۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴

مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر ارشاد:

اکثر تولیدات علمی دانشگاه‌ها ترجمه آثار غربی است

اکثر تولیدات علمی دانشگاه‌ها ترجمه آثار غربی است

اردبیل - مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر ارشاد گفت: متاسفانه اکثر تولیدات علمی دانشگاه‌های کشور ترجمه آثار تولیدی نویسندگان غربی است.

به گزارش  خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی صبح یکشنبه در آیین افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب اردبیل تصریح کرد: بسیاری از کتب درسی دانشگاه ها در واقع ترجمه آثار نویسندگان غربی است و در این حوزه با خلا جدی مواجه هستیم.

وی افزود: علاوه بر این در دانشگاه های کشور بیش از آنکه به تولید علم و علم آموزی توجه شود، موضوع مدرک گرایی مورد تاکید است.

مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر ارشاد متذکر شد: این وضعیت در حالی حاکم است که زمانی ایران پیشتاز تولید علم بوده و زمانی علم تولیدی مشرق زمین به غرب صادر می شد.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه در قرن های گذشته این روند وارونه شده و متاسفانه دانش غرب به مشرق زمین صادر می شود، اضافه کرد: این موضوع موجب شده تا غرب آنچه را که تمایل داشته ترویج دهد و به دلیل اقتدار علمی اهداف مورد نظر خود را دنبال کند.

وی افزود: غرب بعد از افزایش و صدور تولیدات علمی خود این باور را تزریق کرد که ایرانی می بایست به بزم و سرگرمی خود مشغول بوده و با شعر و ادب مشغول شود و به مسائل ضروری توجهی نداشته باشد.

مشاور امور فرهنگی و دینی وزارت ارشاد متذکر شد: به منظور مقابله با وضعیت ایجاد شده ضروری است معضلات فعلی از جمله فاصله گرفتن از علم آموزی آسیب شناسی شود.

به گفته ارباب سلیمانی آسیب شناسی در حوزه مخاطبان نیز ضرورت ویژه داشته و می بایست بررسی جامعی صورت گیرد که در کدام حوزه با کسری مخاطب مواجه هستیم.

مشکل عمده در دسترسی آسان به کتاب

وی توجه به تربیت فرهنگی کودکان با کتاب را ضروری خواند و بیان داشت: به ویژه این مهم باید از سنین پایین و پیش دبستانی مورد توجه قرار گیرد.

مشاور امور فرهنگی و دینی وزارت ارشاد به ضرورت و اهمیت انس مادران با کتاب نیز تاکید کرد و افزود: زمانی که مادر با کتاب اخت باشد به تبع فرزندان نیز علاقه مند به کتاب خواهند بود.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه بر خلاف تولید در بخش ترویح مطالعه و توزیع کتاب با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: نزدیک  ۲۲ میلیون ایرانی در روستاها به سر می برند و در توزیع کتاب و دسترسی آن ها به کتاب ضروری است برنامه جامعی اجرا شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این بسیاری از مناطق فاقد کتابخانه است که موضوع دسترسی آسان به کتاب را سخت تر ساخته است.

کد خبر 4141661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha