۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰

پیام مدیرعامل کانون پرورش فکری به مناسبت هفته‌کتاب

کانون پرورش فکری، یاریگر همیشگی خانواده‌ها در کتاب‌خوانی است

کانون پرورش فکری، یاریگر همیشگی خانواده‌ها در کتاب‌خوانی است

مدیر عامل کانون پرورش فکری گفت» از خانواده‌ای که مهارت کتاب‌خوانی‌ دارند و در نگاه آن‌ها ارتباط با کتاب تعریف مشخصی دارد، می‌توان انتظار داشت که کودکانی علاقه‌مند به کتاب پرورش یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیام علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در تبیین نقش خانواده‌ها در کتاب‌خوانی در آستانه‌ چهارمین روز از بیست و پنجمین دوره‌ هفته‌یکتاب و روز «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» منتشر شد.

بر اساس این گزارش، وی در این پیام بیان کرده است: در عصر ارتباطات و فن‌آوری، بهره‌بردن از دانش روز یکی از ویژگی‌های پیشرفت تلقی می‌شود. امروزه استفاده‌ی کودکان از فضای مجازی و تسلط آنان بر بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها و پرشدن ذهن کودکان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسیاری از بی‌حوصلگی‌ها، خستگی زودهنگام و عدم تعادل میان فضای ذهن و محیط بیرون است. هر چند هدف در این مجال کوتاه، پرداختن به این سبک زندگی نوظهور نیست اما باید باور داشت که نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای آشنایی و مواجهه با هر نوع رویکردی، بسیار قابل تامل و بررسی است.

وی بر خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است تاکید کرد: امروزه کم‌رنگ شدن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و جایگزینی گوشی‌های همراه با محتوایی که می‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصیت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است روبه‌رو خواهد کرد.

در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده است: کتاب به عنوان نقطه‌ عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچک‌شان را بگیرد و به جهانی دعوت‌شان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد. شکی نیست که فرایند کتاب‌خوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد. یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که حتی لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر به‌سزایی در ایجاد علاقه به کتاب‌خوانی دارد. حتی توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنیم.

حاجیان‌زاده معتقد است: به نظر می‌رسد همان‌طور که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه‌ی مشخصی داشته باشند. امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست، ‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها و شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است.

مدیرعامل در این پیام افزوده است: در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد. مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتاب‌خانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاری‌گر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گام‌های موثری را بردارند. برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتاب‌خانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه‌ آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.

وی در پایان پیام خود بیان می‌دارد: به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده‌ی کتاب‌خوان رقم خواهد زد.

 روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ در جریان برگزاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» نام‌گذاری شده است.

کد خبر 4142899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha