۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴

فرهاد گاوزن در گفتگو با مهر:

اهدافی که موزهٔ طراحی دنبال می‌کند/ مدیایی جوان ولی پرکاربرد

اهدافی که موزهٔ طراحی دنبال می‌کند/ مدیایی جوان ولی پرکاربرد

فرهاد گاوزن طراح و مدیر موزه- گالری طراحی معتقد است امروزه هنر طراحی به عنوان یک مدیا و رسانه مطرح است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری ویژه شود.

جمعه ۱۲ آبان ماه نخستین موزه- گالری طراحی ایران به همت فرهاد گاوزن که از هنرمندان طراح شناخته شده است، راه‌اندازی شد که این مرکز دارای یک طبقه موزه ای و دو گالری کوچک است. گاوزن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راه اندازی موزه- گالری طراحی در حالیکه در طول سال نمایشگاه های بسیار کمی در حوزه طراحی در گالری های کشور برپا می شود، گفت: این حرف شما واقعیت دارد که هنوز طراحی برای عموم مردم جا نیفتاده اما حضورش برای اهالی فن مسجل است و تنها باید منتظر ماند و دید آیا حمایتی از آن صورت می گیرد یا نه.

وی با اشاره به اینکه در دنیای معاصر طراحی به عنوان یک مدیا و رسانه مطرح است، ادامه داد: وقتی تبلیغات گسترده ای در زمینه اهمیت این موضوع نمی شود، نمی توان از گالری ها انتظار داشت به صورت حرفه ای به این موضوع بپردازند. گالری هایی که خیلی به این موضوع اهمیت می دهند مانند «زیرزمین دستان» و «طراحان آزاد» در طول سال به برپایی نمایشگاه طراحی می پردازند و یک فصل سال را به آن اختصاص می دهند.

این طراح بیان کرد: در دنیا، کتاب های بسیاری برای طراحی تالیف و منتشر و مراکز اختصاصی طراحی زیادی راه اندازی شده است حتی کشورهای اروپای شرقی بسیار روی این موضوع تمرکز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه طراحی ۱۵ سال است که در دنیا مطرح شده است، گفت: قبل از این زمان، هنرمندها طراحی را به عنوان اثری مستقل درک کرده بودند ولی آنچه مهم است این است که امروزه این حوزه به عنوان یک رسانه مطرح می شود. در گذشته اگر رامبراند و داوینچی طراحی می کردند برای این بوده که پس زمینه نقاشی هایشان شود و مدیای طراحی زاییده قرن ۲۱ است.

گاوزن با بیان اینکه کشورمان به خاطر فضای اجتماعی و مسایل اقتصادی و حضور نسل جوان بسیار طراح خیز است، بیان کرد: امروز اگر ما طراحی را به عنوان مدیای جدید در نظر بگیریم نه از باقی کشورها عقب هستیم و نه جلوتر بلکه دوشادوش آنها قدم برداشته ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی کلمه موزه روی مکانی گذاشته می شود این تصور ایجاد می شود که به جمع آوری آثار هم بپردازد آیا این اتفاق درباره این موزه- گالری رخ می دهد، اظهار کرد: ما نمایشگاه های موزه ای مان دو تا سه ماه یکبار تغییر خواهد کرد و در این فضا قرار است بحث های آموزشی و ورک شاپ هم داشته باشیم مثلا سه شنبه هفته آینده ۲۳ آبان ماه باوند بهپور سخنرانی و ورک شاپی را برگزار خواهد کرد.

این هنرمند ادامه داد: درباره گنجینه آثار باید بگویم که ما گنجینه آثار داریم و ۱۰۰ اثر از هنرمندان نسل جدید و گذشته داریم که به تناوب به نمایش در می آید. ما ترجیحمان این است که آثار نسل جدید را خریداری کنیم زیرا کار موزه همین است مثلا روزی که موزه هنرهای معاصر تهران شکل می گرفت آثار هنرمندان ۲۵ تا ۳۰ ساله را خریداری کرد و امروز همان آثار پشتوانه نسل جدید و خود موزه شده است.

گاوزن در پایان بیان کرد: این روزها موزه ها بسیار کم کاری می کنند و گالری ها کارهایی می کنند که شبیه کار موزه ای است ولی من سعی کردم فضایی فراهم شود که نمونه ای از یک موزه فعال را نشان دهیم. در حال حاضر آثار ۲۶ طراح جوان کشور روی دیوار رفته است و در عین حال یک کانسپتی نیز در داخل موزه برقرار است و از دو هفته دیگر گالری هایمان نیز فعال می شود.

 موزه- گالری طراحی در خیابان طالقانی، خیابان موسوی، بعد از سمیه، کوچه محمدپور، پلاک ۹ قرار داد.

کد خبر 4137811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha