۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱:۴۷

با موضوع ازدواج آسان؛

سمینار آموزش مهارت‌های زندگی در شبانکاره برگزار شد

سمینار آموزش مهارت‌های زندگی در شبانکاره برگزار شد

بوشهر - سمینار آموزش مهارتهای زندگی با موضوع ازدواج آسان و پایدار،توسط دانشگاه علمی کاربردی شهرداری شبانکاره و با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم نبوی‌زاده روانشناسی و استاد دانشگاه، مدرس این سمینار بود که در رابطه با ازدواج آسان، شاد و پایدار و روش‌های انتخاب همسر ایده‌آل مطالبی مطرح کرد.

وی منبع کنترل فرد بر اساس علوم روانشناسی را به دو گونه درونی و بیرونی تقسیم کرد و اظهار داشت: فرد در قبل از ادواج و تشکیل خانواده همه تقصیرها را متوجه خود می داند و کسی را متهم نمی کند ولی بعد از ازدواج منبع کنترل فرد بیرونی می شود و همسر را در مشکلات پیش آمده مقصر می داند.

نبوی زاده افزود: منبع کنترل بیرونی سر منشا اختلافات بعد از ازدواج است و افراد باید تلاش کنند بعد از تشکیل خانواده نیز بعد کنترل درونی خود را فعال کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنیان مقدس خانواده در جامعه دچار سستی شده است ابراز داشت: عوامل مختلفی مثل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و غیره در سست شدن بنیان خانواده در جامعه ما موثر است ولی امروزه مهمترین عامل جدایی و طلاق، خیانت زوجین است.

وی افزود: خیانت زوجین بخاطر این است که طرفین نیازهای مختلف خود را برطرف نمی‌کنند و تضادهایی در رفتار و کردار آنها وجود دارد.

نبوی زاده با اشاره به طلاق های عاطفی و روانی اظهار داشت: متاسفانه برخی از زوجین با وجود اینکه در کنار هم زندگی می کنند، از هم دورند و از لحاظ عاطفی هیچ ارتباطی با هم ندارند.

وی تصمیم گیری برای انتخاب همسر را از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد دانست و افزود: یک انتخاب مناسب و ایده آل باعث شادابی زندگی می شود و بالعکس یک انتخاب نادرست و نامناسب نابودی زندگی فرد را به دنبال دارد.

این استاد روانشناسی بیان داشت: در انتخاب همسر باید ویژگی های مختلفی را در نظر گرفت که مهمترین آن شرایط سنی همسر است. فرد باید به مرحله ای از رشد جسمانی، روانی و عاطفی برسد تا واجد شرایط ازدواج شود.

نبوی زاده عنوان داشت: مناسب‌ترین سن برای ازدواج دختر، ۲۲ تا ۲۴ سال و برای پسران ۲۴ تا ۲۶ است. آمار طلاق و جدایی در سنین زیر ۲۲ سال دو برابر بیشتر از آمار طلاق در سنین ۲۴ تا ۲۶ سالگی است چون تعهد و مسئولیت پذیری در سن زیر ۲۲ سال بسیار کمتر است.

این استاد روانشناسی خاطرنشان کرد: ازدواج در سنین پائین، متاثر از فضای هیجانی و احساسی صورت می پذیرد و اندیشه و تفکر جایگاه چندانی ندارد و متاسفانه این فضای هیجانی فرد را دچار خطای شناختی می کند.

دکتر نبوی زاده افزود: فاصله سنی ۳ تا ۵ سال و بعضا تا ۷ سال در صورتی که پسر بزرگتر باشد، قابل قبول است.

وی جایگاه خانواده و تربیت خانوادگی را در بحث ازدواج بسیار مهم دانست و اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم در ازدواج، بحث خانواده و تربیت خانوادگی هریک از زوجین است؛ چون دختر و پسر نتیجه تربیت خانواده خود هستند و توافق و نزدیکی روش های تربیتی خانواده ها بسیار مهم است.

نبوی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ازدواج دانشجویی و پیامدهای آن اشاره و اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۶۲ درصد از ازدواج های دانشجویی به طلاق منجر شده است.

وی تصریح کرد: نداشتن شرایط سنی مناسب، عدم شناخت مناسب از یکدیگر و بالا بودن سطح توقعات از مهمترین دلایل طلاق در ازدواج دانشجویی محسوب می شود.

نبوی زاده ترویج ازدواج آسان را ضروری دانست و افزود: باید ازدواج آسان در جامعه نهادینه شود تا جوانان بدون دغدغه خاطر به این امر مقدس بپردازند .

لازم به ذکر است میزبان سمینار مهارت های زندگی با موضوع ازدواج آسان و پایدار مرکز مشاوره دانشگاه علمی کاربردی شهرداری شبانکاره با مدیریت سرکار خانم پروانه محمدی بود.

مرکز مشاوره دانشگاه علمی کاربردی شهرداری شبانکاره در مسائل روحی و روانی، تحصیلی و خانوادگی،مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان فعالیت می کند.

کد خبر 4146992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha