۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱

فرمانده نیروی دریایی ارتش در گرگان:

۴۲۰۰ کشتی و نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش محافظت شد

۴۲۰۰ کشتی و نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش محافظت شد

گرگان- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از سال ۸۶ که موضوع ناامنی و دزدی دریایی مطرح شد، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ کشتی و نفتکش را محافظت کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حسین خانزادی ظهر جمعه در بین نمازگزاران شهرستان گرگان اظهار کرد: بعد از پایان هشت سال جنگ تحمیلی نیروی دریایی همچنان در دریا باقی ماند چراکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور ازطریق دریا انجام می شود.

وی افزود: ۳۰ درصد مرزهای کشور دریایی و ۷۰ درصد دیگر خشکی است و این در حالی است که تنها هفت درصد واردات و صادرات کشور از طریق مرزهای زمینی انجام می شود.

تامین امنیت در دریا

خانزادی ادامه داد: از سال ۸۶ موضوع ناامنی و دزدی دریایی مطرح شد و نفتکش ها و کشتی های تجاری ما را تهدید می کرد اما ما بالغ بر ۵۰ ناو به منطقه اعزام کردیم و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ کشتی و نفتکش را محافظت کردیم.

وی با بیان این که ما برای تامین امنیت در دریا آماده بوده و هستیم، ادامه داد: ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل می دهد و همین امر موجب شده بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق آب انجام می شود.

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد جمعیت جهان درکنار آب قرار دارند تا به بهترین شکل از منافع دریا بهره مند شوند.

وی با اشاره به کریدور شمال به جنوب گفت: این کریدور شمالی تمام آب های آزاد را از طریق ریل زمینی به شمال اروپا متصل می کند و ما باید از آن بهره ببریم.

ارتقای تجهیزات نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجهیزات نیروی دریایی ارتش گفت: امروزه شناورهای سطحی و زیر دریایی با بالاترین سطح پیچیدگی توسط فرزندان این آب و خاک ساخته شده و طی هفته های آینده ناو موشک انداز با ویژگی خاص به ناوگان هوایی کشور اضافه می شود.

وی با بیان اینکه ما برای بهره بردن از ظرفیت های دریایی وارد دریا نشده ایم، اظهار کرد: تغییری در راه است و کریدور شمالی با ظرفیت گذرگاهی می تواند بخشی از این تغییر باشد.

خانزادی ادامه داد: باید ببینیم اگر این تغییر رخ دهد برای معامله بوده و این سوال مطرح می شود آیا ما دریا را به عنوان مهمترین درگاه ارتباطی برای تعامل با بیرون قرار دادیم یا در مرزهای زمینی خود را محصور کرده ایم.

وی گفت: ما نقطه اتصالمان به دریاست و بهره مندی از کریدور برای محصولاتی که بیش از اندازه تولید شده است می تواند ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به نقش نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی اظهار کرد: رژیم بعثی عراق تصور می کرد نیروهای مسلح ایران از توانمندی لازم برخوردار نیستند و با برآورد غلطی که از این موضوع داشت تصور کرد می تواند پس از یک هفته جشن شادی در تهران برگزار کند ولی در نهایت از جمهوری اسلامی ایران سیلی خورد.

خانزادی ادامه داد: در آن زمان ۵۵ درصد واردات و صادرات ما از طریق دریا انجام می شد و عراق می خواست با محاصره خرمشهر به عنوان یکی از دو مرکز واردات و صادرات در کشور حیات اقتصادی ما را به خطر بیندازد.

وی افزود: ۶۷ روز پس از آغاز جنگ نیروی دریایی مهمترین پیروزی خود را به دست آورد و اجازه نداد به چرخه اقتصاد کشور آسیبی وارد شود.

خانزادی خاطرنشان کرد: روز هفت آذر روزهنر نمایی نیروی دریایی کشور بود و باعث شد در عملیات مروارید آسیب زیادی به دشمن وارد شود.

کد خبر 4153432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha