی ترین نقاط کشور چیزی به نام خستگی نمی شناسند و با تمام قوا در حال خدمت رسانی هستند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - جواد قنبری: این روزها بسیاری از محبان امام حسین (ع) در حال سفر به کربلا برای زیارت اربعین هستند، به راستی انگار این روزها جاذبه ای مغناطیسی همه را به سمت کربلا می کشاند و آنقدر این جاذبه در قلب های مومنان و آزادگان جهان اثرگذار است که افراد بسیاری از أقصی نقاط جهان به این سرزمین کشانده می‌شوند و در قالب کاروانی عظیم با نژاد ها و سلیقه‌های متفاوت اما با هدفی یکسان به سوی مقصدی واحد حرکت می‌کنند.

در این میان استان سیستان و بلوچستان نیز از این نعمت بی بهره نمانده است و علاوه به اینکه تعداد زیادی از دلدادگان اهل بیت(ع) اعم از شیعه و سنی از این استان برای زیارت اربعین عازم کربلا می شوند چند سالی است که با حضور زائران خارجی به استان حال و هوای این خطه از جغرافیای اسلام ناب محمدی نیز اربعینی شده است.

با توجه به اینکه کشور عزیزمان ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۹۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد و تنها راه عبور شیعیان پاکستانی برای سفر به عراق این مسیر است خوشبختانه در سال های اخیر در ایام اربعین خیل عظیمی از عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) از این مسیر به کربلا عزیمت می کنند.

بیش از ۴۸ هزار زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران شدند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال جاری تاکنون بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ زائر پاکستانی عتبات عالیات از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

علی خانقائی  با اشاره به اینکه ورود این زائران در این مدت با اتوبوس و یا پای پیاده انجام شده است، افزود: در حال حاضر و با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حجم ترددهای مرزی به شدت افزایش یافته است به طوری که روز گذشته افزون بر ۶ هزار زائر از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شدند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۲ هزار زائر پاکستانی برای شرکت در مراسم محرم و اربعین از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران شدند، ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده امکانات لازم برای استراحت این زائران در پایانه مرزی میرجاوه پیش بینی شده است.

با توجه به اینکه تعداد زائران پاکستانی که از طریق استان سیستان و بلوچستان قصد سفر به کربلا معلی را دارند سال به سال افزایش می یابد قطعا نیاز به برنامه ریزی دقیق و همچنین تهیه زیرساخت ها و امکانات لازم برای پذیرایی از این عزیزان است.

از همین رو چند سالی است که نیروهای مردمی استان در قالب ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان به صورت کاملا خودجوش کار پذیرایی و اسکان این زائران را برعهده گرفته اند.

موکب های حسینی در ۱۵ استان کشور ایجاد شده است

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال ۳۰ هزار زائر پاکستانی فقط در ایام اربعین از مرز میرجاوه به مقصد شلمچه وارد استان سیستان و بلوچستان شوند.

رضا بختیاری با اشاره به اینکه شرایط برای پذیرایی و اسکان این زائران فراهم شده است، افزود: به منظور تکریم و میزبانی از زائران پاکستانی تاکنون حدود ۱۰۰۰خادم ساماندهی شده اند.

وی ادامه داد: ستاد مردمی اربعین در استان سیستان و بلوچستان در ۵ بخش حمل و نقل، بهداشت و درمان، اطعام، اسکان و فرهنگی به این زائران عزیر خدمت رسانی می کند.

وی  با اشاره به اینکه  خدمات دهی به زوار پاکستانی از دوم آبان ماه آغاز شده، خاطر نشان کرد: روز گذشته۳۵۰۰ نفر از زوار پاکستانی وارد زائرسرای امام رضا (ع) شدند که ۱۸۰۰ نفر آنها امروز از این مکان خارج شدند. 

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان افزود: به دلیل اینکه  این زوار به موقع به نجف برسند مسیر خودرا کوتاه کرده و به جای عزیمت به قم مستقیما به شلمچه می روند.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین پیش بینی می شود امروز نیز قریب به ۳۵۰۰ زائر دیگر وارد زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان شوند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده موکب های حسینی در ۱۵ استان کشور ایجاد شده و زائران پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط یک تا دو روز در بحث اسکان و پذیرایی حضور دارند.

بختیاری با تاکید بر اینکه این حجم از خدمت رسانی علاوه بر کمک های مردمی کمک مسئولین را نیز می طلبد، خاطر نشان کرد: قطعا به صرف برگزاری جلسات تشریفاتی و تبلیغاتی نمی توان به زوار پاکستانی خدماتی ارائه کرد از همین رو حفظ حرمت این زائران حسینی باید در اولویت همه دستگاه های استان باشد.

مردم نوع دوست شیعه و سنی استان می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و یا زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان تحویل دهندوی با اشاره به اینکه کلیه خدمات ارائه شده مردمی است، افزود: مردم نوع دوست شیعه و سنی استان می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و یا زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان تحویل بدهند.

در مجموع آن چیزی که مشخص است این است که همه در هر سطح و توانی که توانسته اند پای کار پذیرائی از این زوار عزیز آمده اند و انواع خدمات از جمله بهداشت و درمان به این عزیزان ارائه می شود.

 ۲۶ هزار زائر پاکستانی از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیش از ۲۶ هزار زائر پاکستانی اربعین از ابتدای آبان ماه سال جاری تاکنون از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در استان سیستان و بلوچستان بهره‌مند شده‌اند.

محمودرضا میری افزود: تنها در روز گذشته ۸ هزار و ۳۲۰ زائر پاکستانی اربعین حسینی در بدو ورود به کشور از لحاظ مسائل بهداشتی مورد غربالگری قرار گرفتند و واکسیناسیون «پولیو» نیز برای همه این عزیزان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر شاهد اوج ورود این زوار عزیز از کشور دوست و همسایه پاکستان به مرز میرجاوه بودیم، ادامه داد: از همین رو در این مدت حجم  و دامنه فعالیت مرکز سلامت مستقر در پایانه میرجاوه با حضور همکاران پزشک، پرستار، ماما، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بیماری ها و همکاران بهورز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ درمانگاه در پایانه مرزی میرجاوه فعال است، گفت: علاوه بر آن یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳ دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، یک دستگاه آمبولانس از دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر و همچنین یک دستگاه آمبولانس از هلال احمر نیز در مرز میرجاوه مستقر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: همچنین معاونت بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز علاوه بر مشارکت جدی در تامین نیازهای تخصصی، نیروی انسانی، دارو وتجهیزات، ۲ دستگاه آمبولانس شامل یک دستگاه اتوبوس آمبولانس را به پایانه مرزی اعزام نموده است.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی موارد ابتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا و التور از دیگر اقداماتی است که در بدو ورود برای زائران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت به زائران اباعبدالله الحسین(ع) افتخار و سعادتی بزرگ است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده خدمت رسانی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی تا آخرین نفر از زائرینی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را داشته باشند، ادامه دارد.

ورود زائران پاکستانی به خاک ایران تسهیل شد

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مشکلات چند روز گذشته زائران پاکستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در پی رایزنی های مسئولان وزارت امور خارجه و همچنین مسئولان استان ورود زائران پاکستانی به خاک ایران تسهیل شده است.

در پی برنامه ‌ریزی انجام ‌شده و حضور فعال نیروهای مردمی و کارکنان دستگاه‌های مختلف سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی در روند خدمت‌ رسانی به زائران پاکستانی اربعین وجود نداردعلی اصغر میرشکاری افزود: خوشبختانه در پی برنامه ‌ریزی انجام ‌شده و حضور فعال نیروهای مردمی و کارکنان دستگاه‌های مختلف سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی در روند خدمت‌ رسانی به زائران پاکستانی اربعین وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین به جهت تسریع در روند خروج زائران پاکستانی از پایانه مرزی میرجاوه ۳۰ دستگاه اتوبوس ایرانی در این پایانه مستقر شده که کار انتقال این زوار عزیز را به‌ طور رایگان انجام می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین باید از تلاش همه از جمله نیروهای ستاد مردمی اربعین، نیروهای نظامی، انتظامی، مرزبانی و سربازان گمنام امام زمان(عج) که به‌ صورت شبانه‌ روزی برای خدمت ‌رسانی به زائران پاکستانی در تلاش هستند قدردانی کرد.

در مجموع آن چیزی که مشخص است این است که جاذبه و مغناطیس زیارت اربعین نه تنها بر روی زوار تاثیر می گذارد  بلکه برروی خادمان نیز موثر است و موجب شده که انرژی آن ها چند برابر شود و با وجود این حجم از ورود همچنان با انرژی به کار خود ادامه دهند.

کد خبر 4135322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha