۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۴

گزارش خبری؛

بیم و امیدهای یک آمار و رتبه دومی که به دل نمی چسبد

بیم و امیدهای یک آمار و رتبه دومی که به دل نمی چسبد

زنجان-استان زنجان درحالی با دارا بودن سرانه مطالعه ۹۲ دقیقه رتبه دوم کشوری راکسب کرده است که تنها ۷ درصد از زنجانی ها عضو کتابخانه ها هستند واین امر به هیچ وجه آینده مطالعه راتضمین نمی کند.

خبرگزاری مهر-گروه استانها-زهرا مقدمی: این روزها  و  در جولان تلگرام، واتساپ، اینستا، توتیتر و بسیاری از شبکه‌ها در فضای مجازی هنوز کتاب جایگاه خود را با همه فرازوفرودها حفظ کرده و کتابخوان ها کتاب را بر همه رنگ و لعاب ها فضای مجازی ترجیح می‌دهند تا در هیاهوی دنیای اینترنت در گوشه‌ای با یار مهربان خلوتی داشته باشند.

کتاب به‌قدری در زندگی افراد تأثیر می‌گذارد که امروزه فضاها و شبکه‌های مجازی نمی‌توانند آن اثرگذاری را داشته باشد، کتاب این کلمه چهار حرفی آن‌قدر مفید است که می‌تواند ذهن و فکر افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد.

داشتن آینده روشن با خواندن کتاب فراهم می‌شود و برای اینکه جامعه‌ای کتاب‌خوان داشته باشیم باید از نهاد خانواده کتاب خواندن شروع شود تا به جامعه برسد. امروز کشورهای توسعه‌یافته با کتاب خواندن به اینجا رسیده اند و امروز هر کشوری علم صادر کند ثروتمند است.

سرانه مطالعه کتاب در کشورهای توسعه‌یافته زیاد است ولی متأسفانه سرانه مطالعه کتاب در کشور ایران نسبت به سرانه جهانی پایین است و سیزدهمین کشور درزمینهٔ مطالعه کتاب هستیم.

بی‌شک جامعه برای توسعه باید به سمت مطالعه کتاب سوق داده شود و باید این مهم از دانش آموزان و از سنین پایین شروع شود چراکه ذهن افراد در کودکی شکل می‌گیرد وترواش ذهنی دانش آموزان را تقویت می‌کند و به زبان ساده باید بگوییم که کتاب خوراک ذهن است و در بهتر زندگی کردن افراد بسیار مفید است.

۷ درصد زنجانی ها عضو کتابخانه ها هستند 

مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۹۲ باب کتابخانه شهری و روستایی در سطح استان زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵ باب کتابخانه روستایی و ۵۷ باب کتابخانه شهری است.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان زنجان وجود دارد و بیش از ۷ درصد زنجانی ها عضو کتابخانه  ها هستند ولی این درصد کم استامیر علی نیک افزود: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان زنجان وجود دارد و  بیش از ۷ درصد زنجانی ها عضو کتابخانه  ها هستند ولی این درصد کم است.

وی بر تعمیق و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه تأکید کرد و افزود:  رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه دارند و باید بر تحقق این امر تاکید کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان طی  هفت ماهه سال جاری ۱۷ درصد رشد دارد، گفت: تعداد اعضای فعال به ۷۷ هزار نفر رسیده و ۳ درصد به منابع کتابخانه های استان اضافه شده و تعداد صندلی‌های کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از ۵ هزار و ۷۹۵ صندلی به ۵ هزار و ۹۲۶ صندلی افزایش یافته است. 

نیک بخش  تاکید کرد: متاسفانه با ورود فضای مجازی فرهنگ مطالعه پایین آمده  ولی هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد و فرهنگ مطالعه کتاب باید تقویت شود.

ساخت پروژه کتابخانه مرکزی زنجان متوقف شد

مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه‌های استان زنجان گفت: ساخت پروژه کتابخانه مرکزی با وجود تمام مزیت‌هایی که برای استان زنجان دارد در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات متوقف‌شده است.

طبق مصوبه دولت در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ مبنی بر اینکه تمامی استان‌ها باید دارای کتابخانه مرکزی باشند، استان زنجان نیز اقدام به اجرای این طرح کرد که متأسفانه این اقدام نتیجه مثبتی تا به امروز نداشته استنیک بخش با اشاره به توقف اجرای عملیات کتابخانه مرکزی استان زنجان، افزود: طبق مصوبه دولت در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ مبنی بر اینکه تمامی استان‌ها باید دارای کتابخانه مرکزی باشند، استان زنجان نیز اقدام به اجرای این طرح کرد که متأسفانه این اقدام نتیجه مثبتی تا به امروز نداشته است.

خیلی از استانها کتابخانه مرکزی دارند ولی استان زنجان از این نعمت محروم شده است، این کتابخانه فرصت خوبی برای اعتلای فرهنگی جامعه است. 

وی اظهار کرد: به علت نبود اعتبار طرح اجرای کتابخانه مرکزی زنجان رها و متوقف‌شده است و در مرحله تعیین تکلیف قرار دارد.

مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه مرکزی یک طرح ملی و استانی است و زمین این پروژه با زیر بنایی به  مساحت ۱۸ هزارو ۸۵۰ مترمربع از طرف اداره کل راه و شهرسازی به  نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اهداشده ولی تاکنون کاری پیش نرفته است.

نیک بخش تأکید کرد: نهاد عمومی کتابخانه هزینه‌ای برای احداث کتابخانه‌ها ندارد و احداث کتابخانه‌ها وظیفه نهاد عمومی کتابخانه‌ها است اما این نهاد بودجه‌ای در این زمینه ندارد. 

وی افزود: پروژه کتابخانه مرکزی با وجود تمام مزیت‌هایی که برای استان دارد در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات متوقف‌شده است و وجود این کتابخانه برای استان موهبت بزرگی بود ولی به دلیل نبود اعتبار این پروژه در دست پیگیری است تا به بخش خصوصی واگذار شود.

سرانه مطالعه در زنجان ۹۲ دقیقه است 

نیک بخش  به سرانه مطالعه در استان زنجان اشاره کرد و افزود:  سرانه مطالعه در سطح کشور۷۵ دقیقه است ولی سرانه مطالعه در استان زنجان ۹۲ دقیقه است.

وی ادامه دادذ: زنجان بعد از تهران مقام دوم در بحث سرانه مطالعه کتاب را دارد ولی این سرانه در استان بسیار کم است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان زنجان گفت: در راستای توسعه و تعمیق کتابخوانی در استان باید موانع و چالش های موجود در روند توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در استان مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد.

کسانی  که انس با کتاب دارند از کتاب خواندن هیچ وقت خسته نمی شوند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: کسانی  که انس با کتاب دارند از کتاب خواندن هیچ وقت خسته نمی شوند و همیشه افراد موفقی در زندگی خود هستند.

حجت الاسلام علی خاتمی در دیدار با مدیرکل و کارکنان نهادکتابخانه های عمومی استان با بیان این مطلب که انتقال فرهنگ ورسوم  و تمدن از قرون گذشته به وسیله کتاب بوده اسـت، افزود: امام خمینی (ره) از حداقل فرصت ها حداکثر استفاده را می کردند و  در ۲۴ ساعت وقت خالی زیادی وجود دارد که می توان از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: افراد زمان‌های زیادی در شبانه‌روز را از دست می‌دهند و انسان عاقل کسی است که از این فرصت برای مطالعه کتاب استفاده کند و  بهترین تفریح انسان کتاب‌خوانی است و دستگاه های دولتی و نهاد ها باید در راستای توسعه فرهنگ مطالعه در کشور تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ابراز کرد:  بی‌توجهی به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد چرا که جامعه کتاب خوان  به علت داشتن شعور و فهم درست از مسائل روز جامعه هرگز به سمت گناه و جرم نمی رود. 

در کنار چالش‌های موجود در حوزه چاپ و نشر که نقش مهمی در بالا رفتن قیمت کتاب و به‌تدریج کم شدن سهم کتاب از سبد خرید خانوارها دارد، نهادها و ارگان‌ها می‌توانند با کمک به نهاد کتابخانه‌های عمومی نقش تعیین کننده و تأثیرگذاری در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه داشته باشند.

راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک در نقاط مختلف شهری بخصوص مناطق پرتردد شهرها می‌تواند درزمینهٔ توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه نقش ایفا کند و طی سال‌های اخیر شاید شبیه این نوع کتابخانه‌ها در ایستگاه‌های راه‌آهن و برخی میادین شهر ایجاد شد ولی این روند برای توسعه نیازمند بستر مناسب و وارد شدن این فرایند در سطح میادین شهرها است.

بی‌شک بالا رفتن نرخ مطالعه و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در هر جامعه نقش تأثیرگذار در توسعه و تحول در آن جامعه در حوزه‌های مختلف ایجاد می کند به‌گونه‌ای که این روند توسعه‌ای عامل مهم در متحول‌شدن بخش‌های مختلف و ایجاد بستر مناسب برای توسعه پایدار می شود.

کد خبر 4148802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha