۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰

«تیلرسون» و «بارزانی» تلفنی گفتگو کردند

«تیلرسون» و «بارزانی» تلفنی گفتگو کردند

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با نخست‎ وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن حمایت از آشتی اربیل-بغداد، خواستار فراهم کردن زمینه برای آغاز مذاکره شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روداو، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «نچیروان بارزانی» نخست ‌وزیر اقلیم کردستان عراق، بر حمایت واشنگتن از مذاکره میان اربیل-بغداد تاکید کرد.

وی اعلام کرد که در راستای تشویق دولت عراق برای فراهم‌کردن زمینه آغاز مذاکره، واشنگتن با بغداد در تماس (مستمر) است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کاهش تنش میان نیروهای وابسته به اربیل و بغداد ابراز خرسندی کرد و طرفین را به تداوم آرامش ترغیب کرد.

گفتنی است رابطه اربیل-بغداد به دنبال همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که از حمایت هیچ‌یک از اعضای جامعه بین‌الملل برخوردار نبود، رو به سردی گذاشت.

این درحالی است که روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین در گزارشی مدعی شد دولت عراق به‌زودی پیامی امضا شده از سوی «مسعود بارزانی» رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق دریافت خواهد کرد که بر اساس آن نتایج همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، لغو می شود.

این روزنامه قدیمی بحرینی به نقل از یک مقام ارشد کُرد که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که اربیل به بغداد اطمینان خاطر داده است که پیامی رسمی از شخص مسعود بارزانی در خصوص لغو همه‌پرسی دریافت خواهد کرد. به‌ گفته این منبع، کُردها فقط از بغداد خواسته اند که این مسأله را به صورت رسمی اعلام نکند تا وجهه رهبران کُرد در برابر مردم اقلیم کردستان تخریب نشود.

کد خبر 4148532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha