۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴

تبریز میزبان ناحیه یک جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری

می‌خواهیم تبریز میزبان مرحله بین‌المللی جشنواره در سال ۲۰۱۸ باشد

می‌خواهیم تبریز میزبان مرحله بین‌المللی جشنواره در سال ۲۰۱۸ باشد

تبریز – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی خواستار برگزاری مرحله بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی در سال ۲۰۱۸ در تبریز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از دستگاه‌هایی است که با تکیه بر کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان کشور در راستای کشف و ارتقای استعدادهایشان برگزار می کند.

کتاب‌محور بودن فعالیت‌های کانون، باعث شده است تا شاهد برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های متعدد و مختلف به‌وسیله این دستگاه باشیم که عمدتا در حوزه فرهنگی و هنری هستند.

قصه و قصه‌گویی را می‌توان از کهن‌ترین فعالیت‌های کانون به حساب آورد به‌طوری که امروز اگر از هر فردی  که روزی عضو کانون بوده بپرسیم، کانون را با برنامه‌های مختلفش در حوزه قصه و قصه‌گویی می‌شناسد و کانون توانسته چهره‌های شاخصی را در حوزه این هنر به جامعه فرهنگی ایران ارائه کند.

امسال جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون به ایستگاه بیستم خود می‌رسد و در این‌سال‌ها جشنواره فراز و نشیب‌ها و تحولات بسیاری را به خود دیده است. امسال برخلاف سال‌های اخیر، این جشنواره در مراحل استانی، ناحیه‌ای و کشوری برگزار می‌شود که به گفته مسئولان مزایایی به همراه دارد.

نشست خبری حوزه یک بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز سه شنبه در مجتمع فرهنگی و هنری تبریز با حضور اصحاب رسانه و مدیران کانون برگزار شد. ناحیه یک این جشنواره متشکل از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و گیلان هست.

یوسف‌زاده درحالی چنین خواسته‌ای را در حضور رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون مطرح کرد که بر اساس مصوبه هیئت دولت، تمام دستگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ یا همان ۲۰۱۸ میلادی، در حد توان سعی خواهند کرد برنامه‌های بین‌المللی خود را در  تبریز برگزار کنند.هادی یوسف‌زاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی که رئیس ناحیه یک این جشنواره نیز هست، در این نشست اعلام کرد:  یکی ازدلایلی که باعث شد این مرحله از جشنواره بعد از ۴سال برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی برگزار شود، این بود که تبریز در سال بعد یعنی سال ۲۰۱۸ میلادی، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی خواهد بود و در واقع ما خواستار ان هستیم که در آن سال تبریز میزبان مرحله بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی باشد.

یوسف‌زاده درحالی چنین خواسته‌ای را در حضور رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون مطرح کرد که بر اساس مصوبه هیئت دولت، تمام دستگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ یا همان ۲۰۱۸ میلادی، در حد توان سعی خواهند کرد برنامه‌های بین‌المللی خود را در  تبریز برگزار کنند اما قمرزاده برگزاری این رویداد در تبریز را نیازمند تدبیر و تامل بیش‌تر دانست و با ذکر اینکه مدیرکل کانون آذربایجان شرقی فرد جسوری است، گفت: «بهش فکر می‌کنیم.»

به گفته یوسف‌زاده، برگزیدگان مرحله استانی استان‌های ذکر شده که ۳۴ نفر شامل نوجوانان و مربیان هستند، از ۳۰ آبان تا ۲ آذر در تبریز حضور یافته و به رقابت خواهند پرداخت. اعزام ۱۶ گروه قصه‌گویی به مدارس مختلف، آشناکردن میهمانان با جاذبه‌های گردشگری تبریز، برگزاری ۲نشست تخصصی قصه‌گویی برای مربیان و دانشجویان از جمله برنامه‌های جنبی هست که رئیس ناحیه یک این جشنواره عنوان کرد.

کانون بهترین دانشگاه تربیت قصه‌گو

اما قطعا روش گذشته این جشنواره که در آن  تنها سی دی قصه‌گویی برگزیدگان استانی به مرحله کشوری ارسال می‌شد و پس از بازبینی و انتخاب داوران شرکت‌کننده‌ها به تهران دعوت می‌شدند، کار آسان‌تری بنظر می‌رسد اما از نظر قمرزاده این شیوه جدید مزایای بیش‌تری دارد.

با برگزاری مرحله منطقه‌ای می‌توانیم هنرنمایی زنده شرکت‌کننده‌ها را بهتر و ملموس‌تر ببینیم و این قطعا در ارزیابی و داوری نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.معاون فرهنگی کانون و دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این نشست تصریح کرد: با برگزاری مرحله منطقه‌ای می‌توانیم هنرنمایی زنده شرکت‌کننده‌ها را بهتر و ملموس‌تر ببینیم و این قطعا در ارزیابی و داوری نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

قمرزاده اعلام کرد: حوزه داخلی جشنواره را به ۵ ناحیه در سطح کشور تقسیم کردیم که ناحیه یک این جشنواره به میزبانی تبریز و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

او زمان برگزاری جشنواره را از ۳۰ آبان تا ۳۰ آذر خبر داد و تبریز را اولین محلی دانست که جشنواره ناحیه‌ای در آن برگزار خواهد شد.

معاون کانون همچنین از حضور ۶۷۳۷ شرکت‌کننده قصه‌گو در کل جشنواره خبر داد و بیان کرد: خروجی این جشنواره تربیت قصه‌گویان ماهری می‌شود که هیچ دانشگاهی نمی‌تواند آن‌ها را به این خوبی و تخصص تربیت کند.

تبریز امتحانش را پس داده است

او از شرکت ۳۸ کشور جهان در بخش بین‌المللی جشنواره خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان ایرانی نیز می‌توانستند در هنگام ثبت نام، انتخاب کنند که می‌خواهند در سطح کشوری به رقابت بپردازند یا سطح بین‌المللی.

به گفته قمرزاده، در مرحله بین‌المللی مترجمانی در کنار قصه‌گوها حضور خواهند داشت تا برای مخاطبان متن قصه را ترجمه کنند.

کانون پرورشی آذربایجان شرقی در اواخر سال ۹۵ توانست از عهده برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان با حضور ۵۰ نویسنده و شاعر ایرانی برآید. شاید حالا وقت آن رسیده باشد که توان فرهنگی این خطه را در سطح بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ با جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارزیابی کنیم.

کد خبر 4144570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha