۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸

آثار اربعین به روایت آیت‌الله میرعمادی-۷

۴کارکرد مهم زیارت؛ ظرفیتی برای تحکیم رابطه انسان و اولیای الهی

۴کارکرد مهم زیارت؛ ظرفیتی برای تحکیم رابطه انسان و اولیای الهی

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به ۴ کارکرد ویژه زیارت گفت: افزایش معرفت و آگاهی به معارف دینی و مقام پیشوایان دینی ازجمله این کارکردها است.

به گزارش خبرنگار مهر، سلسله مباحث آثار پیاده‌روی و زیارت اربعین را در گفتگوهایی با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان دنبال می‌کنیم، در شش بخش قبلی این مصاحبه به ابعاد اخلاقی و تربیتی و معنوی این آئین معنوی پرداخته شد و در این گفتگو به تشریح برخی دیگر از آثار زیارت اربعین می‌پردازیم.

آیت الله سید احمد میرعمادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه یکی از فرهنگ های اختصاصی اهل بیت(ع)، فرهنگ زیارت است، اظهار داشت: زیارت به معنای دیدار، اظهار ارادت و احترام و کسب فیض از پیشوایان دین است.

وی با بیان اینکه زیارت کردن با قصد قربت؛ عبادت و عملی پسندیده است، تصریح کرد: زیارت نشانه وفاداری به آرمان ها و به جای آوردن حق ولایت و حق پیمان ولایت است.

زیارت های سفارش شده

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه زیارت با این اعتقاد انجام می شود که زیارت شونده، حی است، افزود: «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ تَرُّدُ سَلامی»؛ به این معنا است که زیارت شونده علم به حضور زائر دارد و زنده است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به زیارت های سفارش شده گفت: زیارت خانه خدا یعنی به جای آوردن حج عمره و تمتع و طواف، زیارت پیامبر اکرم (ص)، زیارت ائمه و انسان های مومن و زیارت اربعین سفارش شده است.

وی در ادامه به آداب زیارت اشاره کرد و افزود: معرفت به زیارت یکی از این آداب است، یعنی زیارت «عارفاً بحقه» باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه داشتن طهارت یکی دیگر از آداب زیارت است، از جمله اینکه وضو گرفته و غسل زیارت را به جا آوریم، اظهار داشت: رعایت حرمت از دیگر آداب زیارت است، به این معنا که به هنگام زیارت اذن دخول بگیریم و آهسته و با طمأنینه وارد حرم شویم.

آثار و فواید زیارت

آیت الله میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار و فواید زیارت اشاره کرد و گفت: زیارت کارکردهای مختلفی در زندگی انسان دارد، از جمله کارکرد های تربیتی، معنوی و اجتماعی و سیاسی.

وی داشتن ثواب، نورانیت دل، توفیق توبه و ترک گناه، اصلاح نفس و به یاد خدا و مرگ افتادن را از جمله کارکرد های معنوی زیارت برشمرد و تصریح کرد: افزایش معرفت و آگاهی به معارف دینی و مقام پیشوایان دینی از کارکردهای تربیتی زیارت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد تحکیم رابطه ولایی بین انسان و اولیای الهی و ارائه الگوی تربیتی مناسب به جامعه را از دیگر کارکردهای تربیتی زیارت برشمرد و افزود: زنده نگه داشتن روحیه حماسی، دلاوری و شجاعت در فرد و جامعه از جمله کارکردهای اجتماعی و سیاسی زیارت است.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: ترویج روحیه حق طلبی و عدالت خواهی، حفظ ارزش ها و آرمان ها و ایجاد امید و امیدواری در شرایط سخت و طاقت فرسا را از دیگر کارکردهای اجتماعی و سیاسی زیارت برشمرد.

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) پیرامون ثواب و اهمیت زیارت امام حسین(ع) می فرماید «لا تدع زیارة الحسین بن علی علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فی عمرک و یزید فی رزقک و یحییک‌ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا» یعنی «زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن وبه دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن! تا خدا عمرت را دراز و روزی و رزقت را زیاد کند و خدا تورا با سعادت زنده دارد و نمیری مگر شهید شوی»

کد خبر 4140007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha