۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷

رئیس دادگستری پلدختر انتقاد کرد؛

خسارت شرکت‌های وزارت نفت به محیط‌زیست پلدختر/شعبه رسیدگی ایجاد شد

خسارت شرکت‌های وزارت نفت به محیط‌زیست پلدختر/شعبه رسیدگی ایجاد شد

پلدختر - رئیس دادگستری پلدختر از خسارت شرکت های وابسته به وزارت نفت به محیط زیست این شهرستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن سوری ظهر سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان پلدختر با محوریت حفاظت از اراضی  اظهار داشت: فعالیت شرکت های نفت و گاز تا کنون به جز ضرر و از بین بردن  منابع ملی و طبیعی و فرسایش خاک هیچ نفعی برای مردم شهرستان نداشته و در سطح شهرستان به طرز ناجوری اراضی ملی را از بین می برند.

وی افزود: زندگی سالم در گرو محیط امن است که این امر موجب سالم ماندن افراد و جامعه می شود.

خسارت تانکرهای نفت کش عراقی برای محیط زیست پلدختر

رئیس دادگستری پلدختر گفت: عوامل بسیاری از جمله استفاده بی رویه از ظروف پلاستیکی و غیر استاندارد موجب از بین رفتن محیط زیست و طبیعت خدادادی آب، خاک،   هوا، گیاه، جنگل و مرتع می شود.

سوری اظهار داشت: تانکرهای نفت کش عراقی با تصادفات پی در پی در جاده پلدختر - اندیمشک  موجب ورود مواد نفتی به درون خاک، آب  و محیط زیست می شوند که این مسئله علاوه بر آلودگی های زیست محیطی از بین رفتن جانوران و حیوانات آبزی را موجب می شود.

وی افزود: آتش سوزی ها به ویژه در فصل تابستان موجب تخریب بخشی از جنگل ها و مراتع  شهرستان پلدختر و بروز خسارات جبران ناپذیری می شوند.

رئیس دادگستری پلدختر بر ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: آب نقش مهمی در حوزه های مختلف و گوناگون زندگی انسان دارد و کمبودآن می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در روند زندگی عادی می شود.

خسارت شرکت های نفت و گاز به پلدختر

وی افزود: کاهش آب های زیر زمینی، بهره برداری نامطلوب، کاشت محصولات آبدوست مانند هندوانه، چغندر قند، شستن ماشین توسط کارواش در پلدختر منظره ای ناخوشایند و نگران کننده برای هر بیننده است.

رئیس دادگستری پلدختر گفت: برخی موارد زندگی یک کشاورز در شهرستان به یک قطعه زمین وابسته است و از این راه درآمد زایی و ارتزاق می کند که دولت باید او را مورد حمایت اقتصادی قرار دهد زیرا نیاز به اشتغال دارد تا بتواند در جامعه اسلامی زندگی کند.

وی به تخریب منابع ملی توسط شرکت ها در پلدختر اشاره کرد و گفت: یکی از شرکت های وابسته به وزات نفت برای اجرای طرح های عمرانی درختان با قدمت ۷۰۰ تا  ۲ هزار سال را که میلیون ها دلار ارزش داشتند را به راحتی تخریب کردد

سوری افزود: بعضی از این شرکت ها مجوزهایی دریافت می کنند که مورد قبول دستگاه قضایی نیست و مانع فعالیت آنها می شود.

خشک شدن تالاب «گری بلمک»

رئیس دادگستری پلدختر گفت: تالاب «گری بلمک» یکی از نمادهای طبیعی و زیبای شهرستان بود که از نظر گردشگری، اقتصادی جاذبه توریستی و  جایگاه ویژه و ارزشمندی داشت و برای مسافران مانند دریاچه «زریوار» مریوان جاذبه خاصی داشت که تخریب شد.

وی با بیان اینکه آب از اساسی ترین عناصر زیست محیطی محسوب می شود افزود: این مهم ضرورت مدیریت و آموزش صحیح به منظور رویارویی با کمبود آب را می طلبد.

سوری خاطر نشان کرد: شهرستان پلدختر با بحران آب مواجه است و خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها نشان دهنده آن است و ریزگردها بیش از پیش به مردم خسارت وارد می کنند.

وی منابع طبیعی را امانت الهی در دست بشر دانست و گفت: حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت المال نیاز به فرهنگ سازی عمومی دارد.

رئیس دادگستری پلدخترگفت: شرکت های مختلف وزارت نفت در پلدختر برای مردم شهرستان حاصلی جز ضرر ندارند و مهندسان این شرکت ها حتی کارگر را از شهر و زادگاه خود جذب می کنند با وجودی در این شهرستان آقایی می کنند که آقا بالا سر شهرستان شده اند.

وی افزود: علاوه بر این موارد با تخریب جنگل ها و منابع ملی سلامت، بهداشت و معیشت  مردم  را به خطر می اندازند.

ایجاد شعبه ویژه برای بررسی پرونده های زیست محیطی

سوری خاطر نشان کرد: استان لرستان با وجود گستردگی جنگل ها به دلیل سو مدیریت هیچ بهره ای از این ظرفیت نمی برد در حالی که در شمال کشور از طریق جنگل ها  صادرات چوب انجام می شود.

وی به عوامل برون رفت از مشکلات کنونی اشاره و خاطر نشان کرد: حفظ محیط زیست، فرهنگ استفاده صحیح از آب و مدیریت منابع آب، بیابان زدایی و استفاده از سوخت عواملی هستند که موجب برون رفت از مشکلات می شوند.

سوری افزود: شعبه ویژه ای در دادگستری شهرستان به منظور رسیدگی هر چه سریع تر به پرونده ها ی زیست محیطی و اراضی ملی تشکیل شده است که با متصرفان و متخلفان بدون اغماض با قاطعیت و جدیت برخورد می کند.

رئیس دادگستری پلدختر اظهار کرد: دست قضات برای مجازات متصرفان اراضی ملی و تخریب گران باز است و به طور قاطع با  این افراد برخورد قانونی و جدی می شود.

کد خبر 4137553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha