۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹

فرماندار زنجان:

تولید کتاب در کشور ما متناسب با نیاز جامعه نیست

تولید کتاب در کشور ما متناسب با نیاز جامعه نیست

زنجان-فرماندار زنجان گفت: تولید کتاب در کشور ما متناسب با نیاز جامعه نبوده و این امر یکی از دلایل پایین بودن سطح مطالعه ایرانیان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، رسول بیات در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه کتاب شهرستان زنجان با اشاره به وضعیت نامناسب کتاب و کتابخوانی در کشور، افزود: زمانی در کشور شاهد تیراژهای بالای ٥٠ هزار جلد بودیم ولی اینک در یک روند غیرمعمول، حتی به تیراژ کمتر از هزار نسخه کتاب رسیده‌ایم که نشان‌ می‌دهد وضعیت خوبی در این حوزه شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور ایران نسبت به کشورهای همسطح، به اندازه یک دهم سرانه مطالعه آنها نیست، البته سرانه مطالعه استان زنجان نسبت به کشور بر اساس آمارهای رسمی نسبتا مطلوب است ولی به این آمارها باید با دیده تردید نگاه کرد چراکه اگر در بحث سرانه مطالعه، به موضوع مراجعه به کتابخانه‌ها ارجاع دهیم، مشخص نیست که آیا مراجعه‌کنندگان به کتابخانه مطالعه درسی انجام می‌دهند یا در حال مطالعه منابع غیردرسی هستند.

بیات با اشاره به اینکه تولیدات کتاب در کشور ایران نیز متناسب با نیازهای مردم جامعه نیست، اظهار داشت: در برخی حوزه‌ها تولید کتاب صورت می‌گیرد ولی آیا همه این تولیدات سبب افزایش معلومات جامعه می‌شود؟ برخی از این کتاب‌ها صرفا رونویسی از کتاب‌های دیگری است که قبلا به چاپ رسیده‌اند.

فرماندار زنجان مشکلات مالی برخی مولفان و مترجمان را دلیل عدم انتشار کتاب‌های خوب دانست و افزود: گاهی حمایت لازم از این افراد شکل نگرفته و در خانواده‌ها نیز خرید کتاب هیچگاه در سبد خانوار قرار نمی‌گیرد در حالی که منشاء خرید کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی و کتاب‌دوستی از خانواده‌هاست.

بیات با انتقاد از اینکه خانواده‌ها نه‌تنها با کتاب بیگانه‌اند، بلکه به نوعی کتاب‌ستیزی نیز در خانواده‌ها وجود دارد، گفت: این وضعیت در کنار نظام آموزشی و نظام عالی کشور قرار می‌گیرد که در آن بر تقویت حافظه تاکید شده و فرصتی به دانش‌آموزان و دانشجویان جهت مطالعه آزاد داده نمی‌شود در حالی که این دو قشر بیشترین پتانسیل برای کتابخوانی را دارند ولی درگیر جزوه‌خوانی می‌شوند.

وی به اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها نیز اشاره کرده و ادامه داد: برخی دستگاه‌های دولتی، از اعتبارات فرهنگی برخوردارند که می‌تواند در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی مصرف شود ولی این اعتبارات در بخش خود هزینه نشده و فقط عنوان اعتبارات فرهنگی را یدک می‌کشد.

نمایشگاه کتاب شهرستان زنجان از امروز تا سوم آذرماه به مدت سه هفته از ساعت ۸.۳۰ صبح تا ۱۲.۳۰ ظهر و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۱۹.۳۰  دایر است.

کد خبر 4141114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha